När hunden biter

Lycanthrope

Trådstartare
Idag hände det som inte får hända

Min hund bet ett barn

När jag va i stallet hände det.
Mamma hade kommit in genom ytterdörren och inte hunnit stänga förrän han smet ut. Grannens barn och hand flickväns barn hade vart ute och lekt och Max hade bitit flickvännens barn i armen.
Ungen åkte till sjukhuset, det va dock inget jätteallvarligt, men det kunde det ju vart!
Saken e den, som det nog är med många hundar som biter, att Max är världens snällaste och ingen som känner honom skull tro något sånt här om honom!
Pappa säger att det är för att han är understimulerad, jag har inte mycket tid till honom, tyvärr.

Grannarna ringde inte polisen, det är jag tacksam för.
Men han måste härifrån, eller avlivas.
Jag försöker desperat hitta någon som kan ta hand om honom tills jag hittat nånstans att bo, varsomhelst. Bara jag kan ha honom kvar.

Ni som har vart med om det här, vad gjorde ni?

Om han dör vill jag dö :cry:

Sv: När hunden biter

ursäkta att jag frågar ! men sprang han fram och bara bet helt oprovoserat? eller hände det nått som gjorde att han bet barnet?
förstår att du mår dåligt ! skickar en kram till dig och vovven

Jag vet inte eftersom jag inte va där. Han sket tydligen fullständigt i den ena ungen iaf..

Barnen har tidigare vart mycket provocerande tex kastat saker på honom, skrikit på honom och stått o petat in pinnar under dörren och slått honom på tassarna me dom. Det har gjort honom lite reserverad mot barn.
Men hundar ska väl acceptera sånt, antar jag.

:cry:

Vi har haft tre-fyra hundar som bitit. En har gjort det i min ägo, de övriga innan de kommit till oss. Det första vi gjort med dessa hundar är att testa dem. Min egen fick genomgå inoficiellt L-test, familjens omplaceringar blev mh-beskrivna. Syften med dessa tester var att se om det fanns grundläggande fel i mentaliteten eller om det bara var olyckliga omständigheter som gjorde att hunden bet. Med familjens hundar var det felbehandling, min egen är dokumenterat knasig och ångestbitare.

När vi väl vetat om vad som får hunden att ta till tänderna och varför så har det varit lättare att utarbeta en strategi för att få hunden att lägga av. Hur man går tillväga beror mycket på hunden. de går därför inte att ge något entydigt svar. En hund som biter därför att den anser sig vara kung behandlas på mycket annorlunda vis än den hund som biter i ren rädsla eller som rent överslag.

Så, ta reda på varför hunden bet och börja jobba med att få bort dessa orsaker. Det du kan göra nu direkt är att alltid hålla hunden under uppsikt. Överlåt inte ansvaret för hunden på någon annan som du inte litar till hundra procent på.

Givetvis är det inte ok att en hund biter, men jag kan inte låta bli att fundera lite på att det faktiskt finns anledning. Många föräldrar låter sina barn gå fram till hundar o en del även låter dem behandla dem illa, utan att ha en tanke på att hunden kan bli arg. Barn har ju inget konsekvenstänkande så det är föräldrarnas ansvar, man kan inte alltid skylla på hunden, få hundar biter oprovocerat!

NEJ !hundar ska inte behöva ta skit från barn!!!!!!!!!!!!:devil:
Föräldrarna ska lära sina barn att umgås med hundar !! :mad:
Jag tycker att du ska prata med föräldarna till barnet,
Och förklara att han aldrig har bitit förut!
Inte ska du avliva hunden !!!
Säg åt dom att du ska föröska se till att det inte händer igen
Kan vara svårt att lova men man kan alltid försöka
Du kan oxå erbjuda dig att ha munkorg på hunden när du går med den i grannskapet.

Det mesta brukar gå att fixa! Bara man pratar med alla inblandade:)
Jag önskar dig all lycka med detta ! och håller tummarna att det går bra

MVH tesora

Lycanthrope skrev:
Jag vet inte eftersom jag inte va där. Han sket tydligen fullständigt i den ena ungen iaf..

Barnen har tidigare vart mycket provocerande tex kastat saker på honom, skrikit på honom och stått o petat in pinnar under dörren och slått honom på tassarna me dom. Det har gjort honom lite reserverad mot barn.
Men hundar ska väl acceptera sånt, antar jag.

:cry:

Nej, ingen hund ska behöva acceptera att bli retad och slagen på av barn. En bra hund biter i förrän barnen verkligen börjar göra hunden illa, men du som ägare ska se till att det aldrig går så långt. Barnen ska ha skarpa tillsägelser så fort de ens tänker tanken på att reta hunden. Det ska vara nolltolerans på sådant beteende.

Jadzia

Du verkar veta en del om det här, finns det någon möjlighet att få prata med dig på msn lr nåt? Hade vart mycket tacksam.

Risken med att lämna bort honom är ju att det blir fel igen, eller att han biter igen, och då är det ju kört. Så vill ju ta tag i det här själv.
Men hur ska jag få grannarna att förstå det? Jag sätter gärna munkorg på honom om det betyder att han får leva, och stanna hos mig.

Lycanthrope skrev:
Jadzia

Du verkar veta en del om det här, finns det någon möjlighet att få prata med dig på msn lr nåt? Hade vart mycket tacksam.

Risken med att lämna bort honom är ju att det blir fel igen, eller att han biter igen, och då är det ju kört. Så vill ju ta tag i det här själv.
Men hur ska jag få grannarna att förstå det? Jag sätter gärna munkorg på honom om det betyder att han får leva, och stanna hos mig.
oooh jisses tänk dig för 2 o 3 ggr innan du gör det haahahaha

Lycanthrope skrev:
Jävligt intelligent. Med tanke på situationen kanske man inte är så glad?

har världen gått under?
vad är problemt då!
åk o gör ett lämplighets test där får du fram vad problemt är svårare är det inte sen om dte är dålig hund så är dte ju bara o tabort inget o spara på är det en funtionell hund ja men sälj den då.

PIRU skrev:
sorry visste inte att du hade noll humor!

humor?? ser inget roligt i det här!

en eloge till Lycanthrope som vill ta tag i problemet, inte alla hundägare som gör något åt sånna här saker...

PIRU skrev:
har världen gått under?
vad är problemt då!
åk o gör ett lämplighets test där får du fram vad problemt är svårare är det inte sen om dte är dålig hund så är dte ju bara o tabort inget o spara på är det en funtionell hund ja men sälj den då.

Vart hittar man såna test? Vem kontakar man?

Visst får du prata med mig. Jag skickar ett PM med min msn. Jag vet dock inte hur mycket jag kan hjälpa dig. Det är svårt att råda någon över nätet när man inte ens sett hunden. Det jag kan säga är vad jag gjort och sett, men det är en något begränsad erfarenhet. Fyra bitbenägna hundar är egentligen inte så mycket. Du skulle egentligen behöva hjälp av någon som handhar knepiga hundar dagligen och som jobbar med detta.

När det gäller grannarna kan munkorg påverka deras inställning till din hund, men också stjälpa den. Vissa kommer att anse det bra att hunden nu har munkorg, andra kommer bara att ta det som bekräftelse på att hunden är farlig. Om du bestämmer dig för att behålla en hund som bitit så måste du bli hårdhudad och stålsätta dig mot de kommentarer som kan tänkas komma. Du lär bli angripen på alla möjliga vis som vill ha bort hunden. Räkna inte med att de kommer att lita på din hund igen.

LadyBlue skrev:
humor?? ser inget roligt i det här!

en eloge till Lycanthrope som vill ta tag i problemet, inte alla hundägare som gör något åt sånna här saker...

Tack så mycket! Tycker inte det va läga att skämta nu.
Älskar min hund över allt annat, han och min nordsvensk slåss om mitt hjärta. Vill ju inte att någon annan ska ha honom..

Jag har nu iaf hittat någon som kan ta honom de dagar jag inte har tid! Så jag ska ägna mer tid åt honom. Det börjar även en hundkurs i stallet, de ska vara i vårat ridhus, där sk jag vara med med honom.
Hemma blir det munkorg ett bra tag.

Någon som har tips på hur jag ska övertala till att ge oss en chans?

PIRU och jag känner varandra och brukar roa oss med att klanka ned på varandras hundkunskap och hundar. Det kunde ju däremot inte du veta. Jag gissar att hans inlägg mest var en vänskaplig pik mot mig.

Gillar man sin hund kanske man inte vill ta bort den trots att den är kass. Jag vill ha kvar mitt måndagsexemplar.

Det går att få ordning på de flesta hundar. Det som oftast saknas är pengar, tid och ork.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 049
Senast: soom
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 164
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 275
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 902
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar