När har dom fullgott skydd?

eldkyss

Trådstartare
Vi har två stycken snart åringar som fick första sprutan mot stelkramp och hästinfluensa för en vecka sedan. När kan man räkna med att dom har fullgott skydd? Dom ska få andra sprutan om 3 veckor. Vi ska ta emot en inackodering och de är en vuxen häst som fick första sprutan för influensa 7 februari. När har han fullgott skydd?

Vi har två stycken snart åringar som fick första sprutan mot stelkramp och hästinfluensa för en vecka sedan. När kan man räkna med att dom har fullgott skydd? Dom ska få andra sprutan om 3 veckor. Vi ska ta emot en inackodering och de är en vuxen häst som fick första sprutan för influensa 7 februari. När har han fullgott skydd?
Egentligen har de inget riktigt bra skydd förrän ett par veckor efter vaccination nr 3 (influensa)

Okej. Hur stor är risken att smittan finns?
Det beror ju på var den nya hästen kommer ifrån, hur isolerad den har varit, hur den transporteras etc.
Om den är vaccinerad eller inte minskar dock inte risken för att den ska ha med sig smitta, då även vaccinerade djur kan ta med smitta.

Nya hästar bör alltid isoleras i minst 14 dagar för att minska risken för smitta.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 149
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 107
Senast: Sassy
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 054
Senast: Wingates
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 976
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Avstå jobbresor
  • Secret Santa 2024
  • Valet i USA