När kan jag börja hoppa min häst?

P

PimPim92

hejhej !

Jag har en häst på tre år som är av bra hoppstam.
Hon har vart med på treårstestet, och nu ska jag satsa på att vara med i 4årschampionatet, som är nästa höst.

Men nu är det så att hästen bör kunna gå banor 90cm i februari, och frågan är när; när ska jag börja hoppa henne ?

Hon är löshoppad , och det ser mycket bra ut. Rider henne c.a 3gg veckan, ute och går med henne 3gg veckan och vila en dag.

Han hoppat henne en gång på c.a40 cm bara . haha =)

Vore jättesnällt om jag fick tips och råd, då det är första gången jag själv har med en egen häst i detta !

Tack i förhand / Sofia

Sv: När kan jag börja hoppa min häst?

Har två fyra åringar som har börjat kvala nu till 4 års championatet.

Den ena har jag haft sen hon var tre på våren och henne började jag hoppa in på natur hinder i september efter betet. Börja alltid att hoppa på naturhinder för att få bra bjudning. Gör allting väldigt lätt så att din häst tycker det är roligt. Jag hoppade henne sedan ca 4-5 gånger på små hinder innan hon fick vintervila i december.
Började hoppa små banor i februrai och i maj gjorde hon sin första start och var felfri i både 90 & 1m.

Tänk på att inte ha för bråttom, lätt din häst få ett långt och härligt sommarlov och börja hoppa in den till hösten.

Små hinder tycker jag att du kan börja hoppa som det är just nu. Inga långa banor, men några skutt hit och dit.
Sen blir det mer under vintern nu börjar satsa på att träna. Jag brukar ha 4-åringarna klara för tävling i februari mars, och då brukar jag börja hoppa med dem i november-december seriöst. Innan dess är det mest småskutt och hoppning i terrängen som gäller.

Jag hade nog börjat att hoppa lite uppsuttet mot hösten, väldigt enkelt och inbjudande med infångare för att inte lära den att bryta ut.

jag sa att den har RÄKNATS som. inte att den ÄR det...en häst som tex är född i maj ÄR inte 4 förän i maj o mellan januari o maj är det ganska lång tid.

Och i februari är den tre år och 10 månader.

Jag tycker inte det är för tidigt att hoppa en 90 bana med den i alla fall. De flesta fullblod har gått löp och i många fall även hinderlöp i den åldern. Men det beror ju också på hästen. Men det tror jag TS vet.

Jag tror att det beror extremt mycket på hästen, är den en senväxande häst skulle jag absolut inte hoppa en bana på 90 cm i februari. Inte heller om den är född sent (typ i Juli).

Jag skulle nog inte göra det annars heller.

Någt enstaka hinder under våren. Enkla banor på låg höjd.
Men som sagt, det beror totalt på hur hästen är ...

Hon är väldigt välutvecklad i kroppen, ser ut att vara mkt äldre =)
Tack för alla bra svar :p

*KL*
Jag har en 4-årig valack som inte är hoppad så himla mycket. Försöker få igång honom till 4-årschampionatet i september. Jag har inga ambitioner att kvala till Flyinge utan bara åka dit och få en bedömning.

Har hoppat honom 5 gånger uppsutten, det går framåt. Första gången hoppade vi bara några små kryss, men han fattade nog inte riktigt vad han skulle göra, lyfte knappt på benen. Har fortsatt med kryssen och nu senaste gången hoppade vi en studskombination, tillslut gick det riktigt bra. Funderar nu på att börja hoppa honom lite mer regelbundet och även lite högre hinder.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har med en treåring, som är tänkt att gå kvaliten. Satsar på att rida 90 banor på tävling i April, Sen får vi se hur det går det det. Hon går just nu på bete. Gått treårstest, så hon är med löshoppad, men inte hoppad uppsutten. Bara gått med henne över bommar och stockar i skogen.
Jag tänkte försöka komma igång i början av augusti med att iaf skritta och trava över bommar på banan. Sen blir det förhoppningsvis lite skutt i skogen. :)
Men det är ju olika från häst till häst också, sen ser man ju på dom hur dom klarar och smälter alltihop. Är man hästmänniska ser man fort när hästen behöver vila en längre period.

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 120
Senast: zarmino
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 216
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 644
Senast: Cambrie
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix