När hunden biter

Sv: När hunden biter

*knapplån*
Jag har nu pratat lite privat med Lycanthrope och jag tror inte att det är en hund som är knäpp i bollen. För mig låter det som en hund som är understimulerad, har svårt att hantera den frustration och stress som det innebär och därför hetsar igång på fel saker. Kanske inte den mentalt bästa hunden, men inte heller den sämsta. Med ökad träninsdos och ett vettigt jobb för hunden tror jag det kan lösa sig. Lycanthropes hund påminner mycket om andra understimulerade hundar med bc i sig.

Åhhh, nej. Jag syftade inte på din hund. Utan skrev bara om det Piru skrev om (borde citerat honom), det om hundar borde fungera i samhället.
Nu blev det inget på barnet, och visst är det allvarligt när en hund biter. Men när ingen vet hur det gick till, så tycker jag helt klart att man inte ska dra igång något stort av det här.
Hade varit skillnad om det blev ett stort rejält sår, för då kan man börja undra hur allvarligt hunden bet. Nja, svårt att förklara hur jag menar.

Jag vet inte varför han bet. Det va ingen som såg, mamma sprang ut o drog bort honom bara.
Han hoppade ju på barnet lite o så ramlade ungen, o då bet han i armen.

Han har ALDRIG visat tendenser att bita förut, ingen aggresivitet alls!

Är det så säkert att det var ett dugg aggressivt menat alls då? Så hemskt ovanligt är det inte att uppskruvade, kanske lite ouppfostrade, hundar nyper tag med munnen när de hälsar på folk - att han slog omkull barnet är ju en naturlig följd av storleken oavsett varför han "hoppade på" barnet. Visst är det ett otyg att de nyper i såna situationer men något tecken på aggressivitet eller fel i huvudet behöver det verkligen inte vara. Särskilt som det nu handlar om en hund som aldrig visat några aggressioner förut.

Tycker du ska ta ett tag att försöka smälta det hela och få lite distans till det till att börja med faktiskt innan du gör något förhastat. Att börja prata om avlivning och "hunden måste bort" för att hunden en enda gång har bitit trots att man inte vet något om varför eller såg precis hur det gick till är faktiskt ganska vansinnigt, tycker jag som själv har fått ta bort en hund på grund av rädslebaserad aggressivitet. Jag slet i flera år med honom, förmodligen längre än de flesta andra skulle ha försökt göra allting för att få honom att lugna sig och åtminstone lära sig att inte reagera med att hugga så fort han blev osäker. Det gick tyvärr inte i slutändan, men jag vet åtminstone att det inte fanns något mer jag kunde ha gjort för honom - skulle själv aldrig kunna ta bort en hund pga. mentala problem om inte alla andra utvägar var undersökta innan.

Jag såg ju inte hur det gick till , så jag vet ju inte..

Jag har nu pratat med pappas kompis, där Max ska få bo tills det ordnar sig, även om det dröjer ett år. Jag får hälsa på när jag vill o ta promenader osv. Så det löste sig ganska bra.. Men ändå lite sorgset.

Jag tycker inte att det låter nödvändigt med munkorg. Det borde räcka att du alltid har hunden kopplad så att du har honom under kontroll. Tror som någon sa tidigare att munkorg kan ses som en bekräftelse på att hunden är farlig.

Jag tycker det är synd att det skulle gå så fort, och att ni redan bestämt han ska flytta.
Din hund ska självklart ha en chans till, just därför att han aldrig visat dessa tendenser till bita förut, och för att det inte blev något av bettet.
Är skillnad på en hund som verkligen får ett utbrott och flyger på och biter hejvilt, den tycker jag inte ska ha en andra chans.

Hej

Bor du i Lerum har finns där en brukshundsklubb som iallafall på den tiden jag var aktiv var trevlig och kompetent.
De verkar forfarande var aktiva hittade en hemsida http://www.lerumsbrukshundklubb.se/.

Ta du och slå en signal dit, det verkade som de regelbundet har träffar så du borde kunna få hjälp där. Brukshundsklubbarana genomför också tester för att se hundens "mentala förutsättningar" detta underlättar, som de andra skrivit, så du vet hur hunden kan reagera i vissa situationer.

Jag har själv en hund som bitit ett barn... min egen dotter. Funderade mycket när det väl hände hur vi skulle göra. Bestämde ändå att behålla hunden. Jag var ganska övertygad om hur och varför det hände.
Jag visst att han kan fräsa ifrån när han vill vara ostörd, och tyckte att vi passade och aktade oss. Men inte tillräckligt, tydligen. Resultatet blev en rispa under ögat på dottern, som än idag syns, nästan 3 år senare. Eller jag ser det om jag letar.

Det var jättesvårt att ta beslutet hur man skulle göra. Idag känns det som ett bra beslut. Nu är dottern snart 6 år men vi har fortfarande örnkoll på hur hon uppför sig med hundarna (har fler). samt att vi har även bra koll på hundarna.

När det kommer kompisar stänger vi alltid in den hunden som är känsligast (stänger av en del av rummet där han kan vara ifred). Inga dumheter, retningar eller lekar med hundarna tolereras. Jag är stenhård på detta. Kamrater till dottern kan har lite svårt med detta ibland, men de lär sig ofta ganska fort.

Jag hoppas att denna (tillfälliga?) omplacering beror på att du inte har tid att ge hunden vad den behöver och inte på den här incidenten. För att kasta ifrån sig en hund för att något "bettliknande" har inträffat utan att ens veta vad som hänt egentligen låter riktigt korkat, faktiskt. Att däremot flytta på hunden för att man absolut inte har någon tid för aktivering och träning och hunden uppenbarligen inte mår bra utav situationen är en annan sak - då är det väl bara att hoppas att han får det bättre på det nya stället.

Han flyttades ju främst pga grannarna. Pappa sa att de säger att han inte kan vara kvar.
Tänk om de ringer polisen och han måste avlivas?
Kändes fruktansvärt att lämna bort honom idag. Det är så tomt. :cry:
Jag vet inte hur jag ska få grannarna att ge honom en chans?

Lycanthrope skrev:
Han flyttades ju främst pga grannarna. Pappa sa att de säger att han inte kan vara kvar.
Tänk om de ringer polisen och han måste avlivas?
Kändes fruktansvärt att lämna bort honom idag. Det är så tomt. :cry:
Jag vet inte hur jag ska få grannarna att ge honom en chans?
De kan inte kräva att hunden avlivas och polisen kommer inte heller att kräva det.

Är det säkert? :banana:
Kan de kräva nånting, isåfall vad?

För han får nog stanna borta ett par veckor så grannarna lugnat sig, sen SKA jag ha hit min hund!!!!

Kan någon vara gullig och beskriva hur ett sånt här "mentalitets test" går till, och hur de vill/inte vill att hunden ska reagera?
Tack!

Lycanthrope skrev:
Kan någon vara gullig och beskriva hur ett sånt här "mentalitets test" går till, och hur de vill/inte vill att hunden ska reagera?
Tack!

enda som kan hända är koppeltvån max munkorgstvång så fort du är ute med hunden så ska han ha koppel på sig eller då det värre koppel o munkorg men knappast troligt nåt av det i detta fall.

Du går en test bana så får du fram retningar så du det bedömt

http://www.alltomhundar.com/aoh/aktiv/Korning.html

där har du en SBK korning ungefär så kommer dte gå till de bitar tittar man på hunden iaf.

Jag tycker att du skall prata med dina grannar och berätta hur du tänkt gå tillväga för att inte hundens beteende skall upprepas.

Med tanke på din pappas reaktion så verkar han vara mest noga med grannsämjan och mindre med hur du mår av det här.

Jag har polisanmält en hundägare en gång vars hund nästan bet ihjäl min hund. Det resulterade i - ingenting. Polisen bryr sig inte om sådana här småsaker.

Nu gäller detta ett barn och kanske är man mer noga med en sådan anmälan (om föräldrarna gör någon), men inte ens då kommer polisen att beordra avlivning, möjligen koppeltvång/munkorg. Det krävs mer drastiska (eller upprepade) skador än ett bett för att en hund skall avlivas.

Ta du ett ordentligt samtal med din pappa också och fråga honom varför allt måste ske så snabbt.

Om jag då tar tillbaka honom, och grannarna blir sura lr liknande. Kan de då göra något?

Lycanthrope skrev:
Om jag då tar tillbaka honom, och grannarna blir sura lr liknande. Kan de då göra något?

Det värsta som händer är att dina grannar bli sura o anmäler dig till polisen sen kan du få åka iväg me hunden o göra ett test så ser dom att den inte är farlighund du har eller så är det så att han är farlig så kan det bli koppeltvång eller munkorgstvång ingen avlivning behöver du vara orolig över, men han verkar ju inte vara farlig på nåt vis, ja menar då borde ungen vara värre biten än så. sånt test som jag sa att du ska åka på ändå för o se va du har för nåt.

Ja, sånt test ska ju göras.
Men alltså, om det tex går några veckor o sen kommer han tillbaka, är det inte försent typ för dem att anmäla då? :crazy:

Man skulle alltså kontakt polisen för sånt test, har inte brukshundklubben sådan? De gillar dock inte max på klubben i lerum, för hon som har det gillar bara renrasiga hundar.. allt annat e smutsigt säger hon.. :crazy:

Men tänkte om det e bättre än polisen?

Lycanthrope skrev:
Ja, sånt test ska ju göras.
Men alltså, om det tex går några veckor o sen kommer han tillbaka, är det inte försent typ för dem att anmäla då? :crazy:

Man skulle alltså kontakt polisen för sånt test, har inte brukshundklubben sådan? De gillar dock inte max på klubben i lerum, för hon som har det gillar bara renrasiga hundar.. allt annat e smutsigt säger hon.. :crazy:

Men tänkte om det e bättre än polisen?

Men ring o prata med namnet du fick av mig så pratar du med han så får du se, det är ju det enklaste. Dom kan anmäla så sent ja inga problem.

Vad är det för hundras du har?
är det hunden på bilden?

En kompis till mig hade två pibulls. När hennes mamma var ute med henne så råkade hon tappa hanen när grannens hund hade rymt ut på gatan. Hundarna bråkade men de gick båda igenom hundarna noggrant och kunde inte hitta ett enda sår på någon av dem.

Kompisens mamma gick hem, två dagar senare knackade polisen på dörren och historien slutade med att hon fick koppeltvång på hunden.

Jag anser att polisen är väldigt mycket hårdare mot just "kamphundraser".

Då jag själv även blivit kritiserad över mitt hundval.
Detta behöver ju inte betyda att alla poliser är så, utan jag och min kompis kan ju ha haft otur bara.

Däremot vet jag inget om hur polisen reagerar när en hund biter ett barn.

//Lotta

aenglah skrev:
Vad är det för hundras du har?
är det hunden på bilden?

En kompis till mig hade två pibulls. När hennes mamma var ute med henne så råkade hon tappa hanen när grannens hund hade rymt ut på gatan. Hundarna bråkade men de gick båda igenom hundarna noggrant och kunde inte hitta ett enda sår på någon av dem.

Kompisens mamma gick hem, två dagar senare knackade polisen på dörren och historien slutade med att hon fick koppeltvång på hunden.

Jag anser att polisen är väldigt mycket hårdare mot just "kamphundraser".

Då jag själv även blivit kritiserad över mitt hundval.
Detta behöver ju inte betyda att alla poliser är så, utan jag och min kompis kan ju ha haft otur bara.

Däremot vet jag inget om hur polisen reagerar när en hund biter ett barn.

//Lotta

Så tror jag då inte dom tänkre upps en "kamphund" koppeltvång utan de kör nog med hur det gick till o till vilken anledning.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 049
Senast: soom
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 164
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 275
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 902
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar