När det är för mycket snö...

Sv: När det är för mycket snö...

Härligt att inspirera folk!

Idag har hundarna vilat och fått massage, matte fixat selar och på tisdag åker vi till preparerade hundslädesspår i kilsbergen och kör:D:eek:

Gu va härligt, jag åkte ju pulka efter schäfern - attans att jag inte tänkte på bobben då. Hade ju varit perfekt. Nu får jag vänta tills valparna är vuxna.

*kl*

Gud vad roligt det där ser ut!

Jag har börjat jobba med drag med min slyngel, men vi har inte kommit så långt.. Just nu får hon bara dra pulka med lite vikt bakom för att vänja sig vid tanken.. Men jag tror jag måste ha hare för att få henne att dra i högre hastigheter, tills hon kommit på vad det går ut på! För springa fort, det gillar hon.. problemet är väl att hon gått i koppel i 1½ månad och precis lärt sig att inte dra i det :angel: Vi kämpar på!

Ni som drar spark/bob var sätter ni fast linan? Eller håller ni fast den?

Jag använder mitt baggenbälte så linan sitter fast i mig! Känns säkrare än att fästa i vad man nu åker på..

När jag kör 1-3 hundar så har jag midjebälte. Med fyra hundar eller fler så krävs det lite rejälare doningar, så då har jag en lina som jag fäster i ramen på snowracern, och så drag- samt nacklinor som utgår från en stamlina (utom på filmen, när jag fuskade med en snabbkoppling som sagt). Glöm inte att använda en expanderande stamlina, det ska aldrig vara obekvämt för hunden att lägga sig i selen och dra, det får inte bli ryckigt!

Ser ut typ så här, med hundarnas huvuden fästa vid varje ände på I och < symboliserar draglinorna. --- är stamlinan. Rörelseriktning åt höger.

*Fordon*---<--I--<--I

Alltså fäster jag både i nackstycket och i draglina på selarna, så att hundarna ska hålla ihop och dra rakt.

Senast ändrad:

kl

Jag kör mina med spark :)
Använder baggenbälte så hundarna är fästade vid mig om det skulle bli något oförutsett. Åker mest på is men har även skidor till sparken så jag kan åka på snön (skoterspår).

Det går fort i början men sedan lugnar de ner sig. Mina sitter i en varsin lina som är fäst i en expanderande lina, och är ihopkopplade i halsband el. i sele så de inte kommer så långt ifrån varandra när de springer.

I dag började jag i ändan och försökte komma på hur det var man gjorde för att åka skidor, det gick över förväntan! :D Skidklubben har dragit upp dagspår där man får ha med sig hunden så nu har jag inga hinder kvar nästan... Förutom inköp av sele, lina och baggenbälte då... :D

Biltema säljer "snickarbälten" utan väskor på för 25 spänn. Funkar ypperligt som bälte när man bara ska prova med en hund. Det är ju ganska mycket pengar att köpa ett baggenbälte bara för att testa...

Fast ett ordentligt bälte är ju mycket säkrare och kan användas även till vanliga promenader så man får händerna fria :)

kl

Idag var jag till Biltema och köpte en båtgrej som hette dragblock. Det är en lina på ca 4 m som är delad på två, i vadera ände sitter ett spänne (kan det heta kabinhake?) och sen är det ögla som jag fäster i baggenbältet. Fördelen med ett hundbälte är att det finns lite expander i dem också.

Det finns massor av linor med tillbehör på båtavdelningen, till dragcykeln jag har på barmark använder jag fenderlinor som är ihopknyten i en expandertamp som är fäst på dragcykeln. Fäster även dessa linor med kabinhake i nomeselen.

Bild på dragblocket.

http://www.biltema.se/sv/Bat/Rep/Tagvirke/Dragblock-25484/

ÅH vad kul det ser ut med hundar som drar..
Undrar om jag kan lära Wahidah att dra lagom till nästa vinter, så att man kan få lite extrahjälp när man åker skidor eller något.. :p

kl
Idag har vi åkt skidor och stundtals drog han ju faktiskt också :) Jag behöver absolut ett bälte (biltema ska spanas in :D), och lina lär helt klart vara bättre än koppel som jag hade idag.

Förslag på expanderbara linor?

Biltema säljer "snickarbälten" utan väskor på för 25 spänn. Funkar ypperligt som bälte när man bara ska prova med en hund. Det är ju ganska mycket pengar att köpa ett baggenbälte bara för att testa...

Det ska jag kolla in, det känns ju rätt överkomligt för att testa!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka