När kan kattungarna gå ut?

C

Cernika

Vi har fem små kattungar och mamman är utekatt. Nu är de snart 7 veckor och mamman är som galen. Hon vill självklart ha med sig sina barn ut och lära dem jaga möss. Vi människor säger nej. Hon kan inte förstå hur vi har mage att lägga sig i hur hon uppfostrar sina barn. Hon är ju i allafall deras mor och vill lära dem allt hon kan.

Är det nån som har någon åsikt om när ungarna kan få följa med sin mor på små promenader?

Sv: När kan kattungarna gå ut?

När dom är 6 månader. Som små har dom inget alls att komma med om ett större rovdjur tar dom. Räv, lo, stora fåglar osv äter katter om dom kommer åt.

Min honkatt fick sina kattungar i stallet, och flyttade dem senare upp till vårat hus där dem kunde krypa in och ut genom stenmuren!
Så dem har varit ute hela tiden!
Du kanske kan ordna ett bra ställe där dem kan krypa in som dem känner sig trygga och kan springa och gömma sig!

Våra går ut så fort mamman vill ta med dem. Det brukar lösa sig själv. 7-8 veckor gamla brukar de hänga med mamma ut i trädgården om vädret är bra (varmt och torrt) är det blött är de smarta nog att vänta på trappan när mamman går ut.

Och det säger du bara så där generellt? Hur många har lo och räv runt huset? Att någon stor fågel skulle slå en kattunge har jag aldrig varit med om. De håller sig runt huset de första månaderna. Under buskar och möbler och runt våra fötter (suck).

Ja, generellt. Dom flesta har risker runt sitt hus, risker för små kattungar.
Att stora rovfåglar tar katter är inget nytt, däremot är det nog vanligare att räv tar katter. Även nära hus. Lodjur har vi här, dom tar också katter. Men finns kanske inte överallt.

Det är vår första kull och det är oerhört intressant att se på kommunikationen mellan mamman och ungarna. Hon är så bestämd att hon vill ha ut dem. Hon kommer hem, sen kallar hon på dem. Var de än är i rummet så lysstrar de omedelbart och följer henne. Sen går de i en lång rad fram till ytterdörren och hon jamar högt för att vi skall öppna. Sen gör vi inte det. Hon blir jättesur på oss.

Helst vill hon ta ut dem klockan 10 på kvällen! Det vill definitivt inte vi! Hon själv har magnetlucka så hon kommer alltid in, men det har ju inte ungarna. Tror inte ens de skulle orka öppna en lucka.

Under noggrann uppsikt kan de kanske få ta en promenad i morgon, bara inte mamman drar iväg med dem

Är detta en framtida musjägare????
pipharsovitklart.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Oh men en kattunge är ju så liten i stora världen, jag hade inte heller släppt ut den nu, tycker det ska gå minst ett halvår. Med de katter jag haft har de inte fått gå ute innan de blivit kastrerade runt året gamla. Det är svårt att se när de börjar bli könsmogna ibland.

Ett tips, om ni inte vill ha fler kattungar så skulle jag vara försiktig med mamman, de börjar löpa igen bara några veckor efter de fått ungar och du kan riskera en kull till inom kort tid...

Lycka till med dina små!

Nu har två av dem varit ute på en liten promenad och jag gick en halvmeter bakom dem. De tyckte att det var jättespännande! Kattmamman var också med och spanade in så att allt gick rätt till.

Vi ska till veterinären med mamman på torsdag och då får vi fixa p-piller i avvaktan på sterilisering. Hon skulle inte klara en kull till nu. Hon är jättemager och måste verkligen äta upp sig ordentligt.

Spontant tror jag inte att det är helt fel att de får gå ut litegrann tillsammans med sin mamma. Hon har säkert en massa att lära dem som vi människor inte klarar av att lära dem. Om man väntar ett halvår så är mamman ute ur bilden och då kanske de inte alls lär sig lika mycket om alla faror som finns därute som när de är tillsammans med sin mamma.

Jag tycker inte kattungar har något lösa ute att göra förrän de har blivit vaccinerade.

Ja, generellt. Dom flesta har risker runt sitt hus, risker för små kattungar.
Att stora rovfåglar tar katter är inget nytt, däremot är det nog vanligare att räv tar katter. Även nära hus. Lodjur har vi här, dom tar också katter. Men finns kanske inte överallt.

Vad häftigt det måste vara att ha tama lodjur och rävar på tomten som kommer fram fast man själv är ute i trädgården!:)

Mina föräldrar bor i också i trakter där det finns räv och lo, men de är så skygga att de aldrig kommer in på tomten dagtid när man själv är där.

Vad häftigt det måste vara att ha tama lodjur och rävar på tomten som kommer fram fast man själv är ute i trädgården!:)

Mina föräldrar bor i också i trakter där det finns räv och lo, men de är så skygga att de aldrig kommer in på tomten dagtid när man själv är där.
Vad löjlig du är :smirk:.

Vi ser dem inte live heller, men vi ser spåren efter dem iaf på vintern. :smirk:

Vad löjlig du är :smirk:.

Jag tycker inte Mabuse är löjlig. Det är helt adekvat. Vi bor nära skogen, men aldrig har nån räv kommit in på tomten dagtid och käkat upp en katt mitt framför ögonen på oss :D
Inte ens ett lodjur har jag sett

Nya problem har dock uppstått. Snart kan jag inte gå till jobbet. Fem kattungar trängs med mig i ytterdörrn och vill ut. När jag bär iväg dem så är de dessutom mycket snabbare än jag. Funderar på om jag måste hitta nån flyktväg, kanske källardörrn så jag lyckas ta mig ut osedd. :)

Jag tycker inte Mabuse är löjlig. Det är helt adekvat. Vi bor nära skogen, men aldrig har nån räv kommit in på tomten dagtid och käkat upp en katt mitt framför ögonen på oss :D
Inte ens ett lodjur har jag sett

Nya problem har dock uppstått. Snart kan jag inte gå till jobbet. Fem kattungar trängs med mig i ytterdörrn och vill ut. När jag bär iväg dem så är de dessutom mycket snabbare än jag. Funderar på om jag måste hitta nån flyktväg, kanske källardörrn så jag lyckas ta mig ut osedd. :)

En kattunge kan bli ivägskrämd från tomten och finns det rovdjur i närheten är detta inte riskfritt.

Hur tänker du ang vaccinering, har du vaccinerat ungarna innan du släppte ut dem?

Mina små, 10 veckor i lördags, har haft en fri uppväxt och fått komma och gå som de vill tillsammans med mamma. Magnetluckorna har jag tejpat upp sen första gången de små kravlat sig igenom ut. Det tog rätt länge innan de små kom ut och då var de noga med att bara vara i närheten av kattluckan och busade på och var snabbt inne igen vid minsta lilla. Mamma har burit diverse ätbart till dem som de glatt smaskat i sig. De har lekt och busat och klättrat i träd och varit allmänt bedårande. När de närmade sig 10 veckor började mamma Katt ta med dem ut på jaktturer och inte bara ut på lek precis utanför. Och det här med jaktturerna gillar jag inte alls med såna här små. Höjden kom i söndags när det bara var en liten kisse Katt på gården och hon var på väg bort med den också. Hämtade in den och mamma Katt kom också med in och lade sig och SOV i lugn och ro med den lilla medans jag gick på nålar och undrade var hon hade den andra och om hon verkligen kunde räkna. Mamma Katt var ut och kom in igen - utan unge. Och jag blev mer än måttligt skraj minst sagt. Sen på kvällen gick hon iväg och återkom någon minut senare med den bortavarande ungen så nu är det slut på gemensamma jaktturer med mamma här! Det är för farligt. De små flyttar hemifrån nästa vecka så nu är de instängda fram till dess så inte mamma Katt har möjlighet att ta dem med sig när hon går. På egen hand går de inte iväg utan håller sig vid luckorna.

Jag tycker också det är synd, de skulle säkert ha mycket att lära av mamma, men det är allt för farligt när hon går iväg med dem utan mig.

Oj så söt man kan vara när man är liten och klättrar i träd. Där fanns vare sig rävar eller bacillusker, utan det vara bara helhäftigt att få vara där.

Inga bacillusker? Du skojar? Bakterier finns överallt. Lycka till med att hitta ett träd utan bakterier på.

Nu tror jag inte att träd i regel är ingrodda med för katter patogena bakterier, men gå inte omkring och tro att det är bakteriefritt. Kattpestvirus kan även klara sig år utanför katten om det vill sig illa så ovaccinerade kattungar som vandrar omkring ute löper risk att smittas.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi är en familj med två barn (7 och 10 år) som länge tänkt skaffa hund men som inte riktigt kan bestämma vilken ras. Om vi får designa...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 057
Senast: _Zacke_
·
Hundavel & Ras Hur många rastrådar klara Buke av? 🙄 Vi är en familj på snart fem personer som börjar bli lite sugna på hund, eller i alla fall jag och...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
11 342
Senast: Guldaskig
·
Katthälsa Såvitt jag förstått så räknas katter som seniorer när de passerat 7 år. (rätta mig gärna om jag har fel!) På vilket sätt ser man på dem...
2
Svar
23
· Visningar
4 416
Senast: Skjøldur
·
Övr. Hund Vad är bra egenskaper för en gårdshund? Alltså, inte rasen utan en som är boende på gård. Nu ska jag inte skaffa hund särskilt snart men...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 913
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Black Friday
  • Dejtingtråden del 38