När en häst viftar med svansen

Sv: När en häst viftar med svansen

Jag ser det som att piska med svansen = irritation. Jag tycker det brukar kännas när hästen är irriterad och då ingår svanspiskandet. Att "gunga/svinga" lite med svansen ser jag nog mer som avslappning eller nått. Det brukar pållen göra när han börjar bli lösgjord.

Ja det verkar vara delade meningar om det där. När jag sist red för min tränare så fick jag kommentaren "nu kom svansen upp också, titta vad bra han jobbar!" när jag själv snarare upplever det som att jag kommer åt honom mer - han tycker det är jobbigt och spänner sig - jobbar bättre än vanligt MEN är lite spänd i överlinjen fortfarande:p vilket jag inte vill ha som slutmål för då kommer inte hästen jobba riktigt bra.

Som sagt, vet att det finns andra versioner på det hela, och det finns gradskillnader på det också. Men det här tror jag själv på. Särskilt med tanke på hur mycket svansen lyfts när hästen kissar t ex och hur mycket ryggen höjs MEN hur mycket den kortas ihop totalt sett i överlinjen! Ser det inte som positivt att ryggen höjs om den gör det i spänning.

för de räcker att ja sitter upp o börjar skritta lång o låg så har han svansen så..och sen är den där under hela passet även om ja inte kräver någon samling, svansen är alltså likadan i skritt i låg form som den är när ja kräver mer samling.
fast nu under igångsättningen så är de enda ja vill att han ska gå i bra balans och lång o låg och komma upp med ryggen..o svansen är likadan hela tiden.
för min pålle är väldigt avslappnad när han går så..när svansen bara flyter med liksom..rör den inte nånting..bara håller den lätt uppe.
däremot om hästen går o viftar med svansen hela tiden då är den ju störd på nånting.

o hästen ska väl inte kortas upp i överlinjen? den ska väl höjas o sträckas ut?

Senast ändrad av en moderator:

min ponny brukar göra så när man kommer in med krafften hihi :P

det är ju skillnad på att bära svansen och att piska med den! är väl ingen som säger att det inte är bra att svansen följer med i rörelsen, men hästar som går och piskar med svansen för varje steg är inte nöjda...

Att svansen följer med i rörelsen (särskilt när den ska ändra böjning som i galoppombytena) är jag också med på. Men som sagt, vad gäller om hästen ska "bära" sin svans eller inte verkar det vara skilda åsiker om :p Nu blev det ju lite OT eftersom det var svansvift vi diskuterade.

*KL*

Vår Loppa piskar med svansen när hon kommer in i ridhus. Jag tolkar det som att hon blir sugen på att lägga sig ner o rulla! Det riktigt syns vad det killar på ryggen och att hon vill skubba den..

för de räcker att ja sitter upp o börjar skritta lång o låg så har han svansen så..och sen är den där under hela passet även om ja inte kräver någon samling, svansen är alltså likadan i skritt i låg form som den är när ja kräver mer samling.
fast nu under igångsättningen så är de enda ja vill att han ska gå i bra balans och lång o låg och komma upp med ryggen..o svansen är likadan hela tiden.
för min pålle är väldigt avslappnad när han går så..när svansen bara flyter med liksom..rör den inte nånting..bara håller den lätt uppe.
däremot om hästen går o viftar med svansen hela tiden då är den ju störd på nånting.

o hästen ska väl inte kortas upp i överlinjen? den ska väl höjas o sträckas ut?

Fast om man ser till hur överlinjen ser ut så när svansen lyfts då kortas den bakre delen av rygglinjen av (den delen där svanskotorna börjar :p ) och oftast även främre delen, att hästen förstärker s-kurvan i halsen genom att höja huvudet när den bakre delen av ryggen spänns. Då kan man uppleva att ryggen höjs ändå, men överlinjen behöver inte vara lång för det! ;)
Själv ser jag alltså svanslyftet som ett symptom (eller en orsak) till att överlinjen inte är riktigt lång och avslappnad. Sen finns det som sagt gradskillnader.

ja, i nittio procent av alla gp-hästar man ser använder svansen i bytena. om det är pga balans eller för grova hjälper vet jag inte. i piaffen vet jag inte heller om man ser svischande svansar för att de då också ska hålla balansen, eller spänning för att de stängs in maximalt...

Men borde inte hästen vara i fullständig balans i piaff och i byten på en sån hög nivå. Eller iaf i piaffen och passagen! Det är ju sådana samlade rörelser som endast kan ridas korrekt när hästen är i fullständig balans...

H ö tror jag att det i många fall beror på grova hjälper med sporrar, att hästen har svårt att hitta balansen eller att den är allmänt irriterad över något...

Men borde inte hästen vara i fullständig balans i piaff och i byten på en sån hög nivå. Eller iaf i piaffen och passagen! Det är ju sådana samlade rörelser som endast kan ridas korrekt när hästen är i fullständig balans...

Jo, den borde vara fullständigt lösgjord. Och visst är det en förutsättning för att hästen ska kunna piaffiera och passagera korrekt.
Men, och nu sticker jag ut hakan, det är långt ifrån alla piaffer och passager som är korrekta. Inte ens på den höga nivån.
Lägg märkte till att jag inte kommenterar Matiné, jag kan inte påminna mig hur hennes piaff och passage ser ut.

Immer

När hästen piska/viftar med svansen är den irriterad över något. Om det sen är illasittande sadel och ryggont till följd av det, hårda skänklar/sporrar i magen eller flugor men något är det som gör att hästen inte är nöjd.

Om svansen däremot gungar/pendlar från sida till sida så är hästen (mer eller mindre) lösgjord.

Fast om man ser till hur överlinjen ser ut så när svansen lyfts då kortas den bakre delen av rygglinjen av (den delen där svanskotorna börjar :p ) och oftast även främre delen, att hästen förstärker s-kurvan i halsen genom att höja huvudet när den bakre delen av ryggen spänns. Då kan man uppleva att ryggen höjs ändå, men överlinjen behöver inte vara lång för det! ;)
Själv ser jag alltså svanslyftet som ett symptom (eller en orsak) till att överlinjen inte är riktigt lång och avslappnad. Sen finns det som sagt gradskillnader.

alltså svansen går i samma höjd som typ korset sluttar..den lyfter inte på den så att den lyfter den..den mer höjer den lite..eller hur man ska säga.

de är inte så att svansen är lyft..den är mer en bit ifrån..den mer följer ryggen liksom.
svårt att förklara..men han lyfter ju inte på den så han går med den i en båge så liksom.

fel ord lyfta..snarare höja den lite kanske är bättre o säga..
är ju en annan sak om han skulle gått med den som han gör när han liksom visar upp sej o lyfter på svansen typ arabliknande..de är inte så de är.

ja har letat bilder på dressyrhästar som går med svansen tätt tätt intill så de ser ut som om dom kniper med den men ja har inte hittat en enda bild på nån sån..men dom kanske inte arbetar i rätt form endå.

Senast ändrad av en moderator:

Kniper är ju inte heller bra, nej, och din hästs svanslyft låter rätt lindrigt. Men om man säger att svansen går rätt ut från korsbenet och bakåt, hur kan man få någon större undervinkling bak då? ;) Eller en pilbåge uppåt i överlinjen?
Som sagt, inte optimalt enligt mig men det är ju SLUTmålet när man måste börja bli petig för att komma vidare, på vägen dit är det knappast någon idé att fästa sig vid en sån sak.
Om man inte misstänker att hästen har någon låsning eller spänning som skulle kunna åtgärdas och få hästen gå ännu ett snäpp bättre :p

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
809
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
1 928
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
533
Senast: slant98
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 731
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Skadade hästar och konvalescenter