När en häst viftar med svansen

Pigalle

Trådstartare
När ni ser hästar som vid ridning viftar och swishar med svansen, vad är er första reaktion? Att hästen är irriterad över något, ryttare eller utrustning, eller att de tycker det är skoj att komma ut. Dressyrhästar ser man ju ofta vifta med svansen vid övergångar, galoppfattningar osv.

Sv: När en häst viftar med svansen

beror på om dom piskar eller bara svischar lite mjukt. om hästen gör förstnämnda, är det nog något som besvärar dem.

Oftast beror det på irritation. Jag tror definitivt att det beror på irritation när det gäller dressyrhästarna.

Sen finns det hästar vars svans liksom svajar med i rörelsen, det är en helt annan sak. De ser nöjda ut.

Men glädje över att få komma ut? Knappast, hästar är inte som hundar :D

Immer

Håller med Immer. Tror också att det är ngt som irriterar dem. Kan inte tänka mig ngt annat.

Min mamma trodde dock att de var som hundar.
- Åhh! Va den hästen är glad! hrmf..
:)

Min häst är väldigt känslig, vilket uppskattas av mig:) Men när jag lägger till sporren, eller tar en förhållning när det inte passar herren så viftas det ofta lite på svansen så i hans fall är det klart irritation för att jag kräver mer fokus och arbete. Han piskar ofta till med svansen när han får ta i ordentligt över lite större hinder också...

Jag ser det som att hästen är irriterad över någonting när den piskar med svansen. :)

Pisk med svansen - "ilska"/irritation :p
Lyft svans - inte särskilt bra i ridningen eftersom överlinjen kortas ihop, men inte nödvändigtvis symptom på irritation.

har aldrig själv sett någon häst svänga med svansen på ett nöjt sätt, mest harmoniskt har det väl sett ut om de lugnt viftar bort flugor, men det beror ju ändå på irritation..

hur lyft svans? bara som en liten avrundning av ryggraden eller svansföring á la uppspelt arab? menar du en stilla svans eller en svans som är lyft och hålls i rörelse av att hästen viftar runt med den?

jag funderar bara hur du menar om du pratar svansföring, har fått lära mig att som svansen bärs är ryggen buren + att svansföringen är en indikation på hurpass uppvärmd hästen är.

kanske flyter ifrån ts fråga lite men jag undrar bara :D

jag har hört att hästen är avslappnad om det är lätt att lyfta på svansen (vissa hästar kniper ju ned den mellan bakbenen). har också märkt att när man ridit dressyr så står svansen ut lite, och är somsagt lätt att lyfta på.

Pisk med svansen - "ilska"/irritation :p
Lyft svans - inte särskilt bra i ridningen eftersom överlinjen kortas ihop, men inte nödvändigtvis symptom på irritation.

vad ja lärt mej överallt så ska svansen vara lätt lyft..de hör ihop med hur hästen jobbar, jobbar den o höjer ryggen så lyfts svansen automatiskt..precis som dom böjer på nacken.

har aldrig hört att de inte skulle vara bra..om de inte skulle vara bra o att de skulle tyda på nån irritation eller nåt skulle de va katastrof för mej för min pålle går alltid med svansen lätt lyft avslappnat o bra när han arbetar.
skulle bli mer orolig om min pålle gick o knep med svansen..

Senast ändrad av en moderator:

Om det är av irritation (alltså att ryttaren gör något fel, många hästar är ju lata och tycker att det är lite jobbigt osv, då kan de ju bli irriterade på ryttaren, men då får de väl bli det), så ser man ju det på andra tecken också, öronen, nosen, rörelserna osv. En häst som går stadigt och mjukt med stängd mun, avslappnade näsborrar, öronen spelandes och viftar med svansen tycker inte jag kan vara en irriterad häst.

good point. :bow:

övrigt: sen är det ju svårbedömt vad som egentligen är irritation. t.ex. om man studerar matiné, och jämför hennes rakt utpekande dressyrantenner till öron med hennes propellerande svans.

370-06HelgstrandA_WEGKur-300.jpg

good point. :bow:

övrigt: sen är det ju svårbedömt vad som egentligen är irritation. t.ex. om man studerar matiné, och jämför hennes rakt utpekande dressyrantenner till öron med hennes propellerande svans.

370-06HelgstrandA_WEGKur-300.jpg

när det ser ut så där, i vissa rörelser kan jag tänka mig att svans är en hjälp för balans..den är ju en förlägning av ryggraden och ska funka som ett litet roder

ja, i nittio procent av alla gp-hästar man ser använder svansen i bytena. om det är pga balans eller för grova hjälper vet jag inte. i piaffen vet jag inte heller om man ser svischande svansar för att de då också ska hålla balansen, eller spänning för att de stängs in maximalt...

vad ja lärt mej överallt så ska svansen vara lätt lyft..de hör ihop med hur hästen jobbar, jobbar den o höjer ryggen så lyfts svansen automatiskt..precis som dom böjer på nacken.

har aldrig hört att de inte skulle vara bra..om de inte skulle vara bra o att de skulle tyda på nån irritation eller nåt skulle de va katastrof för mej för min pålle går alltid med svansen lätt lyft avslappnat o bra när han arbetar.
skulle bli mer orolig om min pålle gick o knep med svansen..

Ja det verkar vara delade meningar om det där. När jag sist red för min tränare så fick jag kommentaren "nu kom svansen upp också, titta vad bra han jobbar!" när jag själv snarare upplever det som att jag kommer åt honom mer - han tycker det är jobbigt och spänner sig - jobbar bättre än vanligt MEN är lite spänd i överlinjen fortfarande:p vilket jag inte vill ha som slutmål för då kommer inte hästen jobba riktigt bra.

Som sagt, vet att det finns andra versioner på det hela, och det finns gradskillnader på det också. Men det här tror jag själv på. Särskilt med tanke på hur mycket svansen lyfts när hästen kissar t ex och hur mycket ryggen höjs MEN hur mycket den kortas ihop totalt sett i överlinjen! Ser det inte som positivt att ryggen höjs om den gör det i spänning.

ja, i nittio procent av alla gp-hästar man ser använder svansen i bytena. om det är pga balans eller för grova hjälper vet jag inte. i piaffen vet jag inte heller om man ser svischande svansar för att de då också ska hålla balansen, eller spänning för att de stängs in maximalt...

förutom sporrteorin från Centaur så tror jag också det kan vara att hästen upplever det som svårt, och det kan ju ha med balansen att göra. Lite som att de flesta har ett "fighting face" när man är riktigt koncentrerad tror jag hästarna tar ut det i svansen. Men kopplar det fortfarande till irritation om hästen upplever det som svårt och vill protestera mot "perfektionen" som blir väldigt krävande för hästen :p

Min hopphäst viftar/piskar med svansen vid hoppning ibland. När man samlar honom och det blir jobbigt och han vill iväg och nog kan det vara irritation för att han måste samla sig, men annars skulle ju inte hoppningen gå så bra :angel: Så när jag kräver av honom, då kan svansen piska till. Sen när han slappnar av så är svansen lite fint lyft (typ som på ett brunstit sto) och jag har lärt mig att det är något bra att svansen är "lätt".

det är ju skillnad på att bära svansen och att piska med den! är väl ingen som säger att det inte är bra att svansen följer med i rörelsen, men hästar som går och piskar med svansen för varje steg är inte nöjda...

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
809
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
1 928
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
533
Senast: slant98
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 729
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Skadade hästar och konvalescenter