När kan katten bli utekatt?

J

Johanneslundborna

Har tänkt att kattungen ska få en kattlucka så att han kan gå ut och in när han vill om dagarna. Än så länge är han bara 14 veckor men hur gamla har era katter varit bär ni börjat lämna dem ute utan uppsikt?

Hur har ni gjort? Vi har börjat låta honom vara ute och spana lite, typ medan vi druckit kaffe i vintersolen på trappen...

Sv: När kan katten bli utekatt?

Ska man ha utekatt trots alla risker som finns, så absolut inte före han är kastrerad. Vanligtvis sker det runt 6 månader, så innan dess i koppel.

Hm... är det baserat på ålder du menar? Veterinären sa att man helst skulle kastrera så sent som möjligt. Anta att han blir könsmogen vid typ 10 månader och man kasterar då?

Först efter ett års tid har jag/min familj låtit utekatter få börja vara ute lite smått.

De är små och sårbara, kattungar hör inte hemma ute lösa tycker jag.
Men vänta åtminstone tills katten är kastrerad och ID-märkt. På så vis är det också lättare att få hem katten igen, om den skulle gå vilse och bli upphittad utav någon.

Mitt råd är verkligen att vänta!
Alldeles för många katter "försvinner" hemifrån.
En liten kattunge kan råka ut för många faror.

Lycka till! :)

Hm... är det baserat på ålder du menar? Veterinären sa att man helst skulle kastrera så sent som möjligt. Anta att han blir könsmogen vid typ 10 månader och man kasterar då?

Detta är en gammal myt som fler och fler veterinärer går ifrån.
Numera finns forskning som visar på många fördelar med att kastrera tidigt.
Runt 6 månader är den vanligaste rekommendationen nuförtiden.
En av mina bästa vänner tog veterinärsexamen för ett år sedan, på det stora djursjukhus där hon jobbar är rekommendationen att kastrera vid ca 6 månaders ålder.

Dock, om du väntar med kastration tills katten är tex 10 månader så vänta med utevistelsen tills dess också. När jag bodde hemma och familjen skaffade en kattunge som skulle bli utekatt så småningom (för ca 10 år sedan) så fick han inte gå ut förrän efter han fyllt ett år, var kastrerad, ID-märkt, hade bott in sig rejält och vuxit till sig så att han kunde försvara sig emot andra djur ute, fly eller dylikt.

Man behöver inte vänta på könsmognaden, bara att båda kulorna är nere vilket dom oftast är redan vid 12 veckors ålder. Fler och fler raskattuppfödare kastrerar sina kattungar vid 12 v ålder, det är ganska nytt i Sverige men vanligt i andra länder. Din veterinär verkar väldigt ouppdaterad, trist.

Annars håller jag med veronican, ju senare desto bättre. Barn är kaxiga och kan försätta sig i farliga situationer utan att förstå. Vilket även vuxna katter gör (trafik t.ex) men ju äldre desto bättre.

Vi kastrerade våran kissehona i början av maj förra året, då var hon precis 6 månader. Flyttade till hus i mars, så från mars till maj fick hon bara vara ute i koppel. När hon hade läkt fick hon börja vara ute när vi var ute med henne. Under hösten sept/okt började hon vara ute korta stunder själv (är född i oktober) dock tycker hon inte att det är så kul att vara ute utan sällskap ...

Under vintern har hon fått vara ute när vi är hemma. Håller då koll på när hon vill komma in. Hon går ut och in via balkongen. Oftast är hon bara ute korta stunder och ibland nöjer hon sig med att bara sitta på balkongen och spana en stud.

Kommer fortsätta hålla henne inne på nätterna samt att hon bara får vara ute när vi är hemma. Har fungerat bra hittills och kissen verkar nöjd. Hon säger till när hon vill gå ut och komma in. I det tråkväder som är just nu vill hon dock bara vara inne

oj, det var intressant med hur länge man ska vänta! Tack!

Till de som köpt kattungar av mej har jag sagt att finns det andra katter i närområdet bör katten vara kastrerad sedan ett par månader innan den går ut.
Detta eftersom en fertil katt mycket lättare hamnar i slagsmål än vad en kastrerad gör och eftersom det tar några månader innan hormonerna lugnar ned sig så ger jag rådet just några månader efter kastrering.

Finns det inga andra katter i närheten (finns gör det alltid men kanske inte så nära som hos grannen) så kan man släppa ut dem korta stunder redan några veckor efter kastrering, vaccination och märkning, givetvis är man med dem och bor då så att inga bilar åker förbi så att katten kan riskera att bli påkörd.

Man ska vara medveten om att katter är ungar längre än de ser ut i kroppen, bara för att de kan få ungar själva vid 6 månader så innebär inte det att de är vuxna och förstår faror. (jämför med en elva årig flicka som fått mens, hon kan få barn men är knappast mogen för det eller vuxen.)

Har tänkt att kattungen ska få en kattlucka så att han kan gå ut och in när han vill om dagarna. Än så länge är han bara 14 veckor men hur gamla har era katter varit bär ni börjat lämna dem ute utan uppsikt?

Hur har ni gjort? Vi har börjat låta honom vara ute och spana lite, typ medan vi druckit kaffe i vintersolen på trappen...
Sommartid är ju alltid lättare. Då kan man ha dörrn öppen så att missarna kan gå ut och in som de vill i alla hastigheter. ;) I början vill de ju gärna kunna fly in snabbt om ngt händer.

Jag tycker att man ska vara med katten tills den har blivit bekväm med omgivningarna. Dvs tills den hittat gömställen där den lätt kommer utan och börjar tuffa till sig lite. Inte springer direkt till dörren så fort ngt händer utan tar sig till gömställen och sen kommer fram igen ganska snart. Mina katter har jag ju fött upp själv och de fick komma ut väldigt tidigt men hade ju både mig, vanadra och sina mammor närvarande för det mesta - och dörrn på vid gavel.

Ni får kanske visa lillen kattluckan också, att man kommer ut genom den. När han väl brjar gå ut genom den på egen hand så innebär det att han är redo att gå ut utan er samt vet hur den fungerar. Då tycker jag inte att ni behöver följa efter. Mina katter var ute utan varken mig eller sina mammor innan de var 12 veckor. Men då var de ju inte på ngn annans revir efter som att deras mammor hade vår tomt och vårt hus ligger också avsides på landet utan massa folk, trafik osv.

Senast ändrad:

Vi har väntat ett år, då har de hunnit bli hemma ordentligt och kastrerade. Den ena rymde dock ut lite tidigare så han fick gå ut när han var ca 8 månader. Han tog varje chans han fick:) Jag har fått för mig att de inte blir lika utefixerade om de får vara innekatter längre innan de får gå ut. Kan det stämma?

Vet inte hur det är med det faktiskt. Min första katt var innekatt sitt första levnadsår och sedan fick han gå ut och in som han ville och han är väl en ganska typisk utekatt. Går ut och in som han vill. Vill ha mat när han kommer in, sover gärna inne på nätterna men är ute nästan hela dagarna.

*KL*

Våra (2 st, numera 1,5 år gamla) fick vara ute TILLSAMMANS med oss redan som kattungar, ca 7 v gamla, vi bor på gård en bra bit upp från vägen så har det ganksa säkert från bilar osv.

För att vara ute ENSAMMA och klara av detta tycker jag att de ska vara kastrerade, vi kastrerade våra vid 6 mån ålder (en hona och en hane)
Dessutom tycker jag att de ska ha "vett" i skallen när det kommer till att ha koll på ev bilar/taktorer på gården och andra katter/hundar osv. Vår honkatt har inte detta så hon får inte vara ute ensam, hankatten måste också vara ute. Hankatten klarar sig däremot bra enasm också.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
813
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Min lilla gosse har fått en rispa på hornhinnan på ena ögat och är nu ordinerad ögondroppar och smärtstillande i 8 dagar. Han är en...
Svar
1
· Visningar
444
Senast: KesoNeso
·
Övr. Katt Vi har problem med att Miss Li plockar in grodor, ibland flera varje dag. Hon bär dem försiktigt i munnen så som jag tänker mig att...
2
Svar
33
· Visningar
3 434
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 743
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar