När försvinner "islandspälsen"?

H

Huginn

Hej Bukare!

Jag har ägt min fina islänning i 6 månader (imorgon! :love: )
och jag har börjat fundera på hur hans små hårsäckar fungerar!

Han är importerad dec 2007 från Island. När jag köpte honom i januari hade han full björnpäls och var orakad. Pälsen kändes även lite annorlunda jämfört med de andra hästarna på gården.
Han började fälla sent, ca 1 månad efter de andra och pälsen som satt kvar på halsen var krusig. :confused:
NU har han fällt nästan allt det krusiga på halsen, bogen och huvudet men inte på mage, rygg länd och ben.

Förra ägaren sa att han fortfarande hade sin "islandspäls", jag undrar då nu, när försvinner den?

Hoppas ni förstod min flummiga förklaring och att nån av er kanske har svaret på Huginns lilla pälsgåta!

Jasmine (gammal doldis som tittar fram!):angel:

Sv: När försvinner "islandspälsen"?

Päls fällning/sättning är oerhört protein krävande, om fällningen drar ut på tiden så kan det alltså bero på att hästen har fått proteiner i underkant. Prova därför till nästa år att runt juletid detta år öka intaget av proteiner, så tror jag att hästen kommer att öka takten på fällningen genom att ny päls bildas snabbare.

Hej!

Jag har funderat på samma. Jag började ge B-vitamin efter nyår. Jag har haft stor häst tidigare och på "min tid" injicerade man två sprutor med B-vitamin under våren med två veckors mellanrum och sen var fällningen över.

Så gör man inte nu för tiden och jag höll på att bli lynchad på apoteket när jag nämde hur vi gjorde för 15 år sedan.

Min isis har fortfarande lite vinter päls kvar på länden och på sidorna av magen.

Jag ska prova med protein tillskott som Boj säjer nästa år. Mina storhästar fick ju en himla massa mera kraft foder än vad jag ger isisen nu. Kan det vara det som är skillnaden?

Många av dom andra isisarna verkar vara senare än vad storhästarna är. Det är bara hingstarna som är snabba av sig.

Ja många veterinärer som man pratar med brukar säga, släpp hästen på gräs så släpper den pälsen. Vilket stämmer till en viss del, för vad innehåller gräset? Jo ofta långt mycket mera näring än vad hästen fått i sig under vintern, personligen brukar jag öka protein intaget med mellan 10-20 % men i samma veva försöker jag även att minska intaget av energi för vissa en av mina hästar eftersom han annars skulle bli för tjock. Den äldste däremot får genomgående ett högt intag av protein, han hade fällt färdig i mitten av maj månad.

Vi har tre islänningar i hagen och dom fäller olika. 2 har inte varit klippta alls och min har sommarpäls nu medans den andra fortfarande håller på med fällningen.
Den tredje har varit halvklippt och gått med täcke och han har inte fått sommarpäls heller ännu!

mer protein ska jag absolut pröva.. helrakar honom nog även i höst.. stackarn svettas så förfärligt mycket :(

Nu går han och gnuggar av den sista vinterpälsen i exemtäcket på bete iaf!

Jasmine&Huginn

Sen pälsfällning beror som sagts ovan på dålig utfodring. Det är mycket vanligt bland islandshästfolk att islänningar inte behöver tillskott. Många analyserar inte sitt hö och vet därför inte vad som erfordras för att hålla t ex hovar och päls i gott skick.

Ge hästarna ett fullvärdigt tillskott - ett tillskott som innehåller alla näringsämnen - åtminstone från hösten och fram till betessläpp så fäller dom pälsen precis lika bra som storhästar som man är mer noga med att ge tillskott.

Huginn har bara ätit hö som varit analyserat och sedan har vi anpassat foderstaten efter höets värden och träningen. Han fick även extra B vitamin fram till 1 maj. Hans hovar är fina och så även sommarpälsen som kommit.

Jasmine

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Konstiga drömmar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka