När kan man börja hoppa en 4 åring?

Dressyr_flicka

Trådstartare
Jag har ett new foreststo f. 2002, jag köpte henne i september förra året (oinriden).
Nu kan jag skritta, trava och gallopera lite med henne.
När tycker ni det är läge att börja hoppa henne?

Sv: När kan man börja hoppa en 4 åring?

när hon går bra i stadig galopp kan man börja hoppa, men att vänja in hästen redan nu borde gå bra, genom att travhoppa små hinder, kanske 40-50 cm. Det brukar dom tycka är roligt! :D
Tänk bara på, när du ska börja hoppa på riktigt, att inte göra det för ofta, då blir det lätt för mycket för hästen att ta in så den tröttnar. första månaderna brukar det räcka med 1 gång varannan vecka, MAX en gång i veckan.

Hoppade en 3-åring när den blivit riden typ 20 gånger så det är nog inte för tidigt att hoppa din nu ;)

Men det beror mkt på hästen och ännu mer på ryttaren när det är ok att börja hoppa. Och helt klart även vad man menar med att hoppa. 3-åringen (ponny) var med på en kurs inför storthästarnas 3-årstest och hon var väldigt okomlicerad. Bjöd fram och var positivt från att man satte sig på henne så vi travade över ngra bommar på spåret på långsidan och sedan la de upp ett litet kryss på kanske 30 cm som hon skuttade över 2 gånger. De löshoppades varje gång oxå. Och just att man som ryttare kan bara sitta still (eller ja, stå) och vara jättelätt på handen och behålla framåtbjudningen är det nästan det viktigaste. Att inte krångla till det utan ge hästen en positivt och okomplicerad syn på hinder. Vi skulle vara väldigt noga med at de bjöd hela tiden och redan första språnget be dem ta tag i hindren och landa i galopp vilket min lilla älskling klarade utmärkt :love: Själv så tycker jag det nästan är lättare att skapa bjudning under hoppning på en unghäst, man har liksom hela tidne ett mål eller vad man nu ska säga ;)

Jag hade väntat ett bra tag till. Ridning rakt fram i skogen i alla gångarter och något skutt över pinnar i skogen är helt ok. Men till att börja rida hästen i form på en ridbana - som den bör göra innan den hoppar - är det lite tid kvar till du kan göra.

Hälsning Maja

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 953
Senast: Sel
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar