När fodra innan högprestation?

HerrKantarell

Trådstartare
Två timmar innan ska man ju inte... Läste i Kra**ts foderhäfte att hästen presterar som sämst om man fodrar 3-5 timmar innan högprestation. Logiskt bör alltså 6 timmar vara den perfekta tajmingen?? Hur gör ni?

Också postat i travforumet.

Sv: När fodra innan högprestation?

2 h. innan är väl optimalt.

Sen är det beroende av hur den laddat sina glykogenlager innan- om den varvats ner några dagar innan.

när det gäller trav så fattar jag inte hur de tänker när de kör så mkt innan lopp o inte skrittar en god stund innan:confused:
klart att soppan kan ta slut på upploppet om den inte är tränad för längre sträckor.

Uppvärmning..,. visst, men inte såna urladdningar som flera provstarter.

skulle köra med klassiskt foder- betfor för snabb energi o havre mför mer långsam o gärna en chokladbit innan upploppet:D

Senast ändrad:

Fodrar med vadå menar du ? Hästar är gjorda för att kunna äta stora mängder grovfoder och kunna göra kraftansträgning direkt efter. Om dom skulle prestrera sämre bara för dom ätit så hade det nog inte funnits så mycket hästar. Dom hade nog rovdjurena tagit med lätthet. Kraftfoder är annat med.

Fodrar med vadå menar du ? Hästar är gjorda för att kunna äta stora mängder grovfoder och kunna göra kraftansträgning direkt efter. Om dom skulle prestrera sämre bara för dom ätit så hade det nog inte funnits så mycket hästar. Dom hade nog rovdjurena tagit med lätthet. Kraftfoder är annat med.

Tänkte också på det.

Men jag ör nyfiken på vad det är som skulle göra att dom preseterar sämre? Det kan säkert vara så av någon anledning men jag har hört att kraftfodret börjar "verka" 3-4 timmar efter att den ätit det. Vet dock inte om det stämmer, har ingen källa på det.

Man gör ju provstarter för att få igång andningen o så. Sen är det olika från häst till häst men provstarterna är så kort o så fort brukar dom inte köra i provstarterna om man inte ska väcka dom lite.

Men jag ör nyfiken på vad det är som skulle göra att dom preseterar sämre? Det kan säkert vara så av någon anledning men jag har hört att kraftfodret börjar "verka" 3-4 timmar efter att den ätit det. Vet dock inte om det stämmer, har ingen källa på det.

Jag har inte läst vad Krafft skriver men jag förmodar att dom avser socker- och stärkelserikt foder. Det man vill undvika är att hamna under den fas då blodsockernivån avtar och detta inträffar normalt mellan ca. 2,5 – 4,5 tim efter intag. Det finns dock individuella skillnader och beror även på vilket foder man ger.

Man brukar räkna med att det tar ca. 1,5 tim för socker och stärkelse att passera magsäcken. När glukos tas upp i hästens tunntarm börjar blodsockret att stiga och når sitt maximun ca. 2,5 – 3 tim efter intag.

När blodsockret stiger blir hästen lite piggare och när blodsockret sjunker blir hästen lite slöare.

Normalt har det inte så stor betydelse men för t.ex. kapplöpningshästar eller travhästar som ska prestera maximalt under en kort period kan det ha betydelse.

Nu har jag läst. Handlar om kraftfoder..och givetvis föreslår då Krafft några av sina egna foder som har hög halt av fibrer ;)...Förvånad ? inte ett dugg :angel:

Jag menade kraftfoder, ursäkta om det var otydligt.

Frågan gällde egentligen travlopp, (men vill såklart fodra i "rätt tid" även innan träningspass för att det ska bli så optimalt som möjligt för hästen).

Kraftfoder menar jag. (krafftfoder ;))

Två timmar innan ska man ju inte... Läste i Kra**ts foderhäfte att hästen presterar som sämst om man fodrar 3-5 timmar innan högprestation. Logiskt bör alltså 6 timmar vara den perfekta tajmingen?? Hur gör ni?

Också postat i travforumet.

Enligt Stig H Johansson så har de testat ett tag att utfodra kraftfoder tätt inpå det att hästen ska starta, utan resultat. Hästarna hade inte förbättrat sina prestationer och man hade inte märkt varken på prestation eller efter prestation att det skulle ha gjort någon positiv verkan på hästen.

Jag minns en gång för flera år sen då vi var nere och körde snabbjobb. Då var det en gammal räv (duktig) till tränare som körde åt mig. Han undrade när sjutton jag hade fodrat hästen. Jag sa som det var, ett par timmar tidigare. Ja, det märks! sa tränaren.....
Hästen var så däst och sprang inte alls som han brukade. Han blev mycket tyngre och slöare. Tränaren sa då att han aldrig gav sina hästar mat närmare än 4 timmar innan jobb/start just pga att han tyckte de blev sämre då.

skulle köra med klassiskt foder- betfor för snabb energi o havre mför mer långsam o gärna en chokladbit innan upploppet:D

Ska man ändå riskera och åka dit på doping så ta nå´t effektivare!
Skämt o sido, hoppas alla vet att det kan vara doping.

När jag jobbade med fälttävlanshästar fodrade vi (hö + kraftfoder) fyra timmar före start. Efter jobbet var det många små givor som gällde, då vi började med hö och mycket uppblött betfor med elektrolyter i. Allt för att skona magarna.

Nu vet jag att hästmagar inte fungerar på samma vis som våra magar, men jag slängde en gång i mig en varmkorv en halvtimme innan jag skulle springa Vårruset. Big mistake! Efter halva loppet hade jag så ont i magen och så mycket håll att jag knappt kunde röra mig. :crazy:

Enligt Stig H Johansson så har de testat ett tag att utfodra kraftfoder tätt inpå det att hästen ska starta, utan resultat. Hästarna hade inte förbättrat sina prestationer och man hade inte märkt varken på prestation eller efter prestation att det skulle ha gjort någon positiv verkan på hästen.

Jag minns en gång för flera år sen då vi var nere och körde snabbjobb. Då var det en gammal räv (duktig) till tränare som körde åt mig. Han undrade när sjutton jag hade fodrat hästen. Jag sa som det var, ett par timmar tidigare. Ja, det märks! sa tränaren.....
Hästen var så däst och sprang inte alls som han brukade. Han blev mycket tyngre och slöare. Tränaren sa då att han aldrig gav sina hästar mat närmare än 4 timmar innan jobb/start just pga att han tyckte de blev sämre då.

Ja om du själv sätter i dej en stor köttig biff o massa potatis till middag, inte vill du springa ett maraton lopp ett par timmar senare? ;)
Inom travvärlden värmer de två lr fler gånger innan lopp bla. för att "värma ur" mjölksyran. Sen kan vissa få de en mängd betfor mellan värmningarna för att fylla upp sockerkvoten (snabb energi, lätta kolhydrater). :)

Såg nu att det inte handlade om foder i allmänhet utan om kraftfoder. därför borttaget.

Senast ändrad:

När jag jobbade med fälttävlanshästar fodrade vi (hö + kraftfoder) fyra timmar före start. Efter jobbet var det många små givor som gällde, då vi började med hö och mycket uppblött betfor med elektrolyter i. Allt för att skona magarna.

Nu vet jag att hästmagar inte fungerar på samma vis som våra magar, men jag slängde en gång i mig en varmkorv en halvtimme innan jag skulle springa Vårruset. Big mistake! Efter halva loppet hade jag så ont i magen och så mycket håll att jag knappt kunde röra mig. :crazy:
När jag tävlade så gav jag betfor mellan klasserna- det enda som den kanske åt o drack.

kom ut ur trailern med mkt energi trots värme.

Ja om du själv sätter i dej en stor köttig biff o massa potatis till middag, inte vill du springa ett maraton lopp ett par timmar senare? ;)
Inom travvärlden värmer de två lr fler gånger innan lopp bla. för att "värma ur" mjölksyran. Sen kan vissa få de en mängd betfor mellan värmningarna för att fylla upp sockerkvoten (snabb energi, lätta kolhydrater). :)

Hehe, nääää, man kanske ska välja vilken mat man sätter i sig, med omsorg. Men skidåkare och andra idrottare äter ju en stor laddning kolhydrater innan tävling. Dock vet jag inte exakt hur lång tid innan, men det bör ju gå att ta reda på. Dock kanske de inte sätter i sig biff med bea... ;)

Det borde vara skillnad med hästar dock, eftersom de fungerar lite annorlunda. Men jag fick iaf svart på vitt att i alla fall DEN hästen inte pallade att springa så tätt inpå. Men då hade det ändå gått ett par timmar, det var ju inte heller så att han åt just innan, men tydligen räckte det. :laugh:

Som jag har fattat de så laddar skidåkare som hästar- med havregrynsgröt- mkt kolhydrater.

Som jag har fattat de så laddar skidåkare som hästar- med havregrynsgröt- mkt kolhydrater.

Ja, fast jag tänkte mest på hur lång tid innan de laddar? Om de bör ladda väldigt tätt inpå, till skillnad från hästarna. :)

Det beror nog på vilken tid på dagen de startar.
om de startar kl08 lär de ha fyllt på lagrena dagarna innan.

snabba kolhydrater såsom socker funkar ju o hästars normala föda- hö innehåller ganska mkt.
Ska man rida uthållighetstävlingar lär ju kraftfoder vara nödvändigt annars mer o betfor o annat sött.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
442
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 950
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 127
Senast: QueenLilith
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 006
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix