När hästarna vägrar följa djurskyddslagen...

Sv: När hästarna vägrar följa djurskyddslagen...

Absolut!! Tio.....

stjärnhästen skrev:
Hejsan!
Min uppfattning är att hästar vill vara ute och aldrig stå fängslade 10, 12, 14 timmar eller längre i stall där de inte kan umgås med sina artfränder. Ute i en för hästarna stimulerande hage med fri tillgång på hö tycker jag är det ultimata för mina hästar. Och någonstans att gå in om de så önskar.
Anette

Jag har utegång (lösdrift), stor hage (6 ha), ´varierande terräng, fri tillgång på hö, flock (4 st). Varför står mina på pass från klockan 8 på kvällen för att jag inte ska kunna missa dem för intagning.
Detta är faktiskt en fråga jag själv funderat på då förr om årena så gick de gärna ute men i år har de varit hopplösa med att vilja komma in. Aldrig varit med om dess like. Och då har det ändå varit grönt onormalt länge och hagen har varit perfekt, markförhållandemässigt.

(Kan viljan att gå in ärvas :confused: :D :angel: tror nästan det (vill tro det iaf), den som leder det hela med vilja gå in (ej ledaren) har sin mammas manéer så det skriker om det och då har han inte sett morsan sen han var 8 månader. :D )

Min mentor i hästeriet gav alltid hästarna i allafalll en tuss/näve mat när de kom in från hagen. Varje dag.
Det motiverade han med att OM, ngt skulle hända, alla hästar skulle tex skrämmas så de sprängde hagen, så skulle de med stor chans ta sig till stallet, för där vet de in från hagen, det serveras mat.

robinhood skrev:
På ett sätt låter det vettigt och jag tror det skulle fungera med människor (läs barn). Men med hästar? De kan ju inte "planera" på samma sätt som vi eller tänka långsiktigt? Möjligen då att de kan lära sig av tidigare erfarenheter men jag är tveksam.
Jodå, de kan nog planera...och tänka långsiktigt...
Med min pålle funkar det nämligen inte att lämna honom ute en natt för då blir han bara skitnöjd och blir ännu svårare att fånga :p :crazy:
Så nu går han på lösdrift, jag får inse att min vackra vilda islänning är född på vidderna och inte vill stängas in på stall för natten :love:

Det tycker jag är idealsikt för unghästar, avelston och promenixhästar och konvalecenter. Har själv alla unghästar och fölston så men aldrig en tävlingshäst.

Djurjouren skrev:
Hästar vill ha mat och vatten. Får de klart för sig att mat endast serveras i boxen så hjälper detta tillvägagångssätt.

Fast om alternativet till att låta dom vara ute vissa nätter är att de ska vistas i hagen hela dagarna UTAN mat och vatten så vet jag vad jag ska välja.

*knapplån*
God Juldag på er!
Idag har vi snöstorm här och flingorna far horisontellt från vänster till höger utan att landa på marken :p
Och var är mina stackars hästar?
I vindskyddet? Nej...
Bakom det stora buskaget som ger lite lä? Nej...
Var är de då?
Mitt ute på lägdan, i full storm med arschlet mot vinden :p
Något säger mig att vindskyddet vi byggt är lite överflödigt :rofl:
Fast det håller ju maten ganska snöfri, allid något! :D
Krama era hästar!

Våra hästar går ute dygnet runt på sommaren och 2-3 nätter i veckan på vintern. Unghäst, gammeltant och ponny som går hårt. Aldrig några problem.

Nej, vi har inget uteskydd men de har skog och täcken på sig samt mycket mat att äta. Tycker inte att man kan använda sunda förnuftet istället för att gå stenhårt på lagen :angel:.

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 900
Senast: Fiorano
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 294
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 725
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 764
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Höjda elpriser
  • Valet i USA