När ge Metacam? (tidpunkt)

ghost

Trådstartare
Hur länge sitter smärtlindringen i av Metacam?

Jag ska åka 23 mil med min åring med misstänkt bäckenfraktur och veterinären rekommenderade mig att ge honom "lite" Metacam innan resan för att hjälpa honom lite med smärtlindring.

Så frågan är, hur fort verkar det? Och hur länge sitter det i?

Vid ÅB sist skulle han vara "Metacamfri" sedan ett dygn så jag förmodar att verkan går ur rätt kvickt?

Någon som vet?

Sv: När ge Metacam? (tidpunkt)

Hur länge sitter smärtlindringen i av Metacam?

Jag ska åka 23 mil med min åring med misstänkt bäckenfraktur och veterinären rekommenderade mig att ge honom "lite" Metacam innan resan för att hjälpa honom lite med smärtlindring.

Så frågan är, hur fort verkar det? Och hur länge sitter det i?

Vid ÅB sist skulle han vara "Metacamfri" sedan ett dygn så jag förmodar att verkan går ur rätt kvickt?

Någon som vet?
Jag ger min gamla hund Metacam, och jag har förstått att det är ett ganska snabbt smärtstillande medel. Det ger veksna snabbt och går ur snabbt. Ge du ett par dagar innan så ska du se att han får lite hjälp. Jag är nu ingen veterinär, så kanske skulle du rådfråga en innan du ger den och åker.

Min häst blev symptomfri på en timme, men hur länge det sitter i måste du fråga en expert.

Det är ingen medicinering det gäller utan rekommendation av vet. att ge "lagom mycket" så att han får lite smärtlindirng men inte för mycket.

Han ska inte ha några dagar innan utan inte ens enligt beräknad kroppsvikt. (Hon sa dock inte om jag skulle ge halv eller trekvarts utan bara att han inte skulle ha full dos för att inte belasta FÖR mycket)

Jag kunde ju ha skrivit att jag funderar på om jag ska ge på kvällen eller på morgonen. Vi åker kl. 04.00 i morgon eller strax därefter...

Då skulle nog jag ge på kvällen.

Stackare, hoppas att det går bra!

Metacam är väl långtidsverkande har jag för mig? Man ger väl det en gång om dagen bara?Skulle nog ge hästen på kvällen i så fall

Idealiskt skulle jag ge någon timme innan resan, med ledning av min herre som får metacam varje morgon och hur fort det 'börjar verka'. Alt så ge sent kvällen innan.

Metacam är väl långtidsverkande har jag för mig? Man ger väl det en gång om dagen bara?Skulle nog ge hästen på kvällen i så fall
Drt beror på vad man menar med långtidsverkande. Det stannar ju ett dygn i kroppen, men förmodligen inte myclet längre...

Långtidsverkande för mig är längre än ett par dagar, men det har ju men hur man tolkar innebörden i ett ord att göra.

Maximal koncentration efter 2-3 timmar efteer giva, det elimineras med en haveringstid på ca 8 timmar, dvs hälften av den maximala koncentrationen finns kvar efter så lång tid. Enl Fass vet.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 629
Hundhälsa Min hund skadade benet illa i morse så blev akut in till veterinär. Inget är av, tack och lov, men dom misstänker ev artros. Hon har...
2
Svar
26
· Visningar
8 803
Senast: Fibusen
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 204
Senast: Hedwig
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
35 113
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V