När kan fölen gå ute?

E

Ellem

Hur gör ni med era föl som föds inne? Vilken dag får de gå ut och vilket väder tycker ni är ok? Är det viktigare att gå ut och röra på sig än att vara torr hela tiden?
Det kanske är olika mellan olika raser?
Mitt welshföl fick gå ut idag (1½ dygn gammal), och hon tycks ha jätteroligt. Det är ju rätt skönt, lite sol och 14 grader. Bara nyttigt tror jag. :cool:

mitt shettis föl som föddes i går kväll kl 22.30 är ute med mamma nu.

så snart som vädret tillåter.hade det varit ösregn och bitande köld hade vi nog avvaktat men som tur var blev det inte så så småttingen fick komma ut eftermiddagen efter.

Fick föl i fredags och dagen efter var de ute.
Beror liksom på vad det är för väder.
Var äckelväder i söndags så då fick de vara inne. :mad:
Så det blev mycket spring när de väl kom ut igen :)

Tackar! Då kan jag ha gott samvete nu då...fast ni tar väl in dom på nätterna? Det måste nog jag, frost kan det fortfarande bli...kan aldrig va nyttigt för ett nyfött föl att ligga på? :confused:

Jag pratade med veterinärerna på Flyinge om detta och de sa att fölen kan vara ute i princip i vilket eländesväder som helt, det viktiga är dock att de kan komma in (eller någon annanstans) och vila, dvs ligga ner, där det är torrt och varmt. Just deras behov av att vila sin kropp är lika viktigt som att det ska få "fri tillgång" på motion och lek.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 261
Senast: Bison
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 658
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 757
Senast: Calmiche
·
Avel Okej. Mitt sto 10 år inseminerades i våras med fryst. Haft föl tidigare. Ringde till stationen och frågade vad dom tyckte och dom sa att...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
8 486
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka