när ja longerar mitt sto så sparkar hon mot mig o vägrar gå i bland!

L

lie

när ja longerar mitt sto som är högst i rang så vägrar hon att gå i bland,hon ställer sig på backbenen o sparkar med frambena..!! va ska man göra då??
 
försök att "jaga" undan henne och använd kroppsspråket! Du är ledare, du är större än henne och så fort hon visar lite ödmjukhet så ska du göra detsamma... det är så det funkar i flocken!
 
longerar du med lina eller lös?
Om du longerar med lina så tycker jag du borde prova att löslongera henne...Har du aldrig gjort detta ska du ta kontakt med någon kunnig eller gå en kurs.
Lycka till!
 
nej ja har longerat henne med lina å då sprakra hon lite men säger ja åt henne är de okej..men när ja löslongerar de är då de är värre=/
 
En av våra hästar är också den som står högst i rang och när vi köpte henne för 4 år sedan var hon inte trevlig att ha och göra med. Skulle man backa henne om man stod framför henne kunde hon börja stegra, bita å hoppa och när man skulle ta in henne kunde hon komma å sen bara sparka åt en. Så jag var på en kurs om löslongerning och for sedan hem och började. I börja brukade hon till och med anfalla mej, men jag fortsatte och fortsatte...
Idag kan jag ta in henne lös och när man löslongerar henne så börjar hon nästan direkt sänka huvudet och visa tecken på att hon vill komma och dessutom använder jag alltid repgrimma och ett längre, ganska tungt grimskaft till henne, för är hon på lite dåligt humör och man änvänder en vanlig grimma så vet hon att hon har all makt och då uttnyttjar hon den :D
Men jag vet ju inte riktigt hur du håller på med din pålla, men hon verkar ju testa sin makt genom att göra så.
Jag tror att det bästa du kan göra är att säga till henne ordentligt varje gång hon sparka och stannar. Jaga på henne riktigt mycket och vissa att du inte vill ha med henne att göra om hon uppför sig så och låt henne jobba dubbelt så mycket om hon inte vill ge med sig (detta kan du ju bara göra om du löslongerar)...Och ge aldrig upp.
Hoppas de funkar :)
 
Det är ofta lättare att börja med andra övningar så att ni kommer överens. Hon måste få en chans att förstå vad du vill. Och att ni tillsammans kan skapa ett bra förtroende. Då brukar även longeringen gå bra.

Protester kommer av att dom inte förstår vad dom ska göra eller ifall man pressar dom till något som dom fysiskt inte klarar av.

Ibland så krävs det fina, tydliga men kanske mjuka hjälper(signaler) ifall hästen är känslig, eftersom det bygger på kommunikation och förtroende -så funkar det hos oss iallafall. :smirk:
 
tänkvärt från nätet

''For every action you make, you create a reaction.'' And if you're getting a negative reaction with what you're doing, whether it is with a dog, a cat, a horse, or a
child, then we say, ''Adjust your actions so that you begin to get a positive reaction.''

*
What happens normally when a child or a horse gets very emotional, we tend to join up with that emotion. But what we have to do is back up and allow them to do what they feel they have to do until they no longer feel like
they have to do it.
*
If we say, ''It's my way or the highway'' - if you respond that way with a horse, you'll be on the highway, and the horse will be going his own way.
With a human, they'll act like everything is okay to your face, and all of the sudden they'll be conking you on the head.
*
Somewhere along the line, we humans got fear and intimidation mixed up with trust and respect. We think that the more we can intimidate or create fear in a horse or child, or paint them into a corner, the more they are going to be respectful. It's just the opposite. They're going to be brooding and brooding, and one day they can blow up and hurt someone. This is true of a horse or a child.
*
we never have to work on the horse or the animal to get the change. We have to work on what we're doing that is causing the reaction, positive or negative. Once you learn to change
and adapt your responses or your actions, you can begin to change and control the reaction on the other side.

But what most people do is, they try to make the child or the horse or the monkey or the dog make all the changes, while they make none. Does that make sense? When we deal with horses, the horse isn't going to change his response until we change our response. We say, ''Whether it is the horse, the child, the dog, or the monkey, he's living what he's learned and he's living it the way he learned it.''

You can take horses that are out of their mind, that are nervous, scared and all shook up - ones that have been like that for years. And within, say, 60 minutes or less, in some cases, you've got them calm, you've got them relaxed. You've got them totally willing to do what you're asking them to do in a calm, relaxed state of mind.

People always ask me how to know if what they're doing is right or not. I always tell them, ''If what you're doing is right you'll get a calm and relaxed response. If what you are doing is wrong, you are going to get a nervous, afraid, fearful response. They may do what you ask them to do, but
it's not what you do, it's how you do what you do that makes a positive experience or a negative experience for the horse or the monkey or the dog, or whatever you're dealing with. It's that response that tells us whether
we're on the right track or not.''

We call it ''adjusting to fit the situation.'' Keep adjusting your actions until you get the reaction that you want. What we're trying to do is create peaceful, harmonious, nonviolent relationships.

Also, the last response that the horse or the child or the monkey made determines your next response. But where we get into trouble is when we do the same thing over and over - again, that's our definition of insanity.



Hämtat ur en intervju med Bob Allen
 
jag håller med dig fullständigt förutom på en punkt. När din häst börjar visa ödmjukhet som du sa så fortsätt att driv på henne lika hårt en stund till för att sedan bli "mjukare" så att hon vet att du inte "ger med dig" direkt
 
Jag har själv ett sto som är ranghög, och problemet med det är att man ofta förväntar sig att när ett sådant här "problem" uppstår att den försöker ta över, att den är tuff osv. Så kan det ju vara om du inte är en tydlig ledare för henne, men det spelar inte särskilt stor roll om hon är ranghög mot andra hästar, det är hur hon beter sig mot dig,

Sen undrar jag bara om du har kollat upp så att hon inte har ont någonstans?
Mitt sto, hade ont. Hon funkade bra att longera, men började att bli tjurigare och tjurigare mot mig, testade mig i ridning och longering. Alla sa att hon är en jävla pissmärr som ska bestämma osv. Men så hade hon ju inte betett sig förut, inte på det viset.
Hon satt fast i sin bog och även ont i musklerna. Det är viktigt att du kollar så att hon inte har onte innan du fortsätter, för det lätt att tro att bara för att det är en tuff häst att hon bara bråkar.
Kram Levita :)
 
Dumheter...

Man får aldrig trycka på så mycket som en enda extra sekund för att "klargöra" sin position. När hästen gör rätt - OMEDELBART beröm. Bara join up-skadade idioter sysslar med sånt som du beskriver. Huvva...

Hästen ska veta att sekunden den gör rätt så får den en belöning, då kommer dess respekt för människan att växa, förtroendet likaså. Annars blir reaktionen "Gör jag rätt? Nähä, vad ska jag göra då? Jaså inte det heller?" och förvirring uppstår.

Tyvärr är många hästar för snälla, och tyvärr inte alltid för smarta, för att ge sin ägare en välförtjänt känga när join up eller liknande metoder används. Men om du har "oturen" att råka på en sån häst och provar "driva på lite extra" kommer du få en sån stjärnsmäll att du inte vet vad du heter efteråt.

Är en hästen en "vanlig toffel" ;) så får du "bara" en otroligt förvirrad och i viss mån knäckt häst som undrar vad fan det är som händer.
 
Re: Dumheter...

mitt sto går inte till attack.. däremot har det blivit att hon bara stannar o kommer in till mig.
i början gick allt jättebramen nu har vi passerat en gräns där jag inte längre vet vad jag ska göra så vi har fastnat. dumt dumt.
well shit happens det oordnar sig :bump:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 011
Senast: tessan.g
·
Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 762
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
2 002
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 725

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp