När hästen kommit...

F

Fannyyy

Hej!
Jag ska hyra en häst över vintern och eventuellt lite längre,
vi ska kolla på en häst på fredag och hoppas att det kan vara den rätta efter at vi tittat på några andra hästar.
Men om det nu är den rätta, eller om vi säger det, så vad ska jag göra när hästen har kommit till mitt stall och stär där och väntar.
Ska den ut i hagen, eller in i stallet? När kan jag rida den? behöver den något foder samma dag som den kommit?
Jag har tusen frågor!
Men kan ni bereätta för mig vad ni skulle gjort?
Om ni tänker er in i min situation.
:) Tacksam för svar!
/Fanny frågvis:D

Sv: När hästen kommit...

Hej!
vi ska kolla på en häst på fredag och hoppas att det kan vara den rätta efter att vi tittat på några andra hästar.
Men om det nu är den rätta, eller om vi säger det, så vad ska jag göra när hästen har kommit till mitt stall och står där och väntar.
Ska den ut i hagen, eller in i stallet? När kan jag rida den? behöver den något foder samma dag som den kommit?
Jag har tusen frågor!

Ändrade lite grann på felstavningar som jag gjort! :idea:

Låt den gå som den ska sen. ska den vara inne låt den vara inne ska den vara ute låt den vara ute.. du kan rida efter ett par dagar och ge den foder som den ska men tänk på så de inte blir plötsliga foderbyten.

Ingen som vet? :confused:
:bow: måste verkligen veta!

Hej! Jag skulle nog låta hästen stå i boxen efter att ni kommer med den,över natten och sen ut med den i hagen.Var försiktig när ni släpper ihop den med stallkompisen/kompisarna,låt den gärna träffa en häst i taget.Jag skulle be om att få med några balar hö från det gamla stallet så att du kan börja vänja in hästen på erat hö under en tid.Jag tycker att man ska låta hästen "bo in" sig ett tag när den har flyttat,under den första tiden kan man istället umgås,pyssla och bara lära känna varandra.Men det är min åsikt och det är rätt för mig,för det betyder det inte att det är rätt för alla!:D

Låt den gå som den ska sen. ska den vara inne låt den vara inne ska den vara ute låt den vara ute.. du kan rida efter ett par dagar och ge den foder som den ska men tänk på så de inte blir plötsliga foderbyten.

Tack så jättemycket!:)
Ska jag fråga om lite foder av uthyraren då...?

/Fanny

Hej! Jag skulle nog låta hästen stå i boxen efter att ni kommer med den,över natten och sen ut med den i hagen.Var försiktig när ni släpper ihop den med stallkompisen/kompisarna,låt den gärna träffa en häst i taget.Jag skulle be om att få med några balar hö från det gamla stallet så att du kan börja vänja in hästen på erat hö under en tid.Jag tycker att man ska låta hästen "bo in" sig ett tag när den har flyttat,under den första tiden kan man istället umgås,pyssla och bara lära känna varandra.Men det är min åsikt och det är rätt för mig,för det betyder det inte att det är rätt för alla!:D

tack väldigt mycket! :)
hur menar du med att träffa en i taget? Ska man släppa ut dom i hagen eller ska dom bara få nosa på varandra?
I stallet finns ca 18 privathästar och ca. 20-25 ridskolehästar. Alla går ju förstås inte tillsammans. Utan ridskolehästarna går i sin egen hage och privathästar i olika fördelade hagar.
tack för tipset igen! :D

Hej!
vi ska kolla på en häst på fredag och hoppas att det kan vara den rätta efter att vi tittat på några andra hästar.
Men om det nu är den rätta, eller om vi säger det, så vad ska jag göra när hästen har kommit till mitt stall och står där och väntar.
Jag har tusen frågor!

Ändrade lite grann på felstavningar som jag gjort! :idea:

Det beror ju på hur de andra hästarna du ahr den med gör. :) Går de andra ute - ska ju itne den stå inne själv o.s.v. Men du kan ju kolla om den stressat upp sig under resan hem till dig är svettig o så, annars tycker jag att du ska släppa ut hästen i hagen, så han får bekanta sig med sina nya vänner. :) Jag tycker att du kan vänta två tre dagar med att rida, kanske ta in foderhästen och hagkompisen och bara borsta och bekanta er lite? Foder kan du ju fråga föreg, ägare hur de gjort, hur mycket foder den fått, och vad den fått. Lika bra att fortsätta med samma foder som innan. Lycka till med hästen! :banana:

Det beror ju på hur de andra hästarna du ahr den med gör. :) Går de andra ute - ska ju itne den stå inne själv o.s.v. Men du kan ju kolla om den stressat upp sig under resan hem till dig är svettig o så, annars tycker jag att du ska släppa ut hästen i hagen, så han får bekanta sig med sina nya vänner. :) Jag tycker att du kan vänta två tre dagar med att rida, kanske ta in foderhästen och hagkompisen och bara borsta och bekanta er lite? Foder kan du ju fråga föreg, ägare hur de gjort, hur mycket foder den fått, och vad den fått. Lika bra att fortsätta med samma foder som innan. Lycka till med hästen! :banana:

Tack så mycket!
Jag är verkligen glad att folk vill hjälpa till!
Har tingat en häst nu! :bump: Bandidos heter han! Jättefin, någon blandning av New Forest och någon annan ras jag inte kommer ihåg.
Roligt namn också (gangster :d :D )
Tack igen! /Fanny

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
914
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 515
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Hej! Vi som vet om att vi har bortskämda hästar; HUR bortskämd är din häst? Tanken slog mig nu på morgonen när jag skulle ta ut...
Svar
0
· Visningar
603
Senast: Funderarn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka