När går barnen påskkärring

Det är väldigt omodernt att gå påskkärring i alla fall där jag bor. Barn nuförtiden tigger godis på halloween.

Om de går beror dagen på lokala sedvänjor. Jag vill påstå at småländska barn är ute på skärtorsdagen medans barn i Västsverige är ute på påskafton.

Så vill du veta vad som gäller i ditt område får du fråga i en lokal Facebookgrupp och räkna med inte få ett vettigt svar.

Skärtorsdagen, det är då påskkärringarna flyger till blåkulla. Gå på påskafton känns lite sent 😁
Vet dock ingen som gör det längre, känns som påsken dör ut mer och mer.
Själv är jag bara glad för fem dagar ledigt 🥳

I sörmland går man på skärtorsdagen sedan skall de ju åka iväg. Om några går, men gäller att säkra upp med mycket godis och hoppas ingen kommer.

Jag skulle säga skärtorsdagen, pga flygturen till blåkulla. Har dock aldrig haft påskkärringar här... Tyvärr, det var så mysigt att förbereda innan med att rita mängder av påskkort och dela ut för godis och jag hade älskat att få såna besök själv nu som vuxen.

Liknande trådar

Tjatter Som barn lärde jag mig att man alltid ska knäcka ägg i en skål för att kunna sortera ut ett dåligt ägg innan det hamnar i stekpannan... 2 3
Svar
52
· Visningar
2 630
Senast: Ceta
·
Tjatter Jag vill göra något i sommar på min semester. Jag känner att jag vill uppleva något och liksom unna mig själv någonting.😊 Kanske resa... 2 3
Svar
46
· Visningar
2 142
Tjatter Hur gör ni? Firar ni er födelsedag varje år? Ser ni till att fira andras även om de själva inte tar initiativ? Firar ni med vänner... 2
Svar
34
· Visningar
986
Senast: lizzie
·
Tjatter Jag älskar ju den här dagen. Vad har ni sett för aprilskämt idag? (Om ni tycker det är tramsigt så kan ni lufta dom känslorna i en annan... 2 3
Svar
51
· Visningar
2 198
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka