Sv: När hästen kliar tillbaka?
Håller helt med flera inlägg tidigare. Jag får ibland höra att hästar inte får klia sig alls för det är respektlöshet...
Jag har en 15 årig valack - flockledare. Jag har haft honom i 5 år och vi är riktigt "bundis". Han respekterar mig i högsta grad tycker jag.
Han vill gärna bli kliad av mig, speciellt efter en ridtur då han blivit svettig. Först kliar han sig alltid mot sig själv (i brist på respekt av sig själv
och sedan vill han bli kliad av mig när jag tar av tränset.
Sedan visar han tydligt att han vill bli gosad och kliad på kvällen när jag "nattar" hästarna. Då kan vi stå och mysa länge och han sluter ögonen och sover nästan..
Jag har inga problem med ledarskapet på honom tycker jag. Tecken på det är: Han lyssnar väldigt väl på vad jag säger - står stilla på gången utan att ha något som håller honom fast.
Jag släpper alltid in mina hästar direkt från hagen och någon gång har det hänt att han varit på väg in i en annan box - säger jag nej då, så vänder han ut direkt igen och knallar in i sin box.
Han accepterar inte andra valacker i hagen och jagar med "hingstnacke" (med den här minen:
)dessa stackare de gånger vi provat. När jag då går emot honom och visar att jag inte accepterar detta viker han genast av och ändrar attityd (han ser då ut så här:
)
När jag rider honom går han alltid dit jag säger att vi ska gå (på gott och ont) eftersom vi på det sättet hamnade i ett kärr...Det var helt mitt fel eftersom jag inte lyssnade på honom
. Allt gick bra till slut och vi kom upp, med hälsan i behåll, men det var inget jag rekomenderar...
Jag tänker fortsätta att låta honom klia sig mot mig ibland och jag tänker klia honom fast många anser att han då är respektlös....