När hästen bär sig

Sv: När hästen bär sig

En häst behöver inte gå med korta tyglar och "ihop krullad". Se på westernhästarna!
DOm är jättefina, balanserar sig på långa tyglar. Jag tycker inte om att rida på tyglen med hästen ihop tryckt, utan jag rider som western, och min häst har jättefina muskler över korset, sadelläget, benen, bringan, ryggen. Han är jättefin coh är det säkraste häst du kan rida ut på!!
Han ser sig för och sätter oftas fötterna rätt. ;) SKOGEN!!!:love:

Ja där är ju ett bra exempel på hästar som bär sig i en bra arbetsform utan massor m krull men inte det jag menade riktigt.

Min ursprungstanke handlade dock om hästar som är ridna så mycket för säte och skänklar att dom helt enkelt inte har någon "egen" balans med ryttare på ryggen.
När man rider fram kan man inte rida på lång tygel för då "välter" dom i hörnena överdrivet sagt.

Gripen skrev:
Jag har lart mig att ridning ska vara starkande och muskeluppbyggande for hasten. Det ska vara halsosamt och gora den mjuk och smidig.

-1.

En hast som "vinglar" sa fort man slapper taget i tyglarna och slutar klamma med benen har inte fatt en halsosam och uppbyggande utveckling i ridningen (jag undrar for ovrigt hur hart ni egentligen haller i tyglarna och hur mycket ni klammer med benen, blir det inte onodigt jobbigt at rida?).

-2.

Balans och styrka maste tranas upp succesivt med ett systematiskt traningsprogram, olika for varje individ, och det maste komma bakifran. Jag vet att "succesivt", "skynda langsamt" och "systematiskt" ar relativa begrepp, och de allra flesta gar anda alldeles for fort fram, de tar genvagar och missar grunderna som ger den dar sjalvbariga, lattridna hasten.

-3.

Jag har ocksa fatt lara mig tanka pa sakerhet. Det innefattar att man ska kunna uppfostra och hantera sin unghast pa ett sant satt att man undviker olyckor. Att ga ut i skogen med oskolade hastar hor till de mest osakra saker man kan gora.

-4.

Om man skolar en hast pa ett bra satt, man har en individuell systematisk plan som succesivt bygger upp hasten mentalt och fysiskt for ridning och arbete med manniskor, sa far man ocksa en hast som gillar att arbeta, aven pa banan, aven om den tillbringar sina forsta tva ar (eller vad det nu kan vara) dar.

-5.

Jag har ocksa varit med om hastar som behover komma ut i skogen tidigare, men med vara temperamentsfulla hastar sa hor det till ovanligheterna.

-6.

Sa, att ga traska ut i skogen med en unghast behover inte betyda att man far en sjalvbarig hast.

-7.

Sjalvbarigheten kommer av hur skicklig man som ryttare ar pa att lasa av hasten och fa den att mer och mer, med egen vilja och med gladje, vinkla lederna i bakdelen.

-8.

En sak som jag ofta reagerar pa ar att (inte specifikt for denna trad utan mer allmant) nar manniskor pratar om "sina hastars problem", sa utgar de ofta fran att de sjalva ar fullfjadrade ryttare. Nar jag skriver detta inlagg sa utgar jag fran att ryttaren har massor med ar av gedigen grundutbildning, med en balanserad sits som kan ge efter dar den behover, nar den behover det, annars kommer garanterat den mest valskolade hast att "vingla".

-9.

1: - Jag håller helt och hållet med!
2:-Jag rider western där vi först låter hästarna gå på långa (inte utan kontakt i munnen men så att hästen själv kan undkomma bettet genom att sänka sig) tyglar med eftergift i nacke/hals för bettet. Sedan övergår det till att mestadels ridas med bara sits, ben och neckreining (styra huvudet genom att lägga an tygeln på halsen)
Hästen ska fortsatta i samma rörelse till den blir tillsagd annat.
3:-Så sant!
4:-Har man sitt ledarskap säkrat hos hästen är det inte några problem att ta den med på en skogspromenad. Som jag uppfatar det har ni hästar som kommer ut i skogen första gången vid fyra års ålder eller äldre, är det då konstigt att de flippar ur? Tar man med dem medan de är små så kommer de vara bra förberedda när det är dags för första uteritten.
Är du ledaren är du det även när hästen är ung. Annars är du det heller inte när den blir äldre.
5:-Den vet ju ingenting annat i så fall!
6:-Frågan är väl vad hästen ska lära sig?
7:-Nej, det behöver det inte alls göra, men vem har sagt att alla hästar som promenerar omkring i en paddock dag ut och dag in bär sig själva på ett bra sätt?
8:-Det beror på så mycket mer än bara ridningen. Hästar gymnastiseras på så många olika sätt ute i terrängen som den inte gör på en ridbana. Därmed ej sagt att hästar mår dåligt av att gå på ridbana några dagar i veckan, men de behöver så mycket mer ä så för att må bra. Själen måste också få utvecklas!
9:-Så sant, så sant! Men en häst som har haft bra grundutbildning och fått chans att hitta sin egen balans (både fysiskt och psykiskt!) under ryttare kommer att klara uppgiften att bära en ryttare med sämre balans så mycket bättre i form på lösare tygel och utan en massa stödjande bett och ben här och där.

Mvh/Frida

Fridolin84 skrev:
1: - Jag håller helt och hållet med!
2:-Jag rider western där vi först låter hästarna gå på långa (inte utan kontakt i munnen men så att hästen själv kan undkomma bettet genom att sänka sig) tyglar med eftergift i nacke/hals för bettet. Sedan övergår det till att mestadels ridas med bara sits, ben och neckreining (styra huvudet genom att lägga an tygeln på halsen)
Hästen ska fortsatta i samma rörelse till den blir tillsagd annat.
3:-Så sant!
4:-Har man sitt ledarskap säkrat hos hästen är det inte några problem att ta den med på en skogspromenad. Som jag uppfatar det har ni hästar som kommer ut i skogen första gången vid fyra års ålder eller äldre, är det då konstigt att de flippar ur? Tar man med dem medan de är små så kommer de vara bra förberedda när det är dags för första uteritten.
Är du ledaren är du det även när hästen är ung. Annars är du det heller inte när den blir äldre.
5:-Den vet ju ingenting annat i så fall!
6:-Frågan är väl vad hästen ska lära sig?
7:-Nej, det behöver det inte alls göra, men vem har sagt att alla hästar som promenerar omkring i en paddock dag ut och dag in bär sig själva på ett bra sätt?
8:-Det beror på så mycket mer än bara ridningen. Hästar gymnastiseras på så många olika sätt ute i terrängen som den inte gör på en ridbana. Därmed ej sagt att hästar mår dåligt av att gå på ridbana några dagar i veckan, men de behöver så mycket mer ä så för att må bra. Själen måste också få utvecklas!
9:-Så sant, så sant! Men en häst som har haft bra grundutbildning och fått chans att hitta sin egen balans (både fysiskt och psykiskt!) under ryttare kommer att klara uppgiften att bära en ryttare med sämre balans så mycket bättre i form på lösare tygel och utan en massa stödjande bett och ben här och där.

Mvh/Frida

Tycker att du har sunda asikter, och haller med dig:). Maste dock fa forklara mig lite, det ar sa svart att beskriva vad man tycker om en specifik grej, den blir liksom ryckt ur sitt sammanhang, och sa later det som om man tycker annorlunda an vad man egentligen gor.

Har man sitt ledarskap säkrat hos hästen är det inte några problem att ta den med på en skogspromenad. Som jag uppfatar det har ni hästar som kommer ut i skogen första gången vid fyra års ålder eller äldre, är det då konstigt att de flippar ur? Tar man med dem medan de är små så kommer de vara bra förberedda när det är dags för första uteritten.

Nej,nej, min hast och hans jamnariga fick folja med pa promenader i skogen redan som fol. Jag tycker ocksa att det ar viktigt. Vad jag menar ar att jag (och mina hastbekanta som jag har runt omkring mig) aldrig skulle satta mig pa en hast som knappt ar riden, pa sin hojd sutten pa, och knalla ut i skogen. Sa vi arbetar med hastarna pa en lugn, trygg plats som de kanner igen till att borja med. Och de flippar inte ur nar de kommer ut i skogen. Det ar just det som ar sjalva tanken (en av tankarna), att skola dem sa pass mycket att man undviker olyckor. Alla hastar kan bli radda for saker och skillnaden mellan en skolad och en oskolad ar att du har verktyg att anvanda pa den skolade, det har du inte pa den oskolade.

Kanske ska namna att jag innefattar ledarskapet bade fran marken och fran ryggen i skolningen:p

Frågan är väl vad hästen ska lära sig?

Forlat, jag farstar inte vad du menar... :confused: En gang till :banana:

Nej, det behöver det inte alls göra, men vem har sagt att alla hästar som promenerar omkring i en paddock dag ut och dag in bär sig själva på ett bra sätt?

:eek: O nej! Jag tror snarare att det ar varre att arbeta en hast daligt i en paddock an att arbeta en hast lika daligt i skogen. En hast som utfor ett arbete som den inte gillar i en paddock kommer sakert att vara mycket olyckligare och dra pa sig mer skador an hast som utfor samma arbete i skogen. Men jag utgar fran att man har haft formaga att anpassa arbetet sa val att man lyckas att fa hasten motiverad.

Det beror på så mycket mer än bara ridningen. Hästar gymnastiseras på så många olika sätt ute i terrängen som den inte gör på en ridbana. Därmed ej sagt att hästar mår dåligt av att gå på ridbana några dagar i veckan, men de behöver så mycket mer ä så för att må bra. Själen måste också få utvecklas!

Haller fullstandigt med dig! Jag arbetar min palle mer i skog och mark an pa ridbanan, men han ar valskolad och kan grunderna. Min asikt galler hasten som ar i den forsta delen av sin grundutbildning, da den lar sig att bara en ryttare pa ryggen.

Så sant, så sant! Men en häst som har haft bra grundutbildning och fått chans att hitta sin egen balans (både fysiskt och psykiskt!) under ryttare kommer att klara uppgiften att bära en ryttare med sämre balans så mycket bättre i form på lösare tygel och utan en massa stödjande bett och ben här och där.

Det ar min filosofi ocksa:bow: :bow:

Jag tror att vi är ganska överens i det stora hela och det verkar som att vi båda är bättre med hästar än med ord.

Det där som jag skrev som du inte fattar... jag förstår inte heller vad jag har skrivit så det kan ju inte vara lätt för dig i så fall. Jag antar att jag var så inne i att skriva. Hör av dig om du kommer på det.
:rofl:

Ha det så bra alla!

Liknande trådar

Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i...
2 3
Svar
49
· Visningar
9 009
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 688
Senast: Dopy
·
Ridning Hej! Jag är nybliven hästägare sedan 2 månader sedan. Jag köpte en lugn och snäll kille som skulle endast användas till lätt ridning och...
2
Svar
28
· Visningar
7 612
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 660
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Adventskalendertråden 2024