När flyttar ni från betet, varför?

skogsridmulle

Trådstartare
Hej, mina två lösdriftsraringar är i beteshage nu. Den var överdimensionerad för fyra hästar o nu är det bara mina två kvar. Börjar lessna lite på att åka så långt för att ge vitaminer/vatten/pyssel/rida, men o andra sidan har inte höet kommit än o det finns gått om gräs kvar där.

Är lite nyfiken på hur länge ni har era i beteshagar? Kan de tugga på så länge det är grönt eller borde de äta hö efter x antal frostnätter?

Sv: När flyttar ni från betet, varför?

Mina hästar brukar gå på bete fram till slutet av oktober till början av november. I år har vi en äng som vi inte ens betat av ännu men den ligger lite i skogen så jag vet inte om vi vågar släppa dom där under älgjakten. Jägare brukar ju vara lite på i början av jakten i alla fall.
Sen har dom massor av mat kvar i vinterhagen också. Så dom får gå på gräs några månader till.

Om du tycker att det är jobbigt så är det ju bara att ta hem dom. Det går ju att börja med hö även om det finns kvar man i hagen;)
Jag har inte fodrat med hö förrän dom kommit ner i vinterhagen och kommer nog inte göra det i år heller.

Mina kommer flytta över om ngn vecka max, har redan börjat stödfodra med hö.
Gräset innehåller mindre och mindre....

Jag har för mig att man bara får ha hästarna på bete tills1:a okt sedan kan man ha dom kvar ute men då räknas de som lösdrift och man måste ha vindskydd.

Jag har mina ute fortfarande och kommer gå september ut sedan flyttas de till lösdriften.
Det bruka inte finnas så mkt näring kvar i okt i gräset är väl en anledning till att iallafall jag tar in.
Iof de skulle ju inte skada om min ena gick ner en sisådär 50 kilo:o

Jag har för mig att man bara får ha hästarna på bete tills1:a okt sedan kan man ha dom kvar ute men då räknas de som lösdrift och man måste ha vindskydd.

Inte helt rätt.
Enl. lag ska det finnas tillgång till vindskydd alt. stall. Men man behöver inte använda det.
Alltså har du stallplats som du kan använda när du vill, så behövs ej vindskydd i hagen.

Senast ändrad:

Är lite nyfiken på hur länge ni har era i beteshagar?

Våra hästar har gått på bete sedan 1/5 och kommer byta till vinterhage 19/9. Av den enda anledningen att alla hästar ska vaccineras den 20/9 och jag inte vill "slösa" tid på att gå till sommarhagen och hämta dem.

Dock så har gräset i vinterhagen vuxit så vi har säkert bete där med i några veckor. Vi börjar väl stödfodra med hö/hösilage runt den 1/10

Inte helt rätt.
Enl. lag ska det finnas tillgång till vindskydd alt. stall. Men man behöver inte använda det.
Alltså har du stallplats som du kan använda när du vill, så behövs ej vindskydd i hagen.

Det stämmer inte det här är taget från jordbruksverkets hemsida:

"Hästar som går ute under den kalla årstiden ska ha ligghall
Under den kalla årstiden får alla hästar hållas ute upp till 16 timmar per dygn. Om du vill hålla dina hästar ute över 16 timmar måste djuren vara lämpade för det. Även terräng, underlag och andra yttre förhållanden måste vara lämpliga för djuren.

Om hästarna är ute mer än 16 timmar under den kalla årstiden ska de ha tillgång till ligghall eller annan byggnad som ger dem skydd mot väder och vind. De ska också ha en torr och ren liggplats. En ligghall för hästar bör normalt bestå av tre väggar och tak. Den öppna långsidan bör i normalfallet ha söderläge.

Den kalla årstiden är den tid då betestillväxt inte sker."

Oki så man behöver alltiså inte ha vindskydd i hagen vintertid? trode de var lag på de för lösdrift

Mina flyttade hem igår. Inte mycket bete kvar nu på slutet så vi har fått stödfodra med hö på kvällen samt en giva kraftfoder. Skönt med stall att pyssla i och sadelkammare så man slipper ha sadel med sig i bilen.

Jo det måste de, se pacifics inlägg. Hästarna måste ha tillgång till ligghall om de är ute mer än 16 timmar per dygn. Det räcker inte med att man äger en ligghall och låter hästarna vara utestängda.

Det stämmer inte det här är taget från jordbruksverkets hemsida:

"Hästar som går ute under den kalla årstiden ska ha ligghall
Under den kalla årstiden får alla hästar hållas ute upp till 16 timmar per dygn. Om du vill hålla dina hästar ute över 16 timmar måste djuren vara lämpade för det. Även terräng, underlag och andra yttre förhållanden måste vara lämpliga för djuren.

Om hästarna är ute mer än 16 timmar under den kalla årstiden ska de ha tillgång till ligghall eller annan byggnad som ger dem skydd mot väder och vind. De ska också ha en torr och ren liggplats. En ligghall för hästar bör normalt bestå av tre väggar och tak. Den öppna långsidan bör i normalfallet ha söderläge.

Den kalla årstiden är den tid då betestillväxt inte sker."

Oki. Missförstånd från min sida. :angel:
Har inte själv läst utan en kompis har gjort det och delat med sig av sin tolkning att det räcker med tillgång till stall.

Jag har mina ute fortfarande och kommer gå september ut sedan flyttas de till lösdriften.
Det bruka inte finnas så mkt näring kvar i okt i gräset är väl en anledning till att iallafall jag tar in.
Iof de skulle ju inte skada om min ena gick ner en sisådär 50 kilo:o

De får gå ute så länge betestillväxten sker.

Mina hästar har alltid klarat sig ute till november utan stödfodring. De är runda och fina.

Senast ändrad av en moderator:

Mina hästar går på "lösdrift" året runt kan man säga, dvs dom har så dom kan gå in sommar som vinter. ( Vill tillägga att dom ENDAST går in sommar tid, sätter knappt sin fot inne på vintern, då endast vid utfodring). Dom går på sommarbete hela september ut sen flyttas dom till vinterhagen där dom får beta minst en månad till innan dom börjar få hö. Dock får dom kraftfoder.

Våra hästar fick gå inne from första september så nu står min inne lite då och då. Han får alltid gå ut efter tävling och oftast när han vilar :)
Annars tror jag att man kan få ha sin häst ute tom slutet på September.

Jag har nu sedan nåra veckor tillbaka mina hästar i beteshagen på dagtid och hemma i lösdriften på nattetid, om det är rusk-väder. Hö har de fått nåt kilo var morgon/kväll ganska länge nu -de har verkat hungriga helt enkelt. Och det underlättar ju när man flyttar dem fram o tebaka -de kommer ju mer än gärna direkt till grinden :D

Jag låter mina hästar beta forfarande!!!!!!
Höet har inte kommit än men jag massor med gräs som jag villa ha nedbetat.
Höet kommer förmodlingen till helgen men dom får nog beta tills det börjar frysa.

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 499
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 291
Senast: Roheryn
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 649
Hästmänniskan Hej! Jag hyr ett hus där det står ett stall, stallet hyrs ut av hyresvärden och jag hjälper till med skötseln av hästarna mot lägre...
Svar
19
· Visningar
5 695
Senast: Glimra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka