Jag har lart mig att ridning ska vara starkande och muskeluppbyggande for hasten. Det ska vara halsosamt och gora den mjuk och smidig.
-1.
En hast som "vinglar" sa fort man slapper taget i tyglarna och slutar klamma med benen har inte fatt en halsosam och uppbyggande utveckling i ridningen (jag undrar for ovrigt hur hart ni egentligen haller i tyglarna och hur mycket ni klammer med benen, blir det inte onodigt jobbigt at rida?).
-2.
Balans och styrka maste tranas upp succesivt med ett systematiskt traningsprogram, olika for varje individ, och det maste komma bakifran. Jag vet att "succesivt", "skynda langsamt" och "systematiskt" ar relativa begrepp, och de allra flesta gar anda alldeles for fort fram, de tar genvagar och missar grunderna som ger den dar sjalvbariga, lattridna hasten.
-3.
Jag har ocksa fatt lara mig tanka pa sakerhet. Det innefattar att man ska kunna uppfostra och hantera sin unghast pa ett sant satt att man undviker olyckor. Att ga ut i skogen med oskolade hastar hor till de mest osakra saker man kan gora.
-4.
Om man skolar en hast pa ett bra satt, man har en individuell systematisk plan som succesivt bygger upp hasten mentalt och fysiskt for ridning och arbete med manniskor, sa far man ocksa en hast som gillar att arbeta, aven pa banan, aven om den tillbringar sina forsta tva ar (eller vad det nu kan vara) dar.
-5.
Jag har ocksa varit med om hastar som behover komma ut i skogen tidigare, men med vara temperamentsfulla hastar sa hor det till ovanligheterna.
-6.
Sa, att ga traska ut i skogen med en unghast behover inte betyda att man far en sjalvbarig hast.
-7.
Sjalvbarigheten kommer av hur skicklig man som ryttare ar pa att lasa av hasten och fa den att mer och mer, med egen vilja och med gladje, vinkla lederna i bakdelen.
-8.
En sak som jag ofta reagerar pa ar att (inte specifikt for denna trad utan mer allmant) nar manniskor pratar om "sina hastars problem", sa utgar de ofta fran att de sjalva ar fullfjadrade ryttare. Nar jag skriver detta inlagg sa utgar jag fran att ryttaren har massor med ar av gedigen grundutbildning, med en balanserad sits som kan ge efter dar den behover, nar den behover det, annars kommer garanterat den mest valskolade hast att "vingla".
-9.