När hästarna vägrar följa djurskyddslagen...

ameo

Trådstartare
Moderator
Mina halvblod och fölungar är ute i natt. Trots att det är december, snö på marken och ingen ligghall att gå in i... :smirk:

I kväll var jag ut efter att barnen gått och lagt sig = efter kl 22 :crazy:. Shettisarna gick snällt in, men de där :devil: halvblodsstona med delvis avvanda föl vid sidan vägrade att ens gå i närheten av grinden hur jag än gjorde :cry: Efter att ha jagat dem i hagen i en halvtimme gav jag upp. Jag vågar ju inte vara ute hur länge som helst och jaga hästar i hagen, ensam hemma med 3 små barn sovande i huset. :( Rallade ner ett REJÄLT lass hö till dem i hagen och hoppas att fölungarna i alla fall har vett att lägga sig PÅ det och sova, i stället för i kalla snön...

Ärligt talat, HUR ska man göra när hästskrällena vägrar fatta att de gör så att jag bryter mot djurskyddslagen när de vägrar komma in på kvällen? Hur mycket måste man göra för att få in dem? (Man kan ju inte ens bära in dem när de springer åt andra hållet när man ens närmar sig... :devil: )

Sv: När hästarna vägrar följa djurskyddslagen...

Haha, vi har haft samma problem, vissa dagar har det tagit en halvtimme bara att hitta hästarna:D :confused: Tja, man kan ju faktiskt inte jaga dem hur länge som helst, vill de tvunget stå ute får de väl göra det. Sen får man väl kolla på morgonen vad de tycker om snön och kylan då.
Vad som är lustigt är att när hästar tas in efter 6-7 timmar i hagen varje dag blir de "galna" efter 8 timmar. Är de ute 11-13 vill de knappt in i boxen, fast att där väntar både hösilage o kraft. Märkligt på min ära :angel::devil:

Du får bygga en liten ligghall i hagen så är problemet löst de dagar de vilda generna gör sig påminda :D

MIna är likadana.
Så här års brukar alltid gänget med föl krångla. Särskilt om det är snö.
De som normalt brukar gå bra att ta i grimskaft och leda in går inte ett steg, och beter sig som vrånga kor.
Mina har i och för sig fri tillgång på grovfoder ute, men man tycker ju att kraftfodret borde locka?
Fast det klart, varför ska man gå i fängelset en mysig kväll, när man har det roligare ute?
Det skojiga är att öppnar jag grinden mitt på dagen är det kul att gå in, men inte på kvällen.
Kanske som med barn, att sova är ju "lilla döden".

Jag jagar ingen häst , nånsin. PUNKT. Vill de inte in när jag vill ta in dem så är det upp till dem. Ingen mat och inget vatten serveras ute. Tar max 3 dygn men vanligtvis bara en natt :-) innan de aldrig nånsin mer inte kommer in när jag vill.
Att ge dem hö ute var snällt av dig men dumt inför framtida liknande händelser.

En bekant gjorde likadant med sin häst när den inte skulle in en dag.
För att göra en lång historia kort så behövde hon efter det bara vissla vid grinden, sedan kom ALLTID hästen! :devil:

Fast höet var väl mest till för fölen. Hmmm... föl förresten....de måste vara sent födda? Annars skulle jag nog betrakta dem som åringar och hålla med djurjouren.

*lånar knapp*

Skönt att läsa att det är fler än jag som har problem emellanåt. :mad:
Mina kräk fick jag tag i igår vid 22.30 å då var de fortfarande inte sugna på att få komma in,men jag är så blödig så jag vette 17 om jag skulle kunna sova om jag lämnade märrarna och fölet ute så jag går snällt där ute å försöker få med mig de hem..:o
Jag är väldresserad av mina kräk..:angel:

Har hotat många kvällar med att näe,nu får ni f-n sova ute,men sen smyger jag ut å tassar omring å lockar och lockar å till sist får jag tag i de å de får komma in å äta å sova.
Senast igårkväll så växte hornet och liknelsen med :devil: är inte långt ifrån,men efter ett par timmar så fick jag tag på de..

Men näe,jag tror att jag ska låta de sova ute nästa gång de får för sig det..:o :crazy: Här ska slutas med att locka å pocka,de får lära sig..:angel: :o :crazy:
Jajaja,hårda ord å förmodligen trampar jag omkring i snön i allafall till slut..:angel:

Djurjouren skrev:
Jag jagar ingen häst , nånsin. PUNKT. Vill de inte in när jag vill ta in dem så är det upp till dem. Ingen mat och inget vatten serveras ute. Tar max 3 dygn men vanligtvis bara en natt :-) innan de aldrig nånsin mer inte kommer in när jag vill.

Skulle verkligen spä på min ev framtida sömnlösa natt men du har en poäng i det hela..:o :angel:

Djurjouren skrev:
Så gjorde jag oxå en kväll när dom sprang som galningar ifrån mig när jag skulle ta in dom.Har inte haft några bekymmer efter det:p Lite dåligt samvete fick jag väl, men dom valde ju själva att vara ute o skrapa fram gammalt gräs under snön.

Vårat new forest sto gör precis likadant!

Hon har alltid gått sina egna vägar.

de som har henne på foder numera(sen 4 år:smirk: ) har löst det med att de öppnat en box i stallet som "lösdrift" till henne- där fodrar de henne, och när de sedan nattar hästarna så stänger de om henne. Är hon ute då så får hon vara ute... det brukar räcka med en gång varje vionter numera...sedan ser hon till att vara inne vid nattningen...:D

den new foresten finns väl inte som medvetet avstår från sin mat...:rofl:

Min hingst vill sällan in samtidigt som de andra, han stannar gärna en timme extra. Dock är han inte så svår att få tag på, men han kommer inte och möter en om man skall hämta in honom samtidigt som de andra...utan då får man snällt gå och hämta honom:rofl:

Jaha, vi verkar vara fler.
Problemet för mig är att det var min 1.5-åring och 4-åringen som inte ville komma in i går (regn och snålblåst). 5-åringen som är mamma till minstingen går i egen hage och med täcke (ingen av de andra har det) var HELT hysterisk inne i sin box eftersom ingen annan ville gå in. Slutligen kom de mycket långsamt och på ett mycket krokigt spår lååångt uppifrån hagen :angel:

De går oxå ute 12-13 h och har alltid morötter och ensilage i boxen vid insläpp, men jag praktiserar oxå metoden hästar som inte kommer när jag ropar får vänta till nästa ringning (som brukar komma någon timma senare (en hel natt har jag aldrig behövt vänta).

Detsamma gäller om någon rymmer på invägen (de går löst 10 m från hage till box), då stängs stalldörren tills jag bestämmer att de kan få gå in med övriga, MYCKET effektivt :D

Det kanske är en vink att de vill gå på lösdrift ;) Bara att sätta igång med ligghallsbyggandet :rofl:

Min totto står vid grinden och ropar på oss när det blir mörkt om tar jag in tanta tidigare är det bara att vissla, rätt skönt att slippa jaga häst faktiskt :D

Senast ändrad:

Djurjouren skrev:

På ett sätt låter det vettigt och jag tror det skulle fungera med människor (läs barn). Men med hästar? De kan ju inte "planera" på samma sätt som vi eller tänka långsiktigt? Möjligen då att de kan lära sig av tidigare erfarenheter men jag är tveksam.

Hehe...jag som trodde att mina kusar hade blivit helt knäppa... Nu när de går ute länge varje dag (11-13) timmar, så vill de inte alls komma in på kvällen. Jag prasslar med höet, skramlar med kraftfodret, men det struntar de i. Dom vill hellre vara ute. Iofs så är det inga större problem att hämta dem i hagen, men det är med sega steg de släpar sig in i stallet. Har faktiskt tänkt lite på det där med lösdrift, fast jag tror inte att det finns nån möjlighet. Hagen ligger dock i anslutning till stallet så egentligen skulle jag i princip bara kunna ha stalldörren och boxarna öppna så var problemet nästan löst. Nackdelen är bara att de skiter och pissar hejvilt i stallgången och gammelpållen går gärna in och gör alla behov hela dagen. Vet detta då han fick gå såhär i somras.

min hovslagare gjorde prick samma sak, å dom kommer a l l t i d nu förtiden ;P

robinhood skrev:
På ett sätt låter det vettigt och jag tror det skulle fungera med människor (läs barn). Men med hästar? De kan ju inte "planera" på samma sätt som vi eller tänka långsiktigt? Möjligen då att de kan lära sig av tidigare erfarenheter men jag är tveksam.

Visst låter det vettigt men samtidigt så pratar vi om att inte förmänskliga hästarna. Lik förbenat så fungerar metoden, har själv praktiserat den.

Hästar vill ha mat och vatten. Får de klart för sig att mat endast serveras i boxen så hjälper detta tillvägagångssätt.

Hejsan!
Min uppfattning är att hästar vill vara ute och aldrig stå fängslade 10, 12, 14 timmar eller längre i stall där de inte kan umgås med sina artfränder. Ute i en för hästarna stimulerande hage med fri tillgång på hö tycker jag är det ultimata för mina hästar. Och någonstans att gå in om de så önskar.
Anette

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 900
Senast: Fiorano
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 294
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 725
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 764
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar