När går ni upp/ned i klasserna?

break_a_leg

Trådstartare
Ni som tävlar, när går ni upp i klasserna? Går ni ned om det går sämre ett tag?

Är man befäst på 60+% nivå tycker ju en hel del att man ska gå upp och tävla svårare klasser, vad tycker ni?

Väljer ni att gå ned en klass om ni får 60-% resultat?

Sv: När går ni upp/ned i klasserna?

Svårt att säga. Mest handlar det ju om hur saker och ting fungerar hemma.

Har jag ridit ett par starter på 70% eller med motsvarande resultat går jag upp ur den klassen. Ligger jag "stadigt" under 60% går jag ner ett snäpp. Generellt alltså.

Jag tycker att man ska rida en klass som både häst och ryttare reder ut men ändå är lite utmaning. Sen spelar inte procenten så jättestor roll. Jag personligen har ridit LA på över 70% många gånger men kan inte gå upp till MSV för det för varken jag eller hästen kan byta galopp. Man får använda lite sunt förnuft, och sin tränare!

Jag tycker att man ska rida en klass som både häst och ryttare reder ut men ändå är lite utmaning. Sen spelar inte procenten så jättestor roll. Jag personligen har ridit LA på över 70% många gånger men kan inte gå upp till MSV för det för varken jag eller hästen kan byta galopp. Man får använda lite sunt förnuft, och sin tränare!

Så ser jag det också. Går ner/tillbaka i klasserna gör jag dock bara i extrema undantagsfall. (Dvs. med en och samma häst som jag tävlat ett tag, yngre/outbildade hästar får ju naturligtvis börja "från början".)

Går jag upp en klass går jag inte tillbaka ner igen bara för att jag kanske hamnar på låga procent i början. Ger det istället lite tid och ett par tävlingar till och när man börjar känna lite mer säkerhet i just den klassen brukar procenten krypa upp till godkänt (eller mer) ganska så fort. (Under förutsättning att både jag och hästen är färdiga för den nya klassen så klart, men det är ju alltid en grundförutsättning.)

Fast ibland blir man ju betraktad som "rosettplockare" om man stannar kvar på en nivå på stadiga %....

Jag har varit med om att andra föräldrar uttryckt sitt missnöje med att jag låtit mitt barn rida de klasser h*n har gjort...(Där har vi föräldrar tillsammans med tränare tagit beslutet om vilken klass barnet ska tävla). Fast det kanske är mest på ponny det här missnöjet finns?

Just i LA är det ju stor skillnad på svårighetsgrad mellan LA:1 och LA:6, så där kan man ju flexa ganska mycket. Jag satsar t ex på att deubtera min i LA:1 till våren, men LA:6 kommer dröja. Så ligger man bra i LA:1, LA:2, kan man ju gå upp i LA klasserna.

Fasst du kanske inte behöver ta till dig om det är LA:5-LA:6 du ridit flera på 70%.

Break_a_leg: Rosettplockare. Jag tycker det finns mer rosettplockare på häst än på ponny men det är min upplevelse. På häst känns det inte heller som att du "måste" upp i klasserna på samma vis. det är fullt accepterat att rida LC:LB i 10 år och ingen bryr sig. Rider man en klass som man uppenbarligen kommer placera sig i, även om det går dåligt är man fel ute. "Slåss" man om placeringarna är det helt ok.

Ni som tävlar, när går ni upp i klasserna?
När min tränare säger det :D och när jag vill, och känner att iaf alla (eller iaf största delen) krumelurer sitter på träning. Samlingen är ngt vi jobbar på ständigt, skulle jag vänta med att starta en viss klass tills allt var 7 el 8-mässigt kunde man ju vänta för evigt...

Går ni ned om det går sämre ett tag?
Nej, jag ser till att starta klasser där jag vet att vi klarar av godkänd ritt. Blir sen poängen sämre beror det på dålig ritt för dagen sas -> och då får man skärpa upp sig och rida bättre. Känner att jag har så pass bra självförtroende i det jag gör + mkt bra stöd av tränaren, att jag inte "behöver" kliva nedåt i klasserna för självförtroendets skull (för det är ju oftast det det handlar om - fysiskt tar man ju inte skada av att starta en för svår klass).
Sen är det ju alltid en övergångsperiod mellan två klasser när man rider bägge, jag ändrar inte klass över en natt utan under kanske en hel/halv säsong = tid att befästa det nya utan att ge upp pga sämre resultat.

Är man befäst på 60+% nivå tycker ju en hel del att man ska gå upp och tävla svårare klasser, vad tycker ni?
Är man mogen för det så. Är det så att man stannar i lägre klasser för att det blir jobbigare och kräver mer ridning i högre klasser = sämre resultat -> inte roligt, förstår jag det inte alls. Stannar man däremot kvar i lägre klass medan man jobbar med att bli bättre förberedd för högre klass = helt ok för min del.
Själv tycker jag att man tröttnar på en klass efter ett tag särsk om man alltid gör bra resultat och då känns det välkommet med ny utmaning i form av svårare klass, även om man kanske inte är hundra mogen för det eg.

Väljer ni att gå ned en klass om ni får 60-% resultat?
Nej. Som jag skrev ovan vet jag att i de klasser vi startar _kan_ vi uppnå 60% eller mer och gör vi inte det beror det på för dålig ridning av mig (eller i undantagsfall psykfall till domare). Alltså något som inte har med klassen i sig att göra eg. utan bara är att göra bättre nästa gång.

Vi har inte ridit LA:5, LA:6 än, men nu har vi vinster och placeringar i LA:4 så målet till våren är att jag ska våga gå upp till 5 eller 6.

Äh, då får dom väl tycka det! Sånt fick jag ofta höra när jag red ponny, från föräldrar givetvis...Sen när de fick höra att det var en ridskoleponny, då blev det väldigt tyst... :smirk:

Fast ibland blir man ju betraktad som "rosettplockare" om man stannar kvar på en nivå på stadiga %....

Jag har varit med om att andra föräldrar uttryckt sitt missnöje med att jag låtit mitt barn rida de klasser h*n har gjort...(Där har vi föräldrar tillsammans med tränare tagit beslutet om vilken klass barnet ska tävla). Fast det kanske är mest på ponny det här missnöjet finns?

iallafall när det gäller bråk vuxna emellan över sina barn, så ja det är nog ponny specifikt. :angel:

60 % är ju precis godkänt. varför skulle man anse att ngn borde starta högre om den precis rider godkänt?
om man däremot rider på övre 60 och upp mot 70 så är det motiverat. Har alltid gått på tränarens åsikter runt det hela.
när jag tävlade som mest så gick jag inte ned ett snäpp såvida inte jätteformsvackan Hugo av ngn anledning infunnit sig. Så länge man rider godkänt program tycker jag inte det finns ngn större anledning, då kan man gott stanna kvar i klassen och fila/förbättra aldeles umärkt.

Jag tycker att det är dags att gå upp en klass när rörelserna för klassen är befästa på träning och att man rider på lägst godkända procent i den klass man tävlar för stunden.

Om man går ner en klass kan man göra det för att exempelvis bryta en ond cirkel. Typ att det gått "troll" i byten eller annat som inte längre funkar på banan. Då kan det vara nyttigt att tävla i en lägre klass utan den aktulle besvärliga rörelsen för att både häst och ryttare ska slappna av inne på banan.

Äsch då, om folk tycker att man är på fel nivå är det deras problem. Om jag vill rida runt på 70% eller 50 % är det väl min ensak. Man har ju oftast en orsak till varför man rider just den klassen man rider. Som utomstående inte har inblick i.

Visst finns det rosettplockare i lägre klasser, men vad gör det? De stannar ju där då - bra för dem som går uppåt i klasserna tidigare. Då slipper de ju rosettplockarna sedan.

Ofta kommer klagomålen från de som har svårt att hävda sig bland rosettplockarna. "Är det inte min tur att få en placering nu". Träna mer då och gå upp i klasserna. Det är ju inte konkurrenterna som avgör hur bra man själv rider.

Ponnyföräldratjafs som ingen annan orkar bry sig om. Ja det är nog typiskt ponny.

Tillägg:

Ponnyföräldrar har en förmåga att tycka väldigt mycket om det ena och andra runt sina barns tävlande, ibland i så hög grad att man undrar var det egna barnet finns i alltihop, intresset för frågorna verkar vara större hos föräldrarna, än hos barnet som trots allt är den som rider. :crazy:

Ja, det är värre på ponny - och det är föräldrarna som ställer till det. Fler än en gång har jag sett barn som skäms över sina föräldrars beteende på tävling.

Föräldrar inom alla sporter borde rannsaka sig själva och fundera på dess eget beteende och hur barnen mår pga just det.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
604
Senast: Mli
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 342
Senast: Lady_S
·
Övr. Barn Då är tiden kommen för att önska skola till förskoleklass. I samhället vi bor finns 2 olika skolor med F-3 som man får önska mellan. Vi...
Svar
10
· Visningar
770
Senast: Badger
·
Småbarn Hjälp jag går snart och gräver ned mig.... Syskonbråk - hur hanterar man det på bra sätt? Två pojkar, 5 år och 2,5 år. 5åringen retas...
Svar
12
· Visningar
1 363
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka