När hästen snubblar...

Sv: När hästen snubblar...

Är det inte bättre att fokusera på att förhindra snubblet? Hästen måste ju ha en anledning till att den snubblar, antingen om den har några fysiska besvär eller om den helt enkelt inte rids på rätt sätt.
En häst utan fysiska besvär snubblar ju inte så länge den går i ett bra tempo och i balans. Har man hästen i balans kan den väl inte snubbla??

Till frågan vad man ska göra om hästen håller på att falla, så blir jag oerhört förvånad, när jag hör att somliga sagt att man ska hålla i hästen!! En häst som snubblar måste få balansera sig med sin hals, det är det naturliga och hindrar man det kan det gå väldigt illa!! Jag råder alltid ryttarna att släppa tyglarna om något sånt här inträffar, hästen har bättre koll på vad som är bäst för den, människan är bara i vägen!! Själv bör man vara beredd att "överge skeppet" dvs snabbt ta sig ur sadeln och skjuta sig från hästen. Detta gäller både vid omkullridningar i farten och "långsamma" snubbelramlingar...

Tackar för den förklaringen.
Den skall jag ta med mig till stallet.

Låter mycket vettigt!

En häst kan snubbla helt plötsligt även om den är i 200% balans. Tänk dig att den blir skrämd och trasslar ihop ben och benskydd eller om man befinner sig utanför normala stigar i skogen, alltså i ojämn terräng.

Men nu är det ju inte så att vi har en häst som har problem med detta utan jag var bara nyfiken på hur gemeneman gör om det inträffar. :)

En häst hade för vana att nästan somna(!) i skritt på lång tygel.. Om ni releterar till er själva så händer det ju att man snubblar omkull, och vi har ändå bara två ben att hålla reda på!

En häst som rids ska väl vara fokuserad på det, inte gå och sova?? :crazy:
Oavsett lång tygel eller ej.

Hur reagerar ni?
Tar ni tag i tyglarna och nästintill rycker upp huvudet på hästen eller låter ni tyglarna löpa och en kullerbytta kanske blir ett faktum?

jag släpper efter på tygeln så det inte rycker i munnen på hästen och håller i mig i sadeln eller manen (så inte jag också tappar balansen och druttar omkull:D), men sen får hon fixa resten själv. jag tror jag är mest ivägen och stör om jag försöker lägga mig i och "rädda" henne.

De gånger det har hänt mig har jag automatiskt låtit tyglarna glida. Känns inte så rätt att försöka "balansera upp" hästen genom att dra den i munnen. Redigt SÅ stark är jag inte ;)

Jag har en (eller ja, en och en men..) gång varit med om att hästen höll på att gå omkull i landningen efter ett hinder, stapplade fram på knäna en bit för att sedan ta sig upp - jag sittandes bakom sadeln! :D
När det händer så plötsligt så hinner man inte direkt reagera mer än att släppa efter och hålla sig kvar.
För mig är det naturligt att släppa efter om hästen gör något liknande (Precis som om jag hamnar efter i språnget på hinder) och att luta mig bakåt om hästen faller framåt.
Går hästen omkull så hinner man sällan reagera alls (Har även varit med om Det två gånger..).

Håller med vita det går så fort så man hinner inte reagera.Hade en häst som snubblade väldigt ofta,det berodde på att hon såg väldigt dåligt,tyvärr slutade det med att hon blev helt blind och jag var tvungen att ta bort henne.Saknar henne än idag fast det var några år sen.:(

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 062
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 273
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 331
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 097
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama