När fölis är född vilka papper??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare martina
  • Startdatum Startdatum
M

martina

En av tre fölningar är nu på gång och nu står jag och kliar mig i huvudet ang pass och papper.
Efter hur lång tid efter fölning måste alla papper vara i ordning? Namnregistrering, signalementsbeskrivning etc..
När chippar man?
Har renrasiga Fellponnyer som jag tyvärr inte kan registrera i någon rasförening i Sverige då det inte existerar en sådan.
Jag ska registrera mina små i den Engelska rasklubben, men måste jag ändå registrera dem någonstans i Sverige??

Oj oj oj...

Tack på förhand

Sv: När fölis är född vilka papper??

Nu vet jag ju inte alls vad som gäller din ras. Men ID-beskrivning gör man först när fölet tappat den första fölpälsen så att man kan se alla tecken och virvlar. De allra flesta vill inte chipa fölen förrän de är några månader. Chipet ska ju sitta i muskeln på halsen och den är inte så stor på ett nyfött föl. Min "chippare" gör det inte på något föl innan hösten.

Hur är det då med halvbloden? Har ett sto som ska föla om ca 3 veckor, och jag har inte tagit reda på allt ang papper och pass, mm än så länge :(

Halvblod där har man tid på sig fram till årsskiftet utan att få förhöjd registreringsavgift.
Det som behövs är dels ett papper från hingstägaren som bevisar att alla avgifter är betalda. I det pappret finns också skisserna som ID-beskrivaren fyller i konturdiagrammen och ID-beskrivningen. Där fyller också stoägaren i namn och andra uppgifter om fölet. Som om det ska vara med i Breeders.
Fölet ska också chipmärkas. Det kan vissa ID-kontrollanter göra men inte alla, så det är värt att kolla upp innan.
Alla papper för ID och chip ska sedan skickas in till ASVH. Som skrivet innan så har man till årsskiftet på sig till vanlig avgift. Efter det så går det fortfarande att skicka in men avgiften höjs.

Halvblod där har man tid på sig fram till årsskiftet utan att få förhöjd registreringsavgift.
Det som behövs är dels ett papper från hingstägaren som bevisar att alla avgifter är betalda. I det pappret finns också skisserna som ID-beskrivaren fyller i konturdiagrammen och ID-beskrivningen. Där fyller också stoägaren i namn och andra uppgifter om fölet. Som om det ska vara med i Breeders.
Fölet ska också chipmärkas. Det kan vissa ID-kontrollanter göra men inte alla, så det är värt att kolla upp innan.
Alla papper för ID och chip ska sedan skickas in till ASVH. Som skrivet innan så har man till årsskiftet på sig till vanlig avgift. Efter det så går det fortfarande att skicka in men avgiften höjs.

Lägger in en liten fråga, om det är en korsning travare/halvblod där pappa är halvblod, registreras då avkomman i ASVH med okänd stam? (Ska inte DNA typa varken hingst eller sto)

//Diana

Fölet blir automatiskt DNA testad i samband med chipmärkningen. Om hingsten är godkänd så är den redan DNA testad och finns i SLU:s register så att man kan jämföra med fölets.

När det gäller registeringen och DNA för övrigt så beror det lite på om hingsten är godkänd eller inte. Så här står det i storeglementet du kan ju själv se vad som gäller den aktuella hingsten:

Häst kan införas i Registeravdelning om den är fallen efter av ASVH Service AB ej
avelsvärderad hingst, om den är en korsningshäst med godkänt avelsvärderad fader,
eller om den har en okänd härstamning men är av varmblodig ridhästras.
Hästar i Registeravdelning I-III är ej berättigade att delta i av ASVH Service AB,
ASVH eller dess medlemsföreningar anordnade avelsbefrämjande aktiviteter.
Register avd. I
Häst fallen efter av ASVH Service AB ej avelsvärderad hingst.
Fader, moder samt avkomma måste vara blodtypade/DNA-testade och födseln
verifierad genom betäckningsintyg. Fader och moder av varmblodig ridhästras.
Raskod i enlighet med kraven för grundstambok avd. II, d.v.s. 04 (grått papper -
löpnummer fr.o.m. 8301).
Register avd. II
Häst (korsningshäst) fallen efter av ASVH Service AB godkänt avelsvärderad hingst,
men där moderns rastillhörighet ej accepteras av samma grundstambok som fadern.
Raskod: 54 (grått papper - löpnummer fr.o.m. 9001.
Register v d . I I I
Övriga hästar av varmblodig ridhästtyp. Om härstamning kan verifieras anges sådan. I
övrigt anges härstamningen som okänd. Dock måste födelseår kunna verifieras och
anges. Raskod: 59 (grått papper - löpnummer fr.o.m. 9501)

Okej, tack för svaret, inte för att jag förstod mkt av texten :P hehe. Han är i alla fall en icke godkänd halvblodshingst (numera valack), vi har ett betäckningskontrakt och jag har kvitto på att jag betalat för att stoet stod hos hingsten och för levande föl.

/Diana

Om inte hingsten är godkänd så är det detta som gäller:
Grundstambok avd. IV
Häst fallen efter ej godkänt avelsvärderad hingst (Avelsvärdesklass EJ, V eller C),
endast använd till egna ston, eller använd i allmän avel då betäckningsbevis är löst för
hingsten. Fader och moder av varmblodig ridhästras och härstamning i enlighet med
kraven för grundstambok avd. I. Om betäckningsbevis inte var löst för hingsten då den
användes i avel måste fader, moder och avkomma vara blodtypade/DNA-testade.
Hästar i grundstambokens avdelning IV är ej berättigade att deltaga i av ASVH
Service AB, ASVH eller dess medlemsföreningar anordnade avelsbefrämjande
aktiviteter.
Raskod för renrasig häst d.v.s. 04 (grått papper - löpnummer fr.o.m. 8201)

Med andra ord om ni inte har löst ett betäckningsbevis, som jag tror kostar 5000:- för hingsten så behöver alla tre hästarna (hingst, sto och föl) bli eller vara DNA-testade eller blodtypade. För att det ska gå att registera fölet och få ut ett pass.

Okej, ne för det är inte löst något sådant, vad jag vet. Men läste på någon sida att man inte behövde DNA typa varken sto, hingst, eller avkomma utan man kunde registrera avkomman med okänd härstamning?

//Diana

Vet inte var du har sett detta någonstans. Men för att regga ett föl hos ASVH så det minsta som krävs även om bägge föräldrarna har fulla papper och är godkända är DNA-test och chipmärkning av fölet. Så det du har läst stämmer inte med ASVH:s regler. Möjligt att det kan stämma för ett så kallat slaktpass från SH, fast även där krävs chipmärkning av fölet.

Vet inte var du har sett detta någonstans. Men för att regga ett föl hos ASVH så det minsta som krävs även om bägge föräldrarna har fulla papper och är godkända är DNA-test och chipmärkning av fölet. Så det du har läst stämmer inte med ASVH:s regler. Möjligt att det kan stämma för ett så kallat slaktpass från SH, fast även där krävs chipmärkning av fölet.

Okej, tack för svaret =)

//Diana

Borde inte avkomman hamna här:

Register avd. III

Övriga hästar av varmblodstyp. Om härstamning kan verifieras anges sådan. I övrigt anges härstamningen som okänd. Dock måste födelseår kunna verifieras och anges.
Raskod: 59 (grått papper - löpnummer fr.o.m. 9501)

Då kommer det stå e: okänd u: okänd i passet om du inte DNA-typar.

Det undrar jag också? Eftersom ASVH i dagens läge kräver DNA-test på både mor och föl vid registrering (även för gröna papper) så borde ju inte detta register finnas längre.
Dessutom borde man ju inte kunna sätta moder okänd eftersom alla hästar i dag måste ha ett pass och således ett registreringsnummer. Man måste ju alltså veta vem modern är, vilket man ju ändå måste veta som uppfödare till fölet.

En annan sak är att det DNA som tas i samband med chipmärkningen INTE kan användas till DNA-typning! Du måste ta två tagelprov på fölet, för det ena arkiveras med chipmärkningshandlingarna och det andra skickas till SLU för DNA-analys.

Ska avkomman registreras i ASVH skickar man båda tagelproverna till dem (även moderns om hon inte är DNA-typad innan) och de vidarebefordrar det ena till SLU. Ska avkomman registreras i ett annat förbund får man själv skicka in tagel (tillsammans med blanketten) till SLU.
Vad gäller korsningar med varmblodig travare så är dessa ston ALLTID blodtypade om de är registrerade. Det går då att matcha fölets DNA mot detta (modern behöver då alltså inte DNA-typas).

Man kan också registrera avkomman hos SH vilket är betydligt billigare. Förut kunde man då sätta okänd härstamning - vilket betyder att man skriver okänd på mor, far och även uppfödare (även om du själv är uppfödaren).

Frågan är ju varför man ska registrera med okänd härstamning när man nu känner till den och kan ta DNA-prov? Det är ju skillnad om fadern är död eller liknande.

Enligt vad som står i storeglementet om III så är det inte för hästar med okändstam utan när man använder avelsvärderad hingst och godkänt sto avkomman får gula papper.

Grundstambok a v d . I I I
Häst fallen efter avelsvärderad hingst som är godkänd förutom att den ej uppfyller
kraven härstamningsmässigt, och undan moder som uppfyller kraven för grundstambok
avd. I, eller efter godkänt avelsvärderad hingst och undan moder som ej uppfyller
härstamningsmässiga krav men som är införd i Riksstambok avd II. Dock är fader och
moder av varmblodig ridhästras godkänd av AS VH Service AB. Denna tilldelning följer
avkommor tills de kan införas i grundstambok avd. I eller II. Raskod 54 (gult papper -
löpnummer fr.o.m. 1001).

Okej, tack för svaret, inte för att jag förstod mkt av texten :P hehe. Han är i alla fall en icke godkänd halvblodshingst (numera valack), vi har ett betäckningskontrakt och jag har kvitto på att jag betalat för att stoet stod hos hingsten och för levande föl.

/Diana

Här är reglerna för registrering av föl hos ASVH: http://www.asvh.se/regist/hastpass.htm#fol
Skriv ut papperena i länken om du ska registrera i ASVH och fyll i dem - OBS att hingstägaren måste skriva under dem.
http://www.asvh.se/blanketter/betackningsintyg.pdf

Ta sedan ut en ID-kontrollant som gör ett konturdiagram. Jag brukar alltid ta en som är chipmärkare så denne kan göra allt på en gång. Be denne att samtidigt ta ett extra tagelprov på fölet (samt på modern om hon inte är "typad" innan). Försök helst få ett prov på hingsten också. Du måste beställa material för DNA-analys från SLU.
http://www.hgen.slu.se/ShowPage.cfm?OrgenhetSida_ID=7488

När alla papper är färdigifyllda skickar du alltsammans till ASVH om du ska registera fölet där.
Ska fölet registreras i annan förening skickar du själv provet/ proverna till SLU, och övriga handlingar till rasförbundet.
OBS att passansökan ska vara rasföreningen tillhanda SENAST 31/12 det år fölet är fött oavsett vilken rasförening det gäller för att du ska slippa dyrare avgift!
Skickar du själv DNA-provet till SLU bör du försöka göra det i GOD tid så du får med svaret med ansökan (tar ca 4-6 veckor att få svar), annars får du skicka in ansökan innan och komplettera med DNA-svaret sedan. Skriv då i ett brev att DNA är inskickat och svaret skickas senare.

En av tre fölningar är nu på gång och nu står jag och kliar mig i huvudet ang pass och papper.
Efter hur lång tid efter fölning måste alla papper vara i ordning? Namnregistrering, signalementsbeskrivning etc..
När chippar man?
Har renrasiga Fellponnyer som jag tyvärr inte kan registrera i någon rasförening i Sverige då det inte existerar en sådan.
Jag ska registrera mina små i den Engelska rasklubben, men måste jag ändå registrera dem någonstans i Sverige??

Oj oj oj...

Tack på förhand

Jag tror inte att Fellponnier registreras i Sverige...
Kolla med SPAF ( http://www.spaf.info/ ) om man kan få dem i något register hos dem. Finns i alla fall ingen rasförening för dem här såvitt jag vet.

Här är reglerna för registrering av föl hos ASVH: http://www.asvh.se/regist/hastpass.htm#fol
Skriv ut papperena i länken om du ska registrera i ASVH och fyll i dem - OBS att hingstägaren måste skriva under dem.
http://www.asvh.se/blanketter/betackningsintyg.pdf

Ta sedan ut en ID-kontrollant som gör ett konturdiagram. Jag brukar alltid ta en som är chipmärkare så denne kan göra allt på en gång. Be denne att samtidigt ta ett extra tagelprov på fölet (samt på modern om hon inte är "typad" innan). Försök helst få ett prov på hingsten också. Du måste beställa material för DNA-analys från SLU.
http://www.hgen.slu.se/ShowPage.cfm?OrgenhetSida_ID=7488

När alla papper är färdigifyllda skickar du alltsammans till ASVH om du ska registera fölet där.
Ska fölet registreras i annan förening skickar du själv provet/ proverna till SLU, och övriga handlingar till rasförbundet.
OBS att passansökan ska vara rasföreningen tillhanda SENAST 31/12 det år fölet är fött oavsett vilken rasförening det gäller för att du ska slippa dyrare avgift!
Skickar du själv DNA-provet till SLU bör du försöka göra det i GOD tid så du får med svaret med ansökan (tar ca 4-6 veckor att få svar), annars får du skicka in ansökan innan och komplettera med DNA-svaret sedan. Skriv då i ett brev att DNA är inskickat och svaret skickas senare.

Okej, tack för ett bra och utförligt svar, har några frågor bara:

• Ska jag fylla i stoets frysmärkningsnr (travare) där det står reg.nr på blanketten?
  • Måste jag skriva att stoet redan är DNA testad eftersom hon är travare, för alla travare var la DNA typade om de hade en frysmärkning?
  • Vad är skillnaden mellan ASVH och SH och hur vet jaf vart jag ska registrera avkomman?
  • När kan man tidigast skaffa pass till sitt föl? Han är nu 3 veckor.
  • Vart går man in för att beställa ett DNA test? Klickade på länken men hittade ingenstans där man kunde beställa det.

//Diana-sorry för enormt dumma frågor :o:crazy:

Senast ändrad:

Enligt vad som står i storeglementet om III så är det inte för hästar med okändstam utan när man använder avelsvärderad hingst och godkänt sto avkomman får gula papper.

Grundstambok a v d . I I I
Häst fallen efter avelsvärderad hingst som är godkänd förutom att den ej uppfyller
kraven härstamningsmässigt, och undan moder som uppfyller kraven för grundstambok
avd. I, eller efter godkänt avelsvärderad hingst och undan moder som ej uppfyller
härstamningsmässiga krav men som är införd i Riksstambok avd II. Dock är fader och
moder av varmblodig ridhästras godkänd av AS VH Service AB. Denna tilldelning följer
avkommor tills de kan införas i grundstambok avd. I eller II. Raskod 54 (gult papper -
löpnummer fr.o.m. 1001).

Men nu skriver du om Grundstambok avd III vilket INTE är detsamma som Register III som jag skrev om ;)
I Elmas fall är ju varken hingsten avelvärderad eller stoet av en ras som är godkänd av ASVH..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hundrelation
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Tillbaka