När hästen inte lyssnar på förhållning till halt.

Ainon

Trådstartare
Det går väldigt framåt med min foderhäst, vi rider en blandning av western, engelskdressyr och akademiskt :p

Vi har dock ett litet problem, halter.
Han lyssnar jättebra på förhållande hjälper från trav till skritt (har ej kommit till galoppen än, kallblodstravare), det är halterna som är problemet.
Med halterna blir det segt, jag gör förhållning men han lyssnar inte utan fortsätter bara framåt om jag inte tar i ordentligt i tyglarna.

Rider på ett tvådelat ganska smalt D-bett. Kan tillägga att hästen är outbildad (börjat jobba med sidoförande skänkel efter att ha jobbat med att få honom att slappana av i de 3 månader jag haft honom) kallblodsvalack på 14år som är lättstressad och het.

Hur skulle ni träna på att få lätta halter? Vill ju att jag bara ska behöva krama lätt i tygeln och sitta till för att han ska stanna.
 
Sv: När hästen inte lyssnar på förhållning till halt.

Så som jag lär in halten på unghästen (den gamla tanten här hemma är för "döv" för att lyssna på sånt) så slutar jag bara röra mina höfter så gör hon halt.

Det fungerar på de flesta unghästar bara man ger dem chansen att lyssna.

Om hon inte lyssnar på mig, unghästars koncentration är ju inte alltid den bästa, så gör jag övertydliga höftröresler när hon går och stoppar sedan rörelserna sakta. Det brukar vara allt som krävs om det inte fungerar till 100% från början.

Är det dock så att det inte heller fungerar lägger jag väldigt försiktigt till ett stopp i handen på mig själv, men det gör jag allt för att undvika.

Det tar ett tag innan det sitter helt, men det är det värt för att kunna göra halt enbart med sätet...man får även en ovärderlig hjälp till korrekta halvhalter. ;)



Om du gjort på detta sätt och det inte fungerar brukar bästa kryddan vara att ha myyyyycket tålamod.
Alternativt lära honom halt på longen och låta någon longera dig så samkör ni haltkommandona (så börjar jag lära in mina halter).
 
Sv: När hästen inte lyssnar på förhållning till halt.

Tack för svaret.

Nu är ju detta inte en unghäst utan en felriden 14åring. Jag gör så som du beskriver men han kunde inte bry sig mindre. När han inte lyssnar på sätet så tar jag upprepade förhållningar som blir hårdare och hårdare tills han stannat, vilket tar ett tag.
Är dock rädd att göra han ännu okänsligare i munnen när jag blir tvungen att göra hårda förhållningar innan han lyssnar.

Det fungerar tyvärr inte att longera honom men från marken tvärstannar han då jag själv gör halt och ger röstkommando, fungerar tyvärr inte från ryggen.

Tar tacksamt mot fler tips :)
 
Sv: När hästen inte lyssnar på förhållning till halt.

Har själv en bruksnordis mes sänkt rygg där halten inte kommer naturligt sas.
Framförallt inte en halt där huvudet inte poppar ut där fram pga av hans exteriör.

Har haft ett helvete med alla avsaktingar före jag lärde mitt nya sätt att rida.

Trixet är att samla hästen en aning extra före halten, hästen måste vinkla om bäckenet och överföra vikt bak för att kunna stanna bra.
Det gälelr alla hästear men i synnerhet de som iten är avlade eller tränade för Dressyr

Numera göra vi avsaktningar som kan få dressyrryttare gröna av avund.:o
Där det går från trav till skritt - från skritt till halt - som att trycka på en knapp och all tidigare verksamhet avstannar för att övergå i ngt annat. ( inte från galoppen än dock :angel:)

Men detta kräver en del bra förberdelser
Och som allt annat så övergår det ena i det andra och den ena byggstenen läggs på den andra.

Första grunden är swingande fjädrande sits som släpper upp ryggen.
Jag drar upp "kisseriet till hakan" före varje avsaktning för att bjuda in ryggen.
Detta förutsätter en lodrät sits från början - där axlen aldrig hamnar bakom höften.

Sen stannar jag aldrig med tygeln utan med överskänkeln och ökat buktryck. Sök på detta ord här på barock eller på Dressyr där kommer det ofta upp trådar där de frågar hur man stannar med sätet.

Min häst kan man aldrig störa i munnen - då blir det som du beskriver - han går bara emot, börjar då ryttaren luta sig bakåt trycker de ned ryggen och det blir ändå värre
 
Senast ändrad:
Sv: När hästen inte lyssnar på förhållning till halt.

Tack Susan. Sökte på buktryck och har läst igenom trådarna jag fick upp och funderat på vad som står, väldigt intressanta inlägg men aningen förvirrande ibland :o

Problemet är att vi inte lärt oss att samla ihop oss än, har precis fått hästen att slappna av och söka sig framåt, nedåt. Samling är påväg men det ligger en bit bort än.
Han har inte så lätt för samling rent fysisk då han fortfarande är ganska omusklad om ryggen (har blivit mkt bättre) och har endel svank

Två bilder som visar hans byggnad. (Och nej rider ej dressyr på stång, rider endast i skogen på stångbett och då på långa tyglar med fokus på avslappning och tempo, på bilden tar jag precis en förhållning.)
172815.jpg

163929.jpg


Ska testa det jag läste i trådarna om buktryck imorgon. Har jag föstått det rätt om att man ska knipa lite med knäna, andas in och spänna nedre delen av magen?
Men om han inte stannar? Vad ska jag göra då?
Kan det vara en bra idé att rida barbacka för att få ökad kontakt? (fast då håller vi oss till endast skritt :p )

Han har inte varit riktigt såhär okänslig, blev värre efter en tränare (som vi inte ska rida för nå mer!) red honom och satt och höll stenhårt i munnen medans han körde sporrarna i magen och tyckte han samlade sig sååå bra, hade riktig hängmatterygg, krokhals och blev väldigt stressad :crazy: han fick inte rida honom länge :mad:
 
Senast ändrad:
Sv: När hästen inte lyssnar på förhållning till halt.

Med halterna blir det segt, jag gör förhållning men han lyssnar inte utan fortsätter bara framåt om jag inte tar i ordentligt i tyglarna.

Hur skulle ni träna på att få lätta halter? Vill ju att jag bara ska behöva krama lätt i tygeln och sitta till för att han ska stanna.


Är hästen körd så är han förmodligen lärd att stanna när man säger "ptroo!"

Är hästen bruks/lantbrukskörd framför redskap i åker eller skog är han förmodligen lärd att stanna och stå still när man säger "bra där!"

Jag antar att han är körd eftersom han är kallblodstravare.

Testa av om han stannar på röstkommando och ge honom iså fall detta samtidigt som du ger den hjälp du vill han ska stanna för. Så småningom kan du då ge tystare och tystare röstkommando.

Jag undrar litet varför du vill stanna för tygelhjälp? Är det inte bättre att stanna på sitshjälp?

Har lärt min bruksnordishingst att stanna på att jag kniper till litet lätt med sätet. Förutom detta så stannar han på "ptro!" och Bra" eftersom han är mycket körd. Det är bekvämt med rösthjälper särskilt eftersom man kan fjärrdirigera hästen utan att ens stå intill den om röstkommandona sitter som de ska.

/KT
 
Sv: När hästen inte lyssnar på förhållning till halt.

Han är inte körd, eller jo lite men det hände något under inkörningen så han får panik om man sätter en vagn bakom.
Han är alltså inte körd på något sätt förutom detta

Han stannar på röstkommando från marken, dock inte om man sitter på ryggen.

Vars han jag skrivit att jag vill stanna för enbart tygelhjälp?? Jag har bara skrivit att det är ett ordentligt tygeltag jag måste ta för att han ska stanna då han inte lyssnar på föregående stegen(dvs sits sen röst sen lätt tygeltag)

Det konstiga är ju att det bara är till halt som det är problem, från trav till skritt räcker det ofta med ett lågt mmm eller att jag sitter till :confused:

Men vi ska forsätta jobba på det med tipsen vi nu fått :banana:
 
Sv: När hästen inte lyssnar på förhållning till halt.

Läste í en text att man ska ta kroppen till tygeln istället för tvärt om.
Testa att sluta fingrarna om tygeln (stäng handen) och hålla händerna stilla och för din kropp (sätet) mot händerna. Funkade utmärkt på min häst.
 
Sv: När hästen inte lyssnar på förhållning till halt.

Det är nog två saker som spelar in. Det ena är att det är jobbigt att göra halt, han är en stor kille och det är en massa kropp som ska stannas upp. Så kan han skjuta undan det lite så gör han nog gärna det. Det andra är att han inte tar dig på allvar när du vill stanna. Han vet ju dessutom hur han ska göra för att komma undan det jobbiga (d.v.s. ignorera din hjälp).

Det är två saker som behöver åtgärdas; hans styrka och hans lydnad.

Vad det gäller styrka handlar det ju om vanlig styrketräning, klättra backar, tempoväxlingar etc.

Det finns en bra och enkel övning som brukar göra susen vad det gäller halt. Börja i skritt, be honom göra halt, om han dröjer med det be honom backa, inte provocerande men ändå med visst "driv". Du bör kunna känna när han tänker till lite "hoppsan, här hände visst något" så att säga. Repetera. Repetera, repetera. Be honom göra halt, dröjer han, rygga. Repetera. När det fungerar i skritt, prova i trav.

Vad som händer är att han börjar ändra tänket från "jaja, jag ska bara..." till "tjosan, bäst att stanna för snart ska vi backa". I samma ögonblick som han gör en bra och uppmärksam halt låter du bli ryggningen och berömmer (alltid beröm när han gör rätt).
 
Sv: När hästen inte lyssnar på förhållning till halt.

Jätte bra tips!!

Det där tipset funkar också jätte bra på hästar som vill börja trava hela tiden.
 
Sv: När hästen inte lyssnar på förhållning till halt.

Börja i skritt, be honom göra halt, om han dröjer med det be honom backa, inte provocerande men ändå med visst "driv". Du bör kunna känna när han tänker till lite "hoppsan, här hände visst något" så att säga. Repetera. Repetera, repetera. Be honom göra halt, dröjer han, rygga. Repetera. När det fungerar i skritt, prova i trav.
Ser det där i western oxå- straffryggning
:crazy:
Skarpt bett o kuva hästens framåtbjudning.
Så gör man inte i klassiska dressyren, utan lär sig med timing att få hästen att vänta o fortfarande ha energin o gålusten kvar- hästen komprimeras..
Framåtbjudningen beröms istället för att berömma bakåtänkandet.
 
Sv: När hästen inte lyssnar på förhållning till halt.

Fast det handlar inte om straffryggning. Det handlar om uppmärksamhet. Så fort hästen är uppmärksam så får den beröm när den gör en halt på ett vettigt sätt.

Gör man det på ett vettigt sätt behöver man inte kuva någonting hos hästen.
Okej, ryggningar är underkastande, men bortsett från det.
 
Sv: När hästen inte lyssnar på förhållning till halt.

Fast det handlar inte om straffryggning. Det handlar om uppmärksamhet. Så fort hästen är uppmärksam så får den beröm när den gör en halt på ett vettigt sätt.

Gör man det på ett vettigt sätt behöver man inte kuva någonting hos hästen.
Okej, ryggningar är underkastande, men bortsett från det.

Tycker att det borde vara mer rimligt att förtydliga vad man vill- göra halt o berömma- dummare än så är inte hästen.
 
Sv: När hästen inte lyssnar på förhållning till halt.

Det där handlar ju om man vill använda sig av possitiv försträkning eller negativ förstärkning i inlärningen

Håller helt med du :D

Gillar inte tänket att rygga.

Det är ju också vetenskapligt bevisat att man behålel rmer livsglädje hos hästarna ju mer man använder possitiv förstärkning

Blir alltid ledsen när jag ser westernhästar som är tränade med negativ förstärkning
 
Sv: När hästen inte lyssnar på förhållning till halt.

Prova du barbacka.

Egentligen känns jag inte som rätt person för dig då jag anser att bladsadlar inte släpper upp ryggen tillräckligt - och det är ju en förutsättning för att kunna stanna bra.
Likaså för att buktrycket skall funka bra är att ryttarens ryggrad är i balans.
En bra dressyrsadel placerar ryttaren rätt, bäckenet hamnar i balans och ryttaren skrevar mer istället för att bara sitta på rumpan.

Det påverkar också mekaniken väldigt mycket

Mitt tänk handlar om att först skaåpa optimala förutsättningar dvs. att först göra det lätt för hästen att stanna

Sedan så sker själva inlärningen.
Om hästen som i ditt fall inte tycker att det går lätt att stanna så får man belöna varje ansats.
Det skall vara roligt att stanna:)

Ofta på hästar som är störda på något sätt går det bra att bromsa men det där sista stoppet kommer inte.

Sedan är all kunskap ett detektivarbete.
Prova barbacka - prova i grimma (om det är den gamla tränaren som spökar)

Nästan alltid måset man lösa proiblem genom att prova sig fram - då komemr man på orsaken och kan lättare hantera problemet.
 
Senast ändrad:
Sv: När hästen inte lyssnar på förhållning till halt.

Vem har pratat om straffryggning? Straffryggning är att få hästen att "i panik" kasta sig bakåt. Jag har erfarenhet av det också.

Det jag menar är att lugnt och sansat utföra övningen så många gånger att hästen börjar förbereda sig för nästa moment automatiskt. Den byter tankebana helt enkelt.

Att jag säger "med visst driv" beror på att jag ofta sett folk göra denna övning på ett FÖR mjukt sätt. D.v.s. jovisst, hästen stannar och ryggar, men det går så långsamt att hästen inte sätter de två momenten samman. "Först ska jag stanna - ett ögonblick - sådär som, nu har jag stannat. Aha, ska jag backa? Vänta bara, uhm, sådär, nu börjar jag strax." Då får du inte önskad effekt.

Sitshjälper, rösthjälper etc är ju också jätteviktiga delar, men om man inte har en övning att använda för att sätta samman delarna blir det inte mycket lärt.
 
Sv: När hästen inte lyssnar på förhållning till halt.

Uppenbarligen har detta inte fungerat eftersom problemet kvarstår = man måste hitta en annan lösning.

Och nej hästar är inte dumma...de lär sig fort och gärna hur de slipper göra något som är jobbigt.
Nu vill jag mer tänka: be om det som hästen orkar, men i detta fallet: en halt ska fungera. Punkt slut...fungerar den inte får man se till att den gör det på bästa möjliga sätt.
 
Sv: När hästen inte lyssnar på förhållning till halt.

Straffrygga för mig är inte en panisk rörelse,utan en bestraffning för att hästen inte har lyssnat på förhållningen.
Det var inte det man ville få ut av förh. utan halt.
Varför måste man då gå till överdrift o backa hästen:crazy:

Lite som NH-dominans.
 
Sv: När hästen inte lyssnar på förhållning till halt.

Uppenbarligen har detta inte fungerat eftersom problemet kvarstår = man måste hitta en annan lösning.

Och nej hästar är inte dumma...de lär sig fort och gärna hur de slipper göra något som är jobbigt.
Nu vill jag mer tänka: be om det som hästen orkar, men i detta fallet: en halt ska fungera. Punkt slut...fungerar den inte får man se till att den gör det på bästa möjliga sätt.
Upplever inte alls att hästar försöker att "komma undan", utan försöker- är det det här du vill? Nähä, men det här då?"
De vill vara till lags om de inte blir kuvade:D
Då försöker de inte ens, utan resignerar.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver bettförslag till ena ponnyn. Jag rider oftast på hackamore, ibland babypelham, rakt i gummi. Hon är åt det heta hållet och...
Svar
1
· Visningar
1 085
Senast: Lipperta
·
Träning Rider en häst som lätt stressar upp sig o mest springer på, speciellt vid uteritterna. Försöker med förhållningar med halter o mycket...
Svar
3
· Visningar
1 437
Senast: majab
·
R
Träning Hejsan! Jag håller på att skola en outbildad häst på 11år, bör kanske nämnas hon är ett Arabiskt Fullblod. Hon är inriden, hoppad och...
Svar
2
· Visningar
1 300
Senast: Ramba
·
Träning Jag har börjat rida så smått igen efter tre års uppehåll. Hästen ifråga är en 5årig som bara drivit riden i dryga året. Han är väldigt...
2
Svar
39
· Visningar
2 717
Senast: Graff_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp