Sv: När går ni upp/ned i klasserna?
Ni som tävlar, när går ni upp i klasserna?
När min tränare säger det
och när jag vill, och känner att iaf alla (eller iaf största delen) krumelurer sitter på träning. Samlingen är ngt vi jobbar på ständigt, skulle jag vänta med att starta en viss klass tills allt var 7 el 8-mässigt kunde man ju vänta för evigt...
Går ni ned om det går sämre ett tag?
Nej, jag ser till att starta klasser där jag vet att vi klarar av godkänd ritt. Blir sen poängen sämre beror det på dålig ritt för dagen sas -> och då får man skärpa upp sig och rida bättre. Känner att jag har så pass bra självförtroende i det jag gör + mkt bra stöd av tränaren, att jag inte "behöver" kliva nedåt i klasserna för självförtroendets skull (för det är ju oftast det det handlar om - fysiskt tar man ju inte skada av att starta en för svår klass).
Sen är det ju alltid en övergångsperiod mellan två klasser när man rider bägge, jag ändrar inte klass över en natt utan under kanske en hel/halv säsong = tid att befästa det nya utan att ge upp pga sämre resultat.
Är man befäst på 60+% nivå tycker ju en hel del att man ska gå upp och tävla svårare klasser, vad tycker ni?
Är man mogen för det så. Är det så att man stannar i lägre klasser för att det blir jobbigare och kräver mer ridning i högre klasser = sämre resultat -> inte roligt, förstår jag det inte alls. Stannar man däremot kvar i lägre klass medan man jobbar med att bli bättre förberedd för högre klass = helt ok för min del.
Själv tycker jag att man tröttnar på en klass efter ett tag särsk om man alltid gör bra resultat och då känns det välkommet med ny utmaning i form av svårare klass, även om man kanske inte är hundra mogen för det eg.
Väljer ni att gå ned en klass om ni får 60-% resultat?
Nej. Som jag skrev ovan vet jag att i de klasser vi startar _kan_ vi uppnå 60% eller mer och gör vi inte det beror det på för dålig ridning av mig (eller i undantagsfall psykfall till domare). Alltså något som inte har med klassen i sig att göra eg. utan bara är att göra bättre nästa gång.