När kan man börja rida efter fölningen?

S

siri

Båda mina ston var förstföderskor och ska nu sättas igång igen. Båda fölningarna gick bra, inga komplikationer och stona är pigga och glada nu. Inget av stona ska betäckas om.

Nu är min fråga; När kan jag börja rida dem?

Vad har ni för erfarenheter?

(Denna tråd kanske skulle vara under ridning eller hästhantering istället, men jag antar att Mod. flyttar den isf.)

JAg brukar låta mina ston få en månad med att bara skrota med sina bebisar. Men det är mest för att jag tycker att de ska få den tiden. Därefter börjar jag mjukt att sätta igång dem. Jag tror att man skulle kunna börja tidigare med igångsättningen om man bara tar det lungt.

Se bara till att fölungen inte kan skada sig när du tar i från mamman. Jag brukar ha fölet i boxen med en "mänsklig fölvakt" och bara vara ute i korta intervaller i början.

Lill / Stall Nöbbeled

Låter bra, jag ska absolut ta det väldigt lugnt i början. Förmodligen kommer det att bli ridning kanske varannan, var tredje dag till en början.

hrm, mänsklig fölvakt... undra just om man kan lura sambon till detta... Med en bok och en kudde i boxen, så kanske det går!

Kanske är bättre att han sitter på kudden utanför boxen!? Fölungarna har ju en tendens att bli lite upprörda när mamma går! ;)

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 135
Senast: Bison
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 487
Senast: Freazer
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 814
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar