När hovslagare gör fel...

R

Ramba

Hej!
Var iväg och mätte ponnyn för ca en halv vecka sedan, detta gjordes på ATG-kliniken i Gävle. Besöket gick bra (om man bortser från den panikslagna araben vid chippning) men när vi skulle gå därifrån fråga veterinären mig vad som var fel med min ponnys framben. Jag ser ut som ett frågetecken och hon visar mig hennes högra framhov. Min ponny har gått som på klackar! Hovslagaren har i princip endast verkat i tån men ej i trakterna, vilket gör att hon har belastat hela benet fel. Ponnyn var vid fället nyverkad, hon verkades för ca 1 vecka sedan. Jag kände mig naturligtvis skitdum när veterinären berättat eftersom jag inte märkt det, men jag tycker det är svårt som privatperson att bedömma hovslagarens arbete, när man själv inte är så hemma på hovvård. Jag åkte från kliniken med ett löfte om att genast rätta till detta. Framhoven är fixad av stallägaren där jag har hästen, en f.d hovslagare. Han blev väldigt upprörd över hur henens hov såg ut. Han berättade att hovens lutning skulle ha en vinkel på ca 45-50 grader (har jag för mig) men hennes vinkel var närmare 60 grader!

Han rättade som sagt till det här så gott som det gick utan att henens hov blev en "gungbräda". Hon ska skos om om ca 4-5v när hoven växt på sig lite av en annan hovslagare, en väldigt utbildad sådan. För hos mig får man ingen andra chans om man gjort något så stort fel som kunnat få sådana konsekvenser.

Har dock två frågor till er.
Ett; Ska jag slå min förre hovslagare på fingrarna och berätta vad han gjort? Är så rädd att såra honom (eller göra honom förbannad) men känns ändå som om jag borde upplysa honom om vad han gjort fel...
Två; Har ni varit med om att hovslagare gjort fel?

Blev så upprörd över altl detta... dock så är det ju påväg att fixas, men tänk om veterinären inte anmärkt på det? Tänk om jag fortsatt med denna hovslagare då ledd i blindo?
Känns verkligen som om jag ska gå en hovvårdskurs.. bara för att.. :mad:

Sv: När hovslagare gör fel...

Nej, så kan ju inte "anmäla" honom heller utan får skylla mig själv... :(
Ponnyn hade den hovslagaren när hon kom till mig så jag fortsatte med honom. Vid en nyverkning så sade stallägaren (han som är f.d hovslagare - utbildad sådan) till mig att han tyckte skoningen såg bra ut (ca 1år sedan) så jag har inte tänkt så mycket på det utan tänkte "ja men då är det väl bra", vem är jag till att ifrågasätta någons arbete så att säga.

Stallägaren beklagade sig lite och sa att han tyckte att skoningen hade sett bra ut för ett år sedan men att han iten hade lagt så mycket tid på att kolla på hennes hovar efter det. Dock är det ju inte hans jobb så anklagar honom inte. Skoningen ka ju ha varit bra för ett år sedan och att min gamla (för han ska tamefan inte få fortsätta sko min ponny) har börjat slarva på sistone.

Jag hade absolut sagt till min hovslagare om detta hade hänt!!
Det är inte "elakt" och du kommer inte såra honom, du betalar för att han ska verka din häst, han ska veta vad som är rätt och fel, och i detta fallet har han misskött jobbet, och det bör han få veta!
Det är som du är och handlar, kommer hem, så är brödet mögligt t.ex, du går självklart tillbaka med brödet och klagar!

Jo det har du rätt i... Är mest rädd för att han komemr göra samma mot någon annan häst om jag inte upplyser honom om vilket slarv han utfört. Tänk om han gör samma fel på t.ex. en hopphäst som belastar benen mycket "tyngre" än vad dressyrhästar gör? Nog för att de är lika illa vilken häst han än gör så på så... Eftersom benen belastas fel kan ju stora konsekvenser uppstå. :(

14kl6hg.jpg

Typ såhär, svårt att förklara. Skulle nästan ha tagit en bild på hoven innan den "rättades" till, även om den fortfarande inte är riktigt bra...

Hej!
Har dock två frågor till er.
Ett; Ska jag slå min förre hovslagare på fingrarna och berätta vad han gjort? Är så rädd att såra honom (eller göra honom förbannad) men känns ändå som om jag borde upplysa honom om vad han gjort fel...
Två; Har ni varit med om att hovslagare gjort fel?
:mad:

1: Tycker inte du ska "slå han på fingrerna", men absolut tala om vad veterinären sagt och vilka fel han gjort. Vad spelar det för roll om han blir förbannad? Då är han ju JÄTTE "opfroffsig" som inta tar ansvar för sitt jobb som han dessutom utfört felaktigt. Detta hade ju kunna kosta hästen livet i värsta fall... Hoppas verkligen du tänker byta hovis?

Köper man en vara som är felaktig reklamerar men den ju oftast. Varför ska det vara så svårt att reklamera hovslagarens jobb? Skulle vara intressant att höra om ngn gjort det??

2: Ja en hovslagarre skodde min så han fick hovbensinflammation (en "duktig" och utbildad, som dessutom har lärlingar)
En annan verkade trakten ojämt på ena fram så hela hoven började vrida sig.
(har tyvärr inte reklamerat deras jobb, vet inte hur det går till faktiskt)

Köper man en vara som är felaktig reklamerar men den ju oftast. Varför ska det vara så svårt att reklamera hovslagarens jobb? Skulle vara intressant att höra om ngn gjort det??

Ja oftast både när det handlar om varor och tjänster är det ju konsumentköplagen respektive konsumenttjänstlagen som gäller. Men följande står i konsumenttjäsntlagen
Inledande bestämmelser
1 § Denna lag gäller avtal om tjänster som näringsidkare utför åt konsumenter i fall då tjänsten avser
1. arbete på lösa saker, dock ej behandling av levande djur

om jag fattade det hela rätt är det detta som gäller
Lag (2009:302) om verksamhet inom djurens hälso- och sjukvård http://www2.notisum.com/Pub/Doc.aspx?url=/rnp/sls/lag/20090302.htm

Men eftersom TS anlitat en icke godkänd hovslagare (för har man ingen utbildning kan man väl inte bli godkänd hovslagare?) så blir det nog lite jobbigt. Såvida man inte ska ge sig in på huruvida han överhuvudtaget får utföra skoningar på andras hästar? För hovslagare är väl vid det här laget en skyddad titel, ingen får kalla sig hovslagare utan att faktiskt vara utbildad eller hur är det?

Med tanke på din tråd där du har problem med att hästen inte lyfter frambenen utan släpar fötterna under ridning - du tycker inte att det här har betydelse? Jag hade faktiskt åkt till kliniken och fått hästen hältutredd, jag tror inte ett dyft på att hästen kan vara så felverkad utan att den har tagit skada av det.

Naturligtvis har det betydelse, men eftersom hon släpade hovarna för ett år sedan när hovlsagaren utfört ett korrekt jobb så.. Men naturligtvis kan ha ju alltid ha slarvat lite så hon kan ju få bättre steg av det men jag är ändå tveksam till det eftersom hon gjort det väldigt länge.

Jag tänker inte "reklamera" honom, utan om jag gör något kommer jag bara upplysa honom om vad som hänt. :(

Och OH ja, denna hovslagare kommer aldrig mer få sko min ponny. Hos mig får man bara en chans när man gjort något som skulle kunna få sådana otroliga konsekvenser.

Heero: Jobbigt där med hästen! :(
Läkte det eller har hästen fortfarande känningar av det?

Det du beskriver är inget som kommer över två skoningar, det har slarvats i flera år förmodligen. Och under den tiden har hästen belastat felaktigt i högre och högre utsträckning.

Åk och utred hästen, och låt gärna klinikens hovslagare påbörja en KORREKT verkning. Det är inget man ska lämna till oauktoriskerade personer, och jag tycker att det är en bra kvalitétsstämpel att en hovslagare har förtroende att arbeta för en veterinärklinik.

Det enda som skett är att han har verkat för lite i trakten och på tok för mycket i tån den senaste skoningen? Det är inget som pågått i flera år. Det är bara en jävligt illa verkning :(
Sen om han har slarvat liknande tidigare verkningar, det är mycket möjligt. Vi var på veterinärkliniken när detta upptäcktes och hon är uppkollad på benen. Hon är inge halt, inga svullnader, inga inflammationer eller liknande.

Fast jag förstår inte hur det skulle kunna gå till? Hur då "slarvat" en gång? Du menar alltså att han annars har verkat helt normalt, men nu helt plötsligt gör något jättekonstigt? Det låter väldigt otroligt, tycker jag...

Om det är så som du beskriver är det inget som kommer över en skoperiod. Det är något som byggs upp under långt tid. Det är inte sannolikt att hovslagaren "helt plötsligt" ändrat taktik och nu börjat ta i tån utan att ta i trakten. Det kanske är nu det syns, om inte annat för att någon annan påpekat det. Som du själv säger; du har ju inte själv uppmärksammat det.

Det är ju det som är så konstigt :(
Vi tycker också det är jättekonstigt. För som sagt så för ett år sedan kollade stallägaren på skoningen min f.d hovslagare hade gjort och berömde den t.o.m. Stallägaren är en f.d väldigt respekterad hovslagare som p.g.a åldern lagt ner sitt hovslagaryrke.

Det är därför det är så jäkla strange att han gör en sådan jubelmiss :confused:

Kan du inte lägga in bilder på hur hovarna ser ut nu då? Skulle vara intressant att se hur mycket som har kunnat korrigeras på bara en verkning.

Heero: Jobbigt där med hästen! :(
Läkte det eller har hästen fortfarande känningar av det?

Hovbensinflammationen är utläkt. Men han är svårskodd och vi har haft mkt tappskor, trångskodd, sömtryckt mm Nu provar jag utan skor då jag ruttnat ihop på alla tappskor + otrevligt bemötande från hovis, när jag ifrågasätter viktiga saker som ändrad benställning under en tid nu. visade sig vara ojämnt verkad i trakten. Detta har börjat räta ut sig nu (under ca 1månad), men det tar ju sin tid...

Bettysmatte:
Ska ta en bild och lägga in. Som sagt beklagar jag att jag inte tog en bild på "före". Vinkeln var som tidigare nämnt ca 60grader och är nu ca 55 grader har jag för mig..

Heero:
Jobbigt! Stallägaren sa nu till mig att om hon tappar skon kommer hon bli väldigt ömfotad, inge grus osv då.. och skulle jag vara ute och hon tappar får jag ringa hovis så får han sko henne på plats. Men bra ialalfall att du vågar fråga osv även om hovisen blir lite irriterad. :)

Jo det har du rätt i... Är mest rädd för att han komemr göra samma mot någon annan häst om jag inte upplyser honom om vilket slarv han utfört. Tänk om han gör samma fel på t.ex. en hopphäst som belastar benen mycket "tyngre" än vad dressyrhästar gör? Nog för att de är lika illa vilken häst han än gör så på så... Eftersom benen belastas fel kan ju stora konsekvenser uppstå. :(

Oberoende på vilken typ av prestation hästen utför så har den ur djurskyddshänseende rätt till korrekt utförd hovvård. Vad för dig att påstå att en hopphäst har större belsatning än en dressyrhäst???

För att nu undvika följdfrågor som är helt ointressanta så är belastningen lika stor på alla typer av hästars benaxlar, bara lite olika beroende på ras,prestationsgren och exteriör.

Alla individer har rätt till en korrekt fysiologoskt korrekt utförd hovvård och alla hästägare borde inse att snålgheten bedrar visheten.

Jag tycker det är jättebra när billig hovvård komenteras av veterinär expertis.

Jag tycker det är ännu bättre när även försäkringsbolagen som för dagen börjar få upp ögonen på indragna ersättningar beroende på utdömning av felaktig hovvård.

Jag tycker Göran Persson på sin tid som stadsminister påvisade bristande kunskap om vikten av behovet av hovslagarutbildning..

Dom få som för dagen är utbildade börjar gå på knäna och rekryteringen sedan den borgliga regeringen trädde i kraft och insåg behovet kommer dröja minst ett par år innan vi ser resultatet.

Ovanpå allt så har Jordbruksverket (ger mig fasen på att Salin är inblandad) ställt krav som inte är mänskliga.

Det enda som skett är att han har verkat för lite i trakten och på tok för mycket i tån den senaste skoningen? Det är inget som pågått i flera år. Det är bara en jävligt illa verkning :(
Sen om han har slarvat liknande tidigare verkningar, det är mycket möjligt. Vi var på veterinärkliniken när detta upptäcktes och hon är uppkollad på benen. Hon är inge halt, inga svullnader, inga inflammationer eller liknande.

Det funkar inte riktigt så! Du kan inte förändra hela benställningen på en enda verkning. Det kan endast göras innan tillväxtzonerna är slutna. Att hovslagaren bara verkat i tån en enda gång har alltså ingen betydelse. Jag undrar, eftersom du inte märkt detta själv, hur din häst ser ut i benen? Har den veka kotor och låg vinkel eller raka, upprätade kotor och hög vinkel?

Sätt på en tåsko om den nu har så höga trakter så kan den nöta lite själv på trakten. Om hästen har så höga trakter är det, som sagt, inget som uppkommer hips vips utan den är förmodligen skapt så eller så avlastar den någonting som gör att den står på tå för att den har ont?! Visa gärna nån bild på hur hästens benställning ser ut med tanke på att den gjorde fåror när du red den också enligt tidigare inlägg! Självklart kan du ju fråga hovslagaren varför han verkat i tån men man behöver ju inte smälla honom på fingrarna innan man får en förklaring:)

• Gilla
Reactions: ptr

Liknande trådar

Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 794
Senast: __sofia__
·
Hästvård Ja, jag sliter mitt hår och gräver raviner i min och pojkvännens och mammas plånböcker. Jag har nämligen en halt islandshäst... Såhär...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
11 424
Senast: Silkisif
·
Hästvård Jag har haft lite otur med hovslagare. Eller så är det mig det är fel på, det låter jag vara osagt. Nu till frågan/händelsen: Min häst...
Svar
12
· Visningar
2 830
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 212

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka