När får man sjukskriva sig från jobbet?

SpanskaLoppan

Trådstartare
Jag sitter och velar om ifall jag verkligen vågar sjukskriva mig. jobbar inom äldreomsorgen och är inne i andra månaden av en provanställning som förhoppningsvis ska övergå i en tillsvidareanställning efter sommaren. Jobbar 90 % med ett schema som är upplagt så att jag varannan vecka har 1 ledig dag och varannan vecka 2 lediga dagar. Har precis jobbat en sådan vecka med bara 1 ledig dag, det har varit långa dagar och i förrgår även ett dubbelpass. Igår jobbade jag kväll på en stökig avdelning och mådde inte bra. Var illamående och hade problem med yrsel, fick under de sista timmarna svårt att fokusera och komma ihåg vad jag skulle göra.
Nu har jag sovit dåligt inatt, fötterna värker så varenda steg gör ont och jag mår illa. Det snurrade till i huvudet när jag klev upp men det har lugnat sig nu. Snurrandet alltså. Men jag känner hur hela jag är alldeles slut. Både kroppen och hjärnan känns lite lätt bortkopplade.
Ska egentligen jobba kl 7 idag och jag vet inte om jag vågar sjukskriva mig, FÅR man ens sjukskriva sig för att kroppen känns slut? Jag kan ju inte påstå att jag är sjuk i ordets riktiga betydelse...

Hade det varit min "vanliga" arbetsplats där jag jobbar 80 % av mina pass hade jag nog inte varit så osäker. Där kan jag koppla på autopiloten lite grann då jag kan avdelningen så bra, plus att jag då haft en kollega i närheten.
Men idag ska jag jobba på en hemtjänstgrupp där jag bara jobbat 1 gång tidigare för någon vecka sedan och hemtjänst innebär mycket ensamjobb. Jag hittar heller inte så bra i området utan blir tvungen att cykla runt och leta efter adresserna en hel del. Jag är rädd att jag kommer må som igår kväll och helt enkelt inte lyckas ta mig till alla brukare i tid för att jag inte kan fokusera på kartan och vart jag är och vart jag ska...

Men så har jag redan 3 sjukdagar i februari pga. magsjuka. Jag vill inte förlora chansen till en tillsvidareanställning för att jag är sjuk för ofta...

Vart går gränsen? När är det vettigt att sjukskriva sig och när blir det fjantigt?
 
Sv: När får man sjukskriva sig från jobbet?

Jag vet tyvärr inte hur det fungerar med sjukskrivningar men tänkte på stressen, kan du inte använda gpsen i telefonen? Den använder jag ganska ofta på mitt hemtjänstjobb. :-) på jobbmobilen
 
Sv: När får man sjukskriva sig från jobbet?

Jag klarar egentligen det där med att hitta ganska så bra. Jobbar i flera olika hemtjänstgrupper så det är väl lite "övning ger färdighet". Har använt gps:en i min mobil(jobbmobilerna är alldeles för gamla för att ha sånt) men tycker inte det funkar så bra. Den hoppar runt lite hur den vill, ena sekunden är jag på en gata, nästa sekund tycker den att jag är på andra sidan kvarteret...
Men med illamående och yrsel är jag rädd att jag får svårt att fokusera, som igår kväll, och därmed svårt att hitta...

Blev nyligen så illamående att jag kräktes så det blir väl en sjukskrivning ändå, även om skammen bränner i kroppen...
 
Sv: När får man sjukskriva sig från jobbet?

Man kan sjukskriva sig när man är sjuk.

I ditt inlägg skriver du att du gör en provanställning.
Du beskriver en arbetssituation som du inte orkar med.
Ska du verkligen satsa på detta jobbet?
 
Sv: När får man sjukskriva sig från jobbet?

Ja det fick jag göra, vinglar runt som en fyllapa här hemma.

Och det är väl inget nytt för någon att arbetsbelastningen är hög i vården? Tankarna finns att gå ner i procent men jag vill ge det en månad till. Jag behöver ppengarna och jag gillar verkligen mitt jobb.
 
Sv: När får man sjukskriva sig från jobbet?

Att må psykiskt dåligt är lika dåligt som fysiskt. Precis som du inte är hemma för lite snor är du inte hemma för lite trötthet. Precis som du är hemma för svår förkylning med feber är du hemma för stor trötthet. Så ja, du är hemma med gott samvete. :)
 
Sv: När får man sjukskriva sig från jobbet?

Tycker du kan vara hemma med gott samvete. Du mår ju inte bra och du kan ju knappast vingla runt på jobbet.

En gång förra året när jag var på jobbet så var jag så trött, av någon anledning jag inte känner till, så jag höll på att somna hela hela tiden. Fick gå in på toan en stund väldigt ofta bara för att få blunda lite. Kunde liksom inte stå och sova ute i butiken :p
Även fast jag "bara" led av en något enorm trötthet den dagen så borde jag stannat hemma. Jag vet inte varför jag var så trött men jag somnade nästan när jag stod och packade upp varor. Men så kom tankar som dina att jag kan ju inte vara borta från jobbet pga trötthet. Så jag stod ut mina fyra timmar till 90% sovandes ungefär. Jag vet inte hur jag lyckades än idag. Men känner jag mig så igen någon dag så betyder det nog att kroppen bara inte pallar den dagen och det är dags för en vilodag. För min egna del får jag isf sjukskriva mig en sån dag. Hände ju bara en gång på dom sju månaderna jag var där, och inte frånvarande en dag pga ångest av att vara frånvarande trots giltig anledning :p
 
Sv: När får man sjukskriva sig från jobbet?

Din kropp signalerar redan att detta är inte rätt för dig och ändå ska du "bara" ge det en månad till. Frågar du mig så tror jag att kroppen, innan sommaren, kommer säga till på ett "starkare" sätt.
 
Sv: När får man sjukskriva sig från jobbet?

Man kan sjukskriva sig när man är sjuk.

I ditt inlägg skriver du att du gör en provanställning.
Du beskriver en arbetssituation som du inte orkar med.
Ska du verkligen satsa på detta jobbet?

Jag håller med, jobbet verkar helt enkelt för tufft och svårt. TS, leta efter ett enklare och mindre krävande jobb som du klarar och orkar med?
 
Sv: När får man sjukskriva sig från jobbet?

Och det är väl inget nytt för någon att arbetsbelastningen är hög i vården?

Nej, men alla som jobbar i vården beskriver inte sådana besvär med att orka som du beskriver. Och du beskriver det i samband med just det här jobbet.

Jag har också svårt att se att det jobbet då kan vara det rätta för dig.

Det kanske är så enkelt att ett bättre schema på samma jobb hade gett dig mer avlastning, men det hjälper ju inte om schemat ser ut som det gör. En fast tjänst med endast tre lediga dagar på två veckor, låter rätt jobbigt för mig.
 
Sv: När får man sjukskriva sig från jobbet?

Och det är väl inget nytt för någon att arbetsbelastningen är hög i vården?

Nej, just därför verkar det kanske lite olämpligt jobbval för din del, om du har svårt att tåla hög arbetsbelastning? Även om man behöver pengarna och tycker det är kul, så måste man ju känna att man klarar jobbet - har man dålig rygg kan man kanske inte jobba i stall, tål man inte press kan man inte ha ett pressande jobb, osv.
 
Sv: När får man sjukskriva sig från jobbet?

Det enkla svaret är när man är så sjuk att man inte kan jobba,då har man rätt att sjukskriva sig.
Det är alltså kan som gäller,inte tycker,inte vill ,är tråkigt, räknas inte som skäl.
 
Sv: När får man sjukskriva sig från jobbet?

Din kropp signalerar redan att detta är inte rätt för dig och ändå ska du "bara" ge det en månad till. Frågar du mig så tror jag att kroppen, innan sommaren, kommer säga till på ett "starkare" sätt.

Fast nu är det många som skriver att TS inte kommer klara det stressiga jobbet i längden. Men TS beskriver en situation där hen är rätt ny på jobbet och går till nya vårdtagare och jobbar med karta. Det är superstressigt att börja ett nytt vårdjobb och utmattande att dagligen möta nya människor och att hela tiden vara osäker på hur lång tid olika besök kommer att ta. Och i hemtjänsten går det liksom inte att ta det lite lugnare första tiden, där är det bara att bita ihop och köra på. När TS kommit in i rutinerna lite mer och varit hos de flesta vårdtagarna minst en gång så kommer trycker förmodligen lätta. Och trycket på TS lätta.
 
Sv: När får man sjukskriva sig från jobbet?

Jag hade bitit ihop. Ett jobb man vill ha växer inte på trän.
Tycker folk här är hårda mot dig som säger att du inte kommer att klara jobbet. Vem fan är inte helt slut den första tiden på ett nytt jobb??? Så mkt info att ta in, alla intryck. Men efter ett tag gör du mkt på rutin och det kommer kännas lättare.

Lycka till :)
 
Sv: När får man sjukskriva sig från jobbet?

Det är ju skillnad på att vara trött när man kommer hem från jobbet den första tiden, och att vara så trött att man kräks och måste sjukskriva sig. I det senare fallet låter det som att jobbet ställe högre krav än man mäktar med.
 
Sv: När får man sjukskriva sig från jobbet?

Tycker att det låter som att ni inte får er veckovila där du jobbar, dvs alldeles för lite ledig tid
Max 10 dagar får man jobba innan man ska ha 36h sammanhängande vila, tror att det är minst 10 timmar mellan passen också för att det ska vara OK.
 
Sv: När får man sjukskriva sig från jobbet?

KL

Tack för alla svar. Även om jag tycker en del är lite hårda ;)

Jag blev ju då kvar hemma och låg på soffan större delen av dagen med ont i magen. Blev några turer till toaletten också :o Så troligtvis är det nån liten äcklig magbacillusk som bråkar med mig.

Men nu tyckte jag det var intressant att det direkt landade på att det är stress och att jag inte klarar det. Nog är det ett stressigt jobb, lägg till att jag inte har en fast arbetsplats utan jobbar på 10 olika verksamheter där det är 4 stycken jag jobbar ofta på och övriga blir runt 2 pass i månaden.
Men varför genast ta förgivet att jag är för vek för att klara mitt jobb? Utan mer info än att jag varit yr, illamående och haft svårt att fokusera(pga yrseln)?

Jag vet inte hur många av er som själva jobbar inom vården och vet hur det ser ut i verkligheten? I mina ögon mår varken personal eller boende/brukare/patienter bra i dagens vårdmiljö. Det är mycket stress, arbetsuppgifterna ökas på utan att personalstyrkan ökas eller tid läggs till för att hinna.
Avdelningarna är knökfulla och platser som är till för sjuka äldre beläggs av psykiskt sjuka och missbrukare, något vi i personalen saknar utbildning för att hantera. Blandat med demenssjuka uppstår konflikter och rädsla och vi ägnar tid vi inte har åt att hålla isär individer som provocerar varandra till slagsmål. På det kommer dokumentering, städning, tvätt, planering av schema, beställningar, rehabilitering och så ska vi hinna med själva vårdarbetet också.
Den ordinarie personalen blir inte mindre stressade av att det ofta är minst 1 förvirrad timvikarie på avdelningen som inte känner boende/patienter och inte kan rutinerna.
Vi vikarier mår inte heller bra med nya arbetsplatser hela tiden. Att komma till en hemtjänstgrupp och få en nyckelknippa, en cykel och en lapp med adresser och insatser är inte början på en bra dag på jobbet...
Skulle alla undersköterskor/sköterskor som inte mår bra av jobbstressen sluta, då blev det nog inte många kvar inte.


Men ändå älskar jag mitt jobb och vill inte byta mot något. Jag har haft andra jobb men aldrig trivts så bra. Jag gillar inte stressen, ingen ska behöva jobba med sånna här arbetsvillkor och ingen ska behöva vårdas på dessa villkor heller.
På varenda arbetsplats jag jobbar får jag enbart positiv feedback, en ordinarie personal brast ut i gråt av lättnad när denne såg att det var jag som kom och skulle jobba på kvällen. Jag är bra på mitt jobb, kanske för att jag verkligen gillar jobbet trots stressen? Och jag tänker fortsätta slita med det. Och jag insåg just när jag skrev det här långa inlägget hur arg jag är över att det ser ut som det gör. Och hur ledsen jag blir över att vårdtagarna känner sig otrygga och osynliga och att jag har kollegor som gråter av utmattning. Men sluta? Aldrig.

Och vart bor ni som tycker att det bara är att sluta och ta ett annat jobb? Här växer inte jobb på träd i alla fall. Nya supermarketen hade 4000 sökande...
 
Senast ändrad:
Sv: När får man sjukskriva sig från jobbet?

Men om man inte klarar jobbet, så funkar det ju inte ha det? Oavsett vad andra tycker och hur många alternativa jobb det finns?

Nu låter det ju som att du helt enkelt är magsjuk igen, men om det var pga trötthet som du kräktes och blev yr, så är ju jobbet uppenbarligen för mycket. Att jobbet är krävande är väl en förklaring till det? Absolut, det låter som att det är svårt att ha ditt jobb. Just därför är det väl väldigt rimligt att det rent av skulle kunna vara för svårt för en del? Det finns ju massor av jobb som är så svåra att inte alla klarar dem, varför skulle inte hemtjänsten kunna vara ett av dem?

Sen låter det iofs som att ni har det extraordinärt svårt där du jobbar? Jag jobbar inte själv i vården, men har vänner och släktingar som gör det, i Stockholmstrakten, och ingen beskriver en situation som liknar din. Deras jobbsituation verkar rätt normal, och de är inte mer trötta och stressade av sina jobb än andra. Snarare tvärtom, de som är mest trötta och stressade jobbar inte i vården, de har andra yrken. Vården verkar ju i hög grad ha reglerade arbetstider, t ex, vilket många tjänstemannayrken inte har.
 
Sv: När får man sjukskriva sig från jobbet?

Sen låter det iofs som att ni har det extraordinärt svårt där du jobbar? Jag jobbar inte själv i vården, men har vänner och släktingar som gör det, i Stockholmstrakten, och ingen beskriver en situation som liknar din. Deras jobbsituation verkar rätt normal, och de är inte mer trötta och stressade av sina jobb än andra. Snarare tvärtom, de som är mest trötta och stressade jobbar inte i vården, de har andra yrken. Vården verkar ju i hög grad ha reglerade arbetstider, t ex, vilket många tjänstemannayrken inte har.

Håller nog med, tror jag. Jobbar iof på natten, i en nattpatrull, inom äldreomsorgen och vi har det hur fint som helst på jobbet. :)
Visst, vissa nätter blir det mycket, men så är det ju när man tar hand om larm + fasta insatser. Men det blir aldrig så att man vill kräkas på det, tvärtom är det roligt de nätter det blir lite extra rörigt och man somnar gott sen, trött men på ett bra sätt.

På mitt jobb verkar inte heller de som jobbar dag eller kväll så utkörda, stressade och trötta. Visst jobbar de en del, men jag tror inte att det finns någon där som bara är ledig 3 dagar på två veckor. Däremot hade jag själv nog dött inombords av att enbart jobba kväll t ex, men det handlar ju mer om att jag aldrig hunnit med något annat då. De som jobbar enbart kväll är lediga en del dock, och de trivs ju med tiderna.
 
Sv: När får man sjukskriva sig från jobbet?

...och på mitt jobb har vi bilar!! Ingen cyklar runt alldeles ensam och övergiven.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
847
Senast: Stekspaden
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 529
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 084
Senast: Blyger
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 670

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp