när kan man börja

A

AlterPride

hoppas att tömkörning hör till körning annars är de bara att flytta på tråden.

iaf jag har ju börjat tömköra min åring och de går jätte bra.
och jarg har börjat funderar
när kan man börja med svårare övningar (typ öppna, sluta osv)
(har inte planer på att börja nu på en gång)
men bara funderar
då jag inte kan själv så mkt om tömkörning/körning så kommer jag ta hjälp.
så allt de här är egentligen nytt för mig.

så vid vilken ålder är lämpligt och vad ska hästen har för förkunskaper?

Sv: när kan man börja

vad e det för ras? hade det varit inom travet hade du ju garanterat kunnat börja med det men jag anser att hästen måste få växa o vara häst några år med...även om de e bra att vänja den vid arbete.

hon är arab som älskar att göra saker och "jobba".
har introducerat tömkörning på henne nu i vår och nu i sommar får hon bara vara häst.
sen gör har hon sånna perioder under hela året också fast inte lika länge som ca 2 månader

tycker att det är tidigt att börja med en ettåring .. men det är bara jag o jag är van "sena" raser som shetland. men som ettåring ska den inte ha några krav alls på sig. tömköra rakt fram styra höger vänster. träna mer på röstkomandon så den lär sig vad start o stanna är för något.
"tömkör" henne inte mer än 2ggr i veckan -låt henne just vara unghäst

spänna för vagn kan du väl kanske göra på våren som tvååring om du vill börja tidigt. och det ska oxå vara totalt kravlöst, bara så att hästen lär sig gå i vagn.

Nja öppna får du nog vänta med sådär 2-3år.

Korta pass ca 10min gång 2-3ggr i veckan. rakt fram på väg eller i skogen. Öva på halter och igångsättning + lite styrövning runt saker det räcker långt för en 1-2 åring.
/M

jag har inga krav
utan vi pratar just nu som du sa äsvänga lite och stanna.
och de är absolut inte mer än 3 ggr i veckan blir kanske 1-2 ggr.

och då brukar vi skritta efter vägen ca 500 meter och sen vänder vi.

men nu vet jag ungfär när jag ska sikta på att kunna de och hur fort fram jag ska gå.
för som sagt jag kan egentligen inte sånt här utan har mest "lyssnat" på min häst som säger när de är nog.

tack för era svar

har ni föresten nån bok om tömkörning att rekommendera?

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 516
Senast: Mia_R
·
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
871
Senast: Görel
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 293
Senast: lirco11
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 357
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar