När hästens handlingar är borta???

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Stall lilla heda
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 030
S

Stall lilla heda

Lägg tråden rätt, vet inte riktigt var den hör hemma.

Fått en häst i stallet där passet aldrig dyker upp....suck!!!
Nu är det så att denna hästen är chippad, har sökt i SH:s bas men den finns inte reggad där!
Nån som vet mer var kan söka?
Hur man går tillväga?

//Tina

Senast ändrad av en moderator:
Sv: När hästens handlingar är borta???

Kontakta avelsförbundet där hästen ska vara registrerad för att få nya handlingar och döda de gamla.

Det är dyrt att få nya handlingar, har för mig att det kostade 3 000:- för min häst i ASVH för fyra år sen (säljaren hade slarvat bort papprena så det var inte jag som betalade).

Har man tur kan man få det på hemförsäkringen och betala självrisken. Blir iallafall ngt billigare. Jag har fått det när jag lyckdes "flytta" bort min hästs pass.
Hon är också chippad men det hade aldrig kommit fram till registratorn.
Hade chippen funnits hade det bara kostat 1000:-

Problemet fortf verkar ju vara att vi inte vet i vilket förbund den är reggad!
Den finns alltså inte med i SH:s databas när man söker på chip nr...vilket krånglar till det något.
Om det visar sig att hästen bara är chippad men inte har nåt pass i sista änden då..hur gör man då ?
Och varför har man chippat om det inte finns nåt pass/reg handling?
Rörigt!!!

Har du ringt till SH? Jag tänker att databasen kanske inte är helt uppdaterad.

Finns det något annat förbund hästen kan vara registrerad i?

Är den född i utlandet så är det är något utländskt förbund som har chippat den?

Problemet fortf verkar ju vara att vi inte vet i vilket förbund den är reggad!
Den finns alltså inte med i SH:s databas när man söker på chip nr...vilket krånglar till det något.
Om det visar sig att hästen bara är chippad men inte har nåt pass i sista änden då..hur gör man då ?
Och varför har man chippat om det inte finns nåt pass/reg handling?
Rörigt!!!

Kanske är det en som är under registrering i ASRP?

Min ponny fick ju vänta nästan 2 år på sitt pass, han var under hela den tiden chippad men inte registrerad ännu.

En till ponny vi hade vid ansökningstillfället var det samma sak för då.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 983
Senast: mars
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 642
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 088
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 473
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka