När det inte finns pengar på TDB? Hur snälla är ni?

nyfikenienstrut

Trådstartare
Jag vet vad som står i TR ang pengar på kontot osv.

Hur tillmötesgående är era klubbar mot ryttare som inte har pengar på TDB när pengarna ska dras och starten då står som obetald.

Kontaktar ni ryttaren?

Väntar ni på att ryttaren kontaktar er och låter den starta om pengar sätts in/tas med på tävlingsdagen?

Betraktar ni ryttaren som att den inte vill starta?

Sv: När det inte finns pengar på TDB? Hur snälla är ni?

I början var jag jättesnäll och sms alla, men man blir så luttrad och grinig tyvärr när man hållit på ett tag så det finns inte en chans att jag gör nu

Anmälan som ej är betald när jag lägger upp startlistorna står helt enkelt som struken.
Kontaktar man mig i god tid, ser jag till att vi löser det, men väntar man till sista sekund så kan jag bli lite kinkig ;)
Jag vet ju att anmälaren har fått ett mejl om att betalningen inte gått igenom. Så har man inte bättre koll på sin mejl-inkorg får man skylla sig själv om man inte kontaktar arrangören i god tid.

Idag med expressinbetalning i TDB finns ingen anledning att missa ha tillräckligt med pengar på kontot, går inte direkt skylla på tre bankdagar då.

Senast ändrad:

Gillar skarpt att man kan göra expressinbetalning mot en liten avgift (jag som alltid är ute i sista minuten) ;)

När det har strulat med överföringen har jag alltid lyckats lösa det med arrangerande klubb.
Antingen har dom provat att göra en extra dragning (ibland är det ju bank/tdbs fel att pengarna inte hunnit in) och då är det ofta flera ryttare det strulat för.
Alt 2: att man tar med pengar på tävlingsdagen
Alt 3: att man sätter in dom på klubbens bg/pg och tar med kvitto.

Förutsättningen är förstås att man har lite koll själv och kontaktar klubben så fort som möjligt.
Jag förstår absolut dom som blir griniga om man ringer dagen innan tävlingen eller bara antar att det fixar sig per automatik.

De tävlingarna jag anmält till och missat att ha betalning inne, i mina anfall av total förvirring, så har de alltid dragit en gång till typ 1-2 dagar efter och då har mina pengar dragits utan knussel...

Glad och tacksam för med en "alzheimer light"

För mig är det ingen "big deal". Finns inte pengarna där på likviddagen så kommer ekipagen ändå med på startlistan, jag går in dagarna före tävlingen och kollar om det finns pengar att dra, gör det det så drar jag dem och gör det inte det så får anmälaren betala på plats. Och så gör jag oavsett om personen hör av sig eller inte.

Om personen inte betalar, inte kommer och inte hör av sig däremot, då faktureras den avgifter inklusive straffavgifter.

/Lady_S

För mig är det ingen "big deal". Finns inte pengarna där på likviddagen så kommer ekipagen ändå med på startlistan, jag går in dagarna före tävlingen och kollar om det finns pengar att dra, gör det det så drar jag dem och gör det inte det så får anmälaren betala på plats. Och så gör jag oavsett om personen hör av sig eller inte.

Om personen inte betalar, inte kommer och inte hör av sig däremot, då faktureras den avgifter inklusive straffavgifter.

/Lady_S

Vad du är snäll:)

Har man inte pengar på kontot när det är dags så borde man bli struken direkt och reserv sättas in om det finns reserver.
Är inte startfältet fullt så borde det bli efteranmälanavgift på den som inte har pengar i tid. Inget krångel.

Jag gör som Cewe. Lägger ut startlistorna med de obetalda som strykna. Skriver i ryttarmeddelandet att om de inte finns med så är det för att de är obetalda. De får kontakta mig och jag drar pengarna igen närmare start.
Ta in reserver är inte aktuellt på en hopptävling i norra norrland, vi har aldrig fulla startfält och är glada för alla som vill komma och tävla.

Har man inte pengar på kontot när det är dags så borde man bli struken direkt och reserv sättas in om det finns reserver.
Är inte startfältet fullt så borde det bli efteranmälanavgift på den som inte har pengar i tid. Inget krångel.

Det är ju helt okej att göra så med stöd av TR. "Problemet" är väl att många klubbar är för snälla, dvs inte vill stöta sig med folk:D

Jag håller inte med. Att man tar in en reserv, som har pengar på kontot, istället är okej. Men att ta ut efteranmälningsavgift för att pengarna inte finns där tycker jag inte är okej. Antingen accepterar man anmälan eller inte, tycker jag. Åtminstone bör man ge anmälaren chansen att ta tillbaka sin anmälan.

Det är ju helt okej att göra så med stöd av TR. "Problemet" är väl att många klubbar är för snälla, dvs inte vill stöta sig med folk:D
Det handlar inte om att inte vilja stöta sig med folk, det handlar om att bemöta andra som man vill bli bemött själv.

Jag tycker inte om hur man blir allt hårdare och mer oförstående inom SvRF (i alla led) och tycker att medlemmarna får skylla sig själva. Man börjar liksom glömma vem som är kunden. Sen ska man inte acceptera att kunderna beter sig hur som helst och medvetet försöker utnyttja systemet, men samtidigt så tycker jag att man kan ha förståelse för att människor gör misstag.

/Lady_S

Jag tror säkert det blir skillnad när man bor i en del av landet där i princip alla tävlingar (speciellt dressyr) är överfulla.

Jo, jag tycker också att man ska fråga anmälaren om den vill ta tillbaka sin anmälan om man tänker sig att ta ut efteranmälan.

Ja alltså jag menade att man skulle stryka den som inte har pengar men om den ändå vill vara med så får den göra en efteranmälan och då blir det ju en extra avgift för det :) Jag var inte helt tydlig :)

/Lady_S

Jag resonerar som du! Kan mycket väl låta bli kinkiga tävlingsplatsen för jag begriper mej inte på dem. Inte så ofta vi drabbats inom familjen men det har hänt. Olika orsaker men den vanligaste är att klubbarna slarvar med utbetalning av premier eller dröjer med återbetalning vid inlämnat veterinärkvitto eller ännu värre drar pengar trots att tävlinge är inställd.
Nix behandlar andra som jag vill bli behandlad. Alla kan fela. Och mail kommer bort oftare än folk tror. (jobbar med mailservrar).
Vi tävlarmycket, varje helg, olika grenar, många olika hästar, olika hästägare så det blir fel ibland.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 361
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 550
Senast: Cambrie
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 375
Senast: Gabby_Ossi
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 191

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka