När går hästar i pension och vad är egentligen pension?

nidron

Trådstartare
Jag har funderat lite på det här med pensionering av hästar, men främst när det gäller ponny som aldrig tävlat i de högre klasserna.
Hur avgör man när en häst inte längre bör ridas då den närmar sig 25?
Kan hästen se skruttig ut men fortfarande ha lite go i sig vid den åldern? Eller är det promenad i grimskaft som gäller vid den åldern?

Med "lite go" menar jag givetvis inte tävlingsridning, utan kanske ett pass på ridbanan motsvarande LC dressyr :)

Sv: När går hästar i pension och vad är egentligen pension?

Kanske bör förtydliga ordet skruttig; bra hull, inga gallor eller så, men ser glåmig ut i pälsen och verkar lite off, antagligen på grund av tjänst som sällskapshäst.

Vi har en häst som är 23 år gammal. Han rids som vanligt ca 5 dar i veckan.
Den dag han av någon anledning inte är ridbar längre kommer vi att ta bort honom istället för att han ska förfalla och stå och skrota i en hage.
Jag tror att det är viktigt att hålla igång gamlingarna regelbundet så gott det går!

Här är nån bild på honom

4426368.jpg

5811331.jpg

10338113.jpg

Hej!

Vi har en c-ponny på ridskolan som är 27 år, går fortfarande som lektionshäst 6 dagar i veckan, 1-3 pass/dag. Går mest med nybörjare och små ryttare på lite lättare pass men hoppar och går dressyr. Hon är antagligen extrem men hon är frisk, om inte friskare än de yngre hästarna!

Där går oxå ett halvblod på 24 år, lite hängbuk mm men pigg, frisk och glad som en man i sina bästa dar!

Det är nog väldigt individuellt när hästarna bör gå i pension men personligen tror jag att de håller sig frächare längre när de får motion! Självklart med motta och anpassa motionen till åldern:grin:

:)

Det är såklart helt individuellt, men en 25-åring skulle i alla fall jag hålla igång.
En häst i stallet är 29 och rids lite då och då av ägarens lilla dotter. Hästen i fråga hölls igång helt tills han var 27.

Vissa hästar, särskilt sporthästar, håller kanske inte så länge, men man märker på hästen när den börjar bli gammal och kan då trappa ner på ridningen.
En tjej i stallet red sin förra häst fram tills att den somnade in (i princip), hästen blev 31 år. Hur fräsch som helst ända in i slutet.

Pensionering av häst för mig är då en häst avslutar sitt liv som ridskolehäst eller tävlingshäst.

Den är fortfarande ridbar men passar inte längre in eller ska inte vara ridskolehäst eller tävlingshäst längre utan lägger därför skorna på hyllan..
Bara för att en häst pensioneras tycker jag inte att det ska innebära att den ska ställas i en hage och förfalla.

Är de fullt friska i övrigt så mår de bara bra av att motioneras med tanke på vad en häst i vilt tillstånd dagliga motion skulle vara.

Stallkompisens gammelvalack, 27 år (Maraton-Nurmi), hålls igång 4-5 dagar i veckan. Rids varje lördag ridskolepass i LA dressyr - LC hoppning. Tyvärr är hästen gammal hosthäst, har krallig mage sen länge och dåliga hovar, så periodvis har han viloperioder men blir lika glad varje gång ridutrustning och/eller transport kommer fram. Bytesserier i varje, samt passage kortare sträckor för att imponera på "de fyrbenta damerna" inträffar, men då får han rethosta också...

I år är han jättefin i päls och hull, men det är VÄLDIGT petigt med BRA hö. Förra vintern, såg han periodvis skruttig ut. Men nu som sagt, är han finare än någonsin, helklippt och täckad eftersom han rids så pass rejält och får björnpäls annars, precis som min 24-åriga unghäst.

Min gammeldam ar 21 och hon har jatte mycket fart i sig, jag red in henne nar hon var 16 och hon tycker val det inte ar sadar jatte kul att trana dressyr, men att vara ute pa fartfyllda ridturer i skogen alskar hon, jag rider henne typ nan gang i veckan, mest pga av tidsbrist fran min sida, jag har forsokt att hitta en med ryttare pa henne men att hitta en tillrackligt erfaren ryttare som inte skrams nar hon trippar pa och garna vill galoppera fort, men en ryttare som helst vill rid i skogen ar svart att fa tag pa...

sa hon ar halft om halft pensionerad, pa sommaren rids hon mer an pa vintern..speciellt nu nar jag har yngre hastar att trana

*delvis knapplån*
Tack så hemskt mycket för alla svar. Det låter ju ändå som att en hästs aktiva liv inte behöver sluta vid 22-årsåldern, i allafall :) Men man blir lite osäker när en häst som man inte sett på ett tag plötsligt börjat se gammal ut och man vill ju inte utsätta dem för något de inte är pigga nog att klara av :)

Tack! :)

Han var nog runt 21 där om jag minns rätt, men han ser ungefär likadan ut idag. Han började ridas ordentligt som 9 åring. Då kunde han ingenting, men han har alltid haft ett jättetrevligt psyke och en mkt god arbetsvilja. Det han inte haft i kapacitet har han fått i vilja.

Han är travtränad rätt mkt som ung, men vad jag vet inte startad.

Min valack kommer nog pensioneras som 19-20 åring å slippa all träning i padock å bara skogspromeneras då de e de bästa han vet.
Sen vet man ju aldrig hur läget ser ut, några år kvar innan han blir så gammal.

Vår gamla häst reds till hon blev 31 år efter det så gick hon och skrotade som sällskapshäst tills hon var 33 och fick somna in. Min nuvarnade ponny pensionerades från tävling då hon var 16 pga skada, men går nu som promenad häst och det kommer hon att få göra tills vi måste ta bort henne.

Jag tycker man ska motionera och rida dom så länge det går!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 116
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 489
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 492
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 902
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel