när försvinner näringen ur gräset...

Lilla_Gubben

Trådstartare
Undrar ju lite när man måste börja öka på maten åt de små liven, de går ute i gräshage dagtid (kommer in vid 17, tyvärr) och får ca 4kg hö, salt och mineraler/dag, men det är ju svårt att avgöra när man bör lägga till proteiner (lusernhack) samt öka på höt.

Brukar inte vara orolig, men nu kommer jag snart vara bortrest 3v, och tyvärr går det ofta så fort när de väl tappar i vikt (eller ökar för den delen). Någon som har en bra riktlinje, eller är det bara att gå på känn (vilket jag brukar göra, men jag kommer som sagt inte att vara hemma)

Sv: när försvinner näringen ur gräset...

Gräsets näringsinnehåll är beroende på var det är i växtfasen. Ju "mognare" det blir ju mindre näring blir det i det. Så det går inte att säga något om hur det kommer att se ut hos dig om tre veckor utan att veta hur det ser ut idag.

Men när gräset är kort, grönt och inte gått upp i frö är det som mest näringsrikt. I år kan man ju beroende på var man bor och hur man har betat sina hagar mycket väl ha både det gröna näringsrika och det "mogna" gräset med mindre näring.

Liknande trådar

Foder & Strö Min snart ettåriga halvblodshingst ser lite tunn ut. Inte mager men ranglig som ettåringar i allmänhet, men lite för skralig för min...
Svar
9
· Visningar
1 274
Senast: MissOnly
·
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 362
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Hade hästen till tandläkare härom veckan och hon kunde konstatera att hästen i fråga saknar två tänder på ena sidan samt att hans övriga...
Svar
9
· Visningar
3 987
Senast: Mustang
·
Foder & Strö Det är första gången jag gör höanalys och jag tror att jag har extremt dåliga hövärden.. Det är till mitt lättfödda islandshäststo, 9...
2
Svar
23
· Visningar
4 803
Senast: Eliin98
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar