När hästen bär sig

Sv: När hästen bär sig

Jag tänker helt tvärtom, ut med unghästen så den får se mycket saker och vänja sig vid hur livet utanför hagen är.

Min unghäst knatar med mig på promenader och som handhäst ute i skogen och är inte rädd för bilar eller större fordon, mötte snöplogen i vintras utan problem.

Nu håller jag på och sitter in henne och skrittar lite smått, vi har varit ute mestadels, 2 ggr i ridhuset bara för att man skulle landa mjukt om hon fick för sig något.
Såfort hon begriper styrning och start/stopp ska vi ut med följehäst i skogen så att hon tycker att det är roligt. Då får man även en bjudning och ett intresse inom staket/ridhusväggar. Många knatar runt för mycket inom dylikt och får hästar som är för pigga utomhus och för tröga på banan.

Jag tycker ditt sätt att tänka låter väldigt sunt!!! :bow:
Jag är likadan, mina hästar får gärna vänja sig vid allt jag kan utsätta dem för. Lite roligt nu när sambon gräver på tomten med en jättestor grävmaskin, båda hästarna ascoola och valacken står gärna vid staketet o tittar... :D

Ja, det var ju skönt att se att det fanns folk som inte harvar runt på samma plätt i 2 ÅR innan dom rider ut - jösses.

Svaret på min undran är alltså troligen att ryttaren gör hästen sådan - hästen får inte finna sin egen balans utan rids helt på ryttarens säte o skänkel - och ja det anser jag vara vansinne. Om jag rider in en häst rider jag in den med syfte att den ska vara säker i sin egen kropp och därigenom säker för alla normalkunniga ryttare.

Ansluter mig till ert tänkande. Började som medryttare för ett drygt halvår sedan på en då fyraårig arabvalack. Han var knappt mer än inriden, kunde sånär gångarterna och hade varit ute i skogen en gång med ryttare på ryggen. Dock mycket promenerad för handen i ur och skur.

När jag började rida honom, efter att ha arbetat en hel del från backen, så var jag på ridbanan de två första gångerna, för att se hur han reagerade, samt att testa så han förstod mina röstkommandon även från ryggen.

Efter det började jag rida ut honom. En helt ny värld öppnades! Under dessa månader har han gått från en väldigt osäker och hetsig individ, till en självsäker herre som gärna tar täten i skogen. Han jobbar jättefint i såväl skritt, trav som galopp på halvlånga tyglar, där han verkligen balanserar sig själv. Förutom att det är nyttigt för hästen att arbeta i en låg form på långa tyglar, är det en utmärkt balans och sits övning för ryttaren.

För att inte tala om den bjudning hästen gratis bjuder på när han får sträcka ut i skogen! Så ut i skogen å lufsa! :bump:

Precis!

Och som jag skrev, att rider man mycket varierat tycker hästen det är roligt att bli riden även i paddock/ridhus. Båda mina hästar älskar ridhuset :crazy: och har inga problem med att gå dit. Ut i skogen är ju också roligt, allt är roligt ;)

Det beror naturligtvis hur man tranar da man ar pa banan. Det gar faktiskt att trana hasten pa ett satt som motiverar den till arbete. De manniskor som jag har haft omkring mig den sista halvan av mitt hastliv har tranat sina hastar pa det har viset, och dessa hastar alskar att arbeta (det ar val det som ar grejen med ridning, det ska vara roligt for bade hast och ryttare), de ar anvandbara hogt upp i aldrarna och det finns INGA skador. Forslitningsskador finns inte, och i och med att hastrna ar lugna, i balans och bar sig sjalva sa undviker man ocksa olyckor. Det betyder inte att jag inte utsatter hasten for saker, men den lar sig lattare om den far ha det lugnt runt omkring sig. Sa under traningspassen haller jag mig till samma stalle varje gang, tills det jag vill lara hasten ar befastat.

Luff skrev:
Ja, det var ju skönt att se att det fanns folk som inte harvar runt på samma plätt i 2 ÅR innan dom rider ut - jösses.

Svaret på min undran är alltså troligen att ryttaren gör hästen sådan - hästen får inte finna sin egen balans utan rids helt på ryttarens säte o skänkel - och ja det anser jag vara vansinne. Om jag rider in en häst rider jag in den med syfte att den ska vara säker i sin egen kropp och därigenom säker för alla normalkunniga ryttare.

Jag sa aldrig att hasten rids helt pa ryttarens sate och skankel:eek: Tvartom! Det ar just darfor det ar sa viktigt att skola den innan man ger sig ut pa ridturer! Att lara den bara en ryttare pa ratt satt, i balans, lika i sidorna, boja i bakknana...Det ar lattare och mer sjysst mot hasten att lata den fa lara sig det i lugn och ro. Dessutom ar det sakrare. Raddningen manga ganger da man ger sig ut i skogen med en"gron" hast ar att den inte har lart sig bara ordentligt, den har ingen balans och ar inte speciellt stark, sa den orkar inte gora nagra stora manovrar. Det ar latt att uppfatta hasten som "lugn" da. Om den nu gor nagot sa ar det dessutom forhallandevis latt att sitta kvar pa, eller hantera, en hast som inte ar speciellt stark i rygg och bakdel, men det ar val inte dit vi vill, vi vill val ala ha en stark, sund hast och da ar skolning och lydnad a och o om vi ska klara av den.

Eftersom vi aldrig overanstranger eller trottar ut hasten i traningen, sa far vi starka, friska hastar, och da har man ocksa respekt for dessa, man tanker sig for vad man an gor med dem. Och jag skulle aldrig ge mig ut i skogen pa en oskolad hast.

Farlat min forvirring(se ovanstaende inlagg), jag vet inte om du syftade pa mig, jag trodde det vid forsta anblicken, men jag fick i alla fall en chans att vadra min asikt :) :o

*hugger knapp*

Är det bara jag som är lat och inte vill sitta och använda hjälper (dvs hålla om, hålla i) när jag inte ber hästen om något utom att röra sig så som jag bad om för 10 sek, 30 sek, 1 min sen?

Det är pest och pina att rida hästar som blivit ridna av skänkelstarka personer som aldrig släpper efter utan bara klämmer hårdare när de väl vill något.

mackan skrev:
jag håller med, rider också unghästar så. Beror nog lite på hur man är uppväxt, och vilken "ridstil" man kör med inridningsmässigt också. För mig har det alltid varit naturligt att ta ut unghästen (och även fölis på tidigt stadium, promenader och som handhäst eller lös brevid rent av) i skog och mark innan man börjar på bana/ridhus... då blir denna filosofin mer naturlig tror jag, dvs rider man mycket terräng så tenderar det att dröja lite längre automatiskt, innan man börjar "plocka ihop" hästen. Ärligt talat skulle jag säga att jag inte ens pratar om att "plocka ihop" en unghäst, utan att den naturligt söker sig framåt/nedåt när den funnit grundbalans och harmoni under ryttare.

Håller med. Har också jobbat så, dessutom har jag kört in hästen som 2-åring vilket är en utomordentlig start för att hästen ska börja bygga muskler. Har ridit sen februari i skog o mark på lösa tyglar. Efter någon månad (med mycket skritt o lätt klättring) när jag travade kom det naturligt att hästen sökte sig framåt nedåt. Hon är 3 år har bra balans och börjar kunna bära sig själv korta stunder med lätt stöd på ridbanan i trav. Det är först nu efter sommaren som jag tränar lite på bana, har börjat från marken och även nu på ryggen max 30 min. 1-2 ggr/vecka. :rofl:

Magdalena skrev:
*hugger knapp*

Är det bara jag som är lat och inte vill sitta och använda hjälper (dvs hålla om, hålla i) när jag inte ber hästen om något utom att röra sig så som jag bad om för 10 sek, 30 sek, 1 min sen?

Det är pest och pina att rida hästar som blivit ridna av skänkelstarka personer som aldrig släpper efter utan bara klämmer hårdare när de väl vill något.

Håller med helt igen. En klok man sade: skänkeln är endast till för sidoförflyttning, ej framåtdrivande. :banana:

Ja och hur kan någon tycka att det är ok att en häst inte kan ha balans med ryttare utan att man inverkar.
Jag trodde det var av okunskap, ointresse, lathet o tagande av genvägar (många ryttare som jobbar med att rida in andras hästar lägger ju inte krut på att få dom i bärande kondition, bara att ge grunderna för ridningen och kan sen inte ägaren något om unghästar så är det väl lätt hänt att det går "fel").
Och så får jag genom denna tråd reda på att folk gör det med vilje......

Magdalena skrev:

*Racker upp handen*
Nej, jag ocksa. Det ar det bland det varsta jag vet att hela tiden behova driva hasten.

Luff skrev:
Ja och hur kan någon tycka att det är ok att en häst inte kan ha balans med ryttare utan att man inverkar.
Jag trodde det var av okunskap, ointresse, lathet o tagande av genvägar (många ryttare som jobbar med att rida in andras hästar lägger ju inte krut på att få dom i bärande kondition, bara att ge grunderna för ridningen och kan sen inte ägaren något om unghästar så är det väl lätt hänt att det går "fel").
Och så får jag genom denna tråd reda på att folk gör det med vilje......

Om det vore sa bra att det var "grunderna for ridningen" som de lade krut pa...Det ar just den delen de missar, det ar den delen som saknas hos massor av hastar och ryttare. Grunderna ar val just att fa hasten att kunna bara en ryttare pa ett bra och balanserat satt, och det ar detta som de allra flesta varken har tid eller lust att lagga ner tid pa. Man vill ha resultat direkt, och lamnar man hasten till en som jobbar med att "rida in" andras hastar sa vill man ha snabba resultat dar ocksa. Manniskor har uppfattningar om vad hasten ska kunna da den ar sa och sa gammal, men man tar ingen hansyn till individen eller var man sjalv som ryttare star.

Det ar otroligt sallan man ser hastar som verkligen ar sjalvbariga och i balans. Jag undrar varifran detta satt att rida hastar kommer...Jag har ridit i massor av ar for en ridtranare som har agnat hela sitt snart 70-ariga liv at hastar, varav snart 50 ar med att lara ut ridning (och korning) till elever och hastar. Han tar emot hastar som har problem med deras mattar, och han undrar ocksa varifran detta kommer. En teori kan vara att vi lever i ett stressigt samhalle och detta speglar sig i vart satt att umgas med hastar. Vi vill ha snabba resultat, struntar i grunderna och letar genvagar.

Jag traffar ocksa manniskor som berommer mig och min hast, de tycker att det ser vackert ut, han kan mycket och ar stark, ser ut som en 8-aring men ar i sjalva verket 18. De ber mig ibland att hjalpa till med deras hastar. En del forstar konceptet, de forstar att det ligger ar av arbete bakom, medan andra blir besvikna over att jag inte kan tala om for dem vilken "knapp" de skulle trycka pa.

Jag tror aven att de som rider sina hastar med starka saten, skanklar och mycket armar gor det av okunskap som overgar i lathet da de upptacker att det var ratt sa mycket arbete med att bli en duktig ryttare och fa en sjalvbarig hast, och darfor viftar bort tanken att de kanske skulle behova tanka om.

mackan skrev:
att man ramar in och kräver lite mera efter hand som hästen har hittat sin egen balans, musklat sig för att orka. som du ser av mitt inlägg skriver jag mycket noga att jag rider unghäst ute i skog och mark innan jag över huvud taget kräver nån form av den... vem har pratat om samlad form????

Har du har den uppfattningen att trana pa banan="plocka ihop" eller "krava form"? Da forstar jag att du rider i skogen istallet. Och det ar nog bast for din hast. Formen kommer bakifran, det ar nat man far, efter talmodigt, koskvent arbete, det ar inte nat man kraver eller plockar ihop med handerna, da blir det bara spanningar. Jag anvander arbetet pa banan till att muskla min hast sa pass mycket att han ska orka bara mig aven i skogen, inte tvart om. For mig ar markarbetet med en oskolad hast inget sjalvandamal, det ar ett satt att fa hasten i san balans och sa stark att han klarar av att bara en ryttare pa ett sakert satt och utan att skada varken sig sjalv eller sin ryttare.

Ok jag kan gå med på att du rider din häst i en bra form och lär den bära sig.
Men det är betydligt lättare att få en bärig häst med påskjut bakifrån om man rider i skog o mark.

Det är ett vanligt resonemang att en unghäst ska gå på tygeln för att gå i rätt form, det faller på sin egen rimlighet, formen blir ljug då en otränad häst som inte bär sig inte kan gå i rätt form då den FÖRST måste bygga musklerna o balansen.

Jag utgår i mitt resonemang att det är en "rätt" riden häst vi talar om, däremot har alltså en del ingen "egen" bärighet och jag har väl trott att det beror på olycksfall i arbetet - men här är ryttare som säger att dom med "vilje" formar en häst till detta.

Hästarna jag pratar om har i flera fall inte varit unghästar utan ridna i flera år men nästan bara på bana.

Gripen skrev:
Har du har den uppfattningen att trana pa banan="plocka ihop" eller "krava form"? Da forstar jag att du rider i skogen istallet. Och det ar nog bast for din hast. Formen kommer bakifran, det ar nat man far, efter talmodigt, koskvent arbete, det ar inte nat man kraver eller plockar ihop med handerna, da blir det bara spanningar. Jag anvander arbetet pa banan till att muskla min hast sa pass mycket att han ska orka bara mig aven i skogen, inte tvart om. For mig ar markarbetet med en oskolad hast inget sjalvandamal, det ar ett satt att fa hasten i san balans och sa stark att han klarar av att bara en ryttare pa ett sakert satt och utan att skada varken sig sjalv eller sin ryttare.

snälla du. jag vägrar gå in in nån pajkastning om olika ridstilar. har MYCKET noga förklarat i mitt första inlägg hur jag ser på det, och att jag inser att man har många olika ridstilar gällande inridning av unghäst. som du ser om du läser hela tråden är det många som gör liknande som jag. Läs noggrannare - det du citerar mig på är ett direkt svar på en fråga runt vad jag menar med en term - "plocka ihop" ' vilket är ett dåligt val av ord över huvud taget, vilket jag kommenterar dessutom!

ehhh - jaa..... formen kommer bakifrån. Det är jag redan ganska medveten om tack så mycket :) och det är samma form som jag får genom att rida unghästen ute. Jag tänker helt enkelt annorlunda och jobbar från en annan vinkel än du - och ditt och mitt slutmål är detsamma. jag väljer att muskla hästen grund och balans mässigt ute i skogen för att orka bära sig under mer krävande arbete på ridbana. så din motivering för MIG låter helt bakvänd, - varför behöver du muskla eller stärka hästen för att gå ute i terräng, det är där jag BÖRJAR inte tvärtom. Men som sagt - jag förkastar inte andra metoder, jag illusterar endast min.

lite trött (om du ursäktar) på folk som ser allt svart eller vitt, och inte läser ens när man är TYDLIG i att man presenterar sin egen åsikt, och inte säger ett ORD om att det innebär att andras åsikt är FEL.

trodde jag var tydlig dessutom om att jag förkastar termen "plocka ihop".
gå i form på ridbanan? ja - så rider jag mina hästar på ridbana, och även i skog och mark..... ;) form = lämplig unghäst form för unghästen beroende på hur mycket eller lite den är riden dvs individuellt anpassat. och därutefter den korrekta arbetsform som passar hästens utbildnings ståndpunkt och kapacitet, och förhållandena man rider i - ridbana eller terräng.

har aldrig haft problem med att hitta korrekt och lämplig för individen och dess nivå form, då jag aldrig höjer kraven utan att hästen är redo för det styrke och muskel mässigt dessutom.

:(

Senast ändrad:

mackan skrev:
snälla du. jag vägrar gå in in nån pajkastning om olika ridstilar. har MYCKET noga förklarat i mitt första inlägg hur jag ser på det, och att jag inser att man har många olika ridstilar gällande inridning av unghäst. som du ser om du läser hela tråden är det många som gör liknande som jag. Läs noggrannare - det du citerar mig på är ett direkt svar på en fråga runt vad jag menar med en term - "plocka ihop" ' vilket är ett dåligt val av ord över huvud taget, vilket jag kommenterar dessutom!

ehhh - jaa..... formen kommer bakifrån. Det är jag redan ganska medveten om tack så mycket :) och det är samma form som jag får genom att rida unghästen ute. Jag tänker helt enkelt annorlunda och jobbar från en annan vinkel än du - och ditt och mitt slutmål är detsamma. jag väljer att muskla hästen grund och balans mässigt ute i skogen för att orka bära sig under mer krävande arbete på ridbana. så din motivering för MIG låter helt bakvänd, - varför behöver du muskla eller stärka hästen för att gå ute i terräng, det är där jag BÖRJAR inte tvärtom. Men som sagt - jag förkastar inte andra metoder, jag illusterar endast min.

lite trött (om du ursäktar) på folk som ser allt svart eller vitt, och inte läser ens när man är TYDLIG i att man presenterar sin egen åsikt, och inte säger ett ORD om att det innebär att andras åsikt är FEL.

trodde jag var tydlig dessutom om att jag förkastar termen "plocka ihop".
gå i form på ridbanan? ja - så rider jag mina hästar på ridbana, och även i skog och mark..... ;) form = lämplig unghäst form för unghästen beroende på hur mycket eller lite den är riden dvs individuellt anpassat. och därutefter den korrekta arbetsform som passar hästens utbildnings ståndpunkt och kapacitet, och förhållandena man rider i - ridbana eller terräng.

har aldrig haft problem med att hitta korrekt och lämplig för individen och dess nivå form, då jag aldrig höjer kraven utan att hästen är redo för det styrke och muskel mässigt dessutom.

:(

ojojoj, det har borjar nastan bli lite trakigt (som det tyvarr ofta blir har har jag upptackt). Jag vill absolut heller inte vara med om nagon pajkastning av "ridstilar", som jag sa innan sa vet jag ocksa att det finns manga vagar att ga. Jag forsoker att illustrera min ocksa, och eftersom det kanns som att manniskor inte forstar, sa forsoker jag lite till. Jag har noga foljt hela traden (jag tycker det ar ett intressant omrade och har darfor ganska manga inlagg), dina inkluderade. Och jag svarade utifran den uppfattning jag fatt efter dina inlagg, precis som du svarar utifran mina.

Men, som sagt, jag tycker att det ar trakigt att du reagerar sa, det var en intressant diskussion,sa jag fortsatter med att kommentera ditt inlagg istallet.

Pa fragan varfor jag maste starka upp mina hastar innan de kan bara mig i terrangen ar svaret att ingen hast ar skapt att ridas pa, och behover darfor lara sig barteknik och fa styrka i rygg och bakdel. Det ar denna teknik som jag lar in pa ridbanan. Vi sitter pa unghasten i ett halvar innan vi ens tar ut nagra svangar pa banan, bara for att den ska fa hitta balansen med ryttare pa ryggen. Det ar ofta vid en hotapp, men det viktiga ar att hasten star stilla och att det ar exakt samma stalle varje gang, sa att den kanner igen sig och alltid kan kanna sig trygg. Sen gar vi vidare, men ar hela tiden lika noga med att hasten ska fa tid pa sig, ska fa stanna och fa balansera sin kropp i lugn och ro med ryttare pa ryggen. Det ar ganska haftigt att kanna att hasten gungar i alla olika riktningar for att hitta balansen. Detta kanns tydligt da den star stilla, men det ar forstas samma procedur i alla gangarter. Hoppas att du forstar lite mer vad jag menar, annars forklarar jag jattegarna lite till.

Pa kommentaren att det ar manga som gor som du, sa kan jag tyvarr bara saga att det ar ett daligt argument. Numera far jag mest positiva kommentarer over hur jag tranar, men da jag jobbade med grunderna, detta galler aven mina vanner, sa fick man ofta hora att man var konstig, gjorde bade det ena och det andra fel. Ett exempel ar faktiskt just det har med att rida ut i skogen. Jag fick ljuga for mina stallkompisar och saga att jag rider ut i skogen sa och sa manga dagar i veckan, trots att jag inte gjorde det, bara for att fa vara ifred. Det lustiga ar, att nar man ser sig omkring sa ar det otroligt manga skador pa hastar, omma ryggar, kotledsinflammationer, spatt, problem med bakknan, ja, du vet sakert sjalv. Och som jag sa innan, i min hastbekantskapskrets finns inga skador. Tvart om, manniskor soker sig dit for att fa hjalp.

OK nu när vi svalnat ner oss lite så ska jag bara tillägga att vi jobbar återigen med PRECIS samma mål och upplägg, men med två olika metoder.
jag bygger grund muskler genom ridning i skog och mark med succesiv anpassning på krav på unghästen, och du börjar med liknande succesiva uppbyggnad på ridbana.

det är bara att konstatera (igen) att det finns flera metoder att uppnå samma mål. Återigen förkastar jag inte den du använder. Men jag har heller inte haft några som helst skador på mina hästar så min metod funkar den också. Att jag sa att många med mig använder den är INTE ett argument att DÄRFÖR använder man den. Jag använder metoden för att den fungerar, och det gör den för många andra också. :) Ryggproblem och andra skador - det riskerar samtliga hästar om de rids fel, vare sig de rids på ridbana eller i terräng.... :crazy:

Senast ändrad:

Jag vet ocksa att det finns andra vagar att ga, haller med dig om att skador uppstar om hasten rids fel, vare sig det ar i skog eller pa bana. Skont att hora att du inte har nagra skador pa dina hastar, det ar sa mycket sant runt omkring sa jag har lart mig att inte lyssna for mycket pa andra och ga min egen vag istallet, trots att man ar ensam om det man gor. Det hor mer till regel an undantag att hastar har problem med sina mattar. Och om man har en skadefri hast som ar frisk och sund och som man kan anvanda till det man vill, da maste man val saga att man har lyckats. Da maste den vag man ar pa vara "den ratta", hur man an tar sig dit. Nar jag sager frisk och sund sa innefattar det att den "bar sig", sa mycket som nu dess utbildningsniva tillater, bara for att aterknyta till amnet i traden :)

Liknande trådar

Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i...
2 3
Svar
49
· Visningar
9 009
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 688
Senast: Dopy
·
Ridning Hej! Jag är nybliven hästägare sedan 2 månader sedan. Jag köpte en lugn och snäll kille som skulle endast användas till lätt ridning och...
2
Svar
28
· Visningar
7 612
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 660
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar