När inget alls passar...?

Chili

Trådstartare
Vet att många sadeltrådar är igång, men ingen tycks ha mitt specifika problem och jag behöver råd snabbt. Har nämligen en nordsvensk med vad man kan kalla, helt avsaknad av manke, iaf på sommaren :smirk:
Har ridit i en billig sadel som väl har suttit sisådär, mest för att känna på om jag ska satsa på det ordentligt.

Till problemet... Alla sadlar som jag någonsina har provat (engelska o western) har alltid åkt runt på min lilla boll till häst. Nu är jag beroende av bakgjorden för att sadeln ska sitta kvar. Annars blir det rundgång av det hela, antingen vid uppsittning, vid galopp eller krävande terrängridining...
Så har nu hemma två sadlar (vet ej storl), en ligger okej fram men är antagligen för stor bak. Den andra ligger bättre bak men är trång fram. Den senare är också helt ny, kan inte göra några hål än och provrida.
Kan man lösa trångheten där fram med en tjockare pad? Eller är de bara till för sadlar som är för stora? Sadeln som är trång skulle helt klart passa bättre, han går ju ner under vintern, och då kan man syna en liten manke hehe.
Behöver veta lite hur trångt den kan ligga (har dessvärre ingen western kunnig i närheten som jag kan fråga), går det att fixa med pad, eller ska jag helt enkelt rida barbacka resten av livet...? :cool:
Tacksam för svar!

Sv: När inget alls passar...?

Det går inte att justera en för trång sadel med paddar, det blir bara värre. Ska sadeln vara "fel i storleken" så är det bättre med en som är lite för vid.

Du kan inte fixa en för trång sadel, det går inte! Men en för vid sadel går att fixa med pad. Att sadeln inte ligger still får du nog stå ut med när du har en "öltunna" till häst, en brösta kan hjälpa dig att hålla sadeln mer på plats. Även en antiglidpad kan vara bra.

Okej, tack för hjälpen.
Var stressad och trött igår när jag skrev men såg länken på en annan sida om sadlar. Läste den senare och har nu lite mer klarhet i det hela.
Kanske hellre ber dem köpa in någon helt annan sadel, med bättre passform. Just nu fick jag ju hem de som var över, så att säga.

Du kan också testa bomlöst. Kolla på stallvra.com dom har en hel del. Bomlöst är enligt mej också bekvämast för ryttare. Lycka till! :smirk:

väldigt dumt sagt tycker jag! byter du ut din kompis?

fast antagligen var det där inte på allvar så jag tar det som ett skämt förresten :cool:

Fullaste allvar! Som att ha en bil som det inte finns däck till!
Ja, man kan ju köra på fälgarna förstås! :smirk:

Senast ändrad av en moderator:

Nu har ju de flesta här (med vissa undantag) hästen som en god vän och det är inget man bara byter ut för att en sadel inte passar.

Det finns alltid en sadel som passar, det gäller bara att hitta den.

Sedan finns det nog däck till alla bilar också.

Jovars, men då har man alltid problem att hitta en sadel, men det skulle den klyftige listat ut innan hästen inköptes. ;)

Jag har ju då inte min häst för att jag ska kunna rida hårda träningspass, dressyr eller hoppning eller whatever.
Jag vill bara ha en sadel...
Just här omkring är det svårt att få tag i några, har kontakt med en gubbe som har gårdsförsäljning, "westernsadlar är gjorda för att passa på alla hästar". ha! riktigt så dum är jag väl ändå inte, och ingen av sadlarna passade så tji fick han... :p

hittade en på tumbleweed som är utställd framtill, hade varit underbart, men just nu har jag inte 12 000 till hands... :(

Förresten så tänkte jag inte så långt när jag köpte hans mamma - jag var 13 år och westernridning fanns inte i min värld.
Engelska sadlar ligger bättre - men jag gillar inte att rida i dem på nordsvenskar. Är lite lätt... instabilt :smirk:

Alltså, viktigast att veta är var du bor! Annars blir det lite svårt att hjälpa dig hitta någon som kan hjälpa dig med sadel utprovning!

Okej, chilla lite. Jag råkade missa den frågan.
Jag bor i Jönköping. Det finns ett westernsällskap på andra sidan stan och sen en braaa bit bort (Habo) som startat upp efter ca 10 års dvala... That's all I know.

Double C är också utställda framtill, bra sadlar för lite pengar.

Jag vet inte om någon nämnt detta:
Men jag skulle rekomendera en bommlös sadel. Mammas nordsvenks är också runt dom en tunna utan någonsomhälst manke, och det blir snabbt rundgång på sadel och ryttare när man börjar röra sig fortare än skritt. Men en bommlös sadel är värt att prova. Lite dyrare än vanliga, men dom formar sig mycket bra efter hästen och ger samma stöd dom en vanlig sadel.

Joo bomlös kollade jag på i samband med westernsadlarna. Jag vet inte, föll inte för dem på en gång men eftersom inget annat verkar passa är det definitivt värt ett försök. De var trots allt billigare än westernsadlarna han hade hemma... =)

Jag letade och letade för att hitta en sadel till mitt sto som är väldigt rund över ryggen och har en helt obefintlig manke. Sadlarna åkte runt och jag fick sitta upp från pall. Nu har jag äntligen hittat en som passar. Globus Loke. Om du vill ha en vanlig engelsk sadel förstås. Den är anpassad för breda hästar (och finns i mycket breda bomvidder)och nu kan jag till och med sitta upp från marken. Värt att prova om du kan tänka dig en engelsk sadelmodell.

Okej, pris? Var hittar man dem?
Provade att sätta på min gamla engelska sadel jag hade på hans mamma efter att hon fått honom = öltunna. Och han gick bättre med den :) matte höll på att åka av, inte ridit engelskt på måånga månader men det var mer framåtbjudning iaf, tror min w-sadel hämmar hans rörelser väldigt mycket.
Så jag är i valet o kvalet - får väl hoppas att en blixt slår ner med lite hjälp.. :crazy:

Liknande trådar

Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
993
Senast: Barret
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 211
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 341
Senast: IngelaH
·
Ridning Jag har en islandhäst som är 16 år. Har en Hrimnir Master sadel 17" idag som ligger jättebra på min häst men är tveksam om den passar...
Svar
4
· Visningar
1 254
Senast: Tossa90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama