När får man veta om man får en valp?

Sv: När får man veta om man får en valp?

Haha, ja självklart :D Men ungefär när brukar de meddela menar jag, när valparna är hur gamla?

Eller det kanske inte alls går att generalisera så?

Tror det är svårt att säga! Men gissningsvis som senast när valparna är 5-6 v.

Okej, tack :)

Skall såklart höra med uppfödarna hur just de brukar göra när jag pratar med dem nästa gång, men nu pratade jag med dem senast igår och glömde fråga om just detta, tänkte försöka undvika att vara alltför tjatig och entusiastisk med alla mina frågor så var tvungen att höra med buke så länge! ;)

Det beror på uppfödaren, om de själv vill spara något, om de har kö, huruvida de låter valpköparen välja själv etc.

Vissa låter en tinga direkt när de är födda. Andra kan vänta till strax innan leverans eller t. ex. meddela att du får en men att de vet inte vilken (måste se hur de utvecklas ett tag till).

Jag skulle inte fråga om inte du har bråttom för att inte riskera att låta tjatig, ha is i magen - du vet när du vet ;)

För oss fick vi ett nej när det bara blev en valp ur en kull som vi stod på kö för. Och där ville uppfödaren behålla valpen själv, dessutom var det en tik och vi ville helst ha en hane.
Med våran nuvarande fick vi besked att det var andra före så det blev tyvärr ingen valp några dagar efter att de hade fötts. Men sen fick uppfödaren ett återbud och återkom till oss om vi fortfarande var intresserade, vilket vi var. ;) Men de som hade första tjing fick veta att de skulle få en valp första veckan, men vilken specifik valp var inte klart förrns sista veckan typ.

När valparna är födda vet uppfödaren förhoppningsvis hur många valpar det blev av respektive kön, och kan matcha det mot sina presumtiva köpare. Det finns säkert en turordningslista, kanske utifrån när man tingade valp och vilken typ av omständigheter man kan erbjuda (utställningsintresse, tävlingsintresse), vana vid rasen, personliga kontakter etc. Men fråga din uppfödare, bara så kan du ju få ett säkert svar hur just han/hon resonerar och hur du ligger till på listan.

Jag kommer inte kontakta dem enbart i detta ärendet, vill som du säger inte verka tjatig! :p Tänkte höra med dem nästa gång vi pratar när valparna tittat ut :)

*delvis kl*

Tack allihop för era svar! Har fått ett hum nu i alla fall så att jag kan hålla mig tills jag pratar med uppfödaren i annat ärende ;) :D

Jag kommer inte kontakta dem enbart i detta ärendet, vill som du säger inte verka tjatig! :p Tänkte höra med dem nästa gång vi pratar när valparna tittat ut :)

*delvis kl*

Tack allihop för era svar! Har fått ett hum nu i alla fall så att jag kan hålla mig tills jag pratar med uppfödaren i annat ärende ;) :D
Vet du vilket "system" uppfödaren använder?
Alla har inte turordningslistor.
De jag har köpt av har en lista på intresserade. Tycker de att du kan vara en lämplig valpköpare ber de att få träffa dig och om de anser dig lämplig försöker de matcha ihop dig med den valp som skulle passa dig bäst.

De kör på samma system som din(a?) uppfödare, med intresselista och sedan försöka para ihop rätt valp med rätt köpare så att säga :) vi har redan planerat att åka och hälsa på!

Det kan nog skilja allt mellan när valparna precis är födda till när de nästan är leveransklara.

Jag tycker det är rimligt att få svar kring om man överhuvudtaget kommer få köpa en valp vid 5 veckors ålder. Vilken valp som erbjuds just mig vill jag nog få veta kring 6-7 veckors ålder senast.

Liknande trådar

R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 272
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 201
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
902
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Japp. Det är praktiskt med en enfärgad kull, då kan alla valpköpare få välja namn och trots det spara urvalet till veterinärbesiktningen :)
5 6 7
Svar
126
· Visningar
2 346
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar