När det är för mycket snö...

Migo

Trådstartare
...för att kunna valla, då kopplar jag in hundarna i ett spann och kör. Men inte vilken släde som helst eller nån stor och klumpig spark. Nejdå.

Jag kopplade fyra hundar framför en gul BOB från Stiga. En sån där med ratt på som ungarna kör i pulkabackarna. En sån där som glider plättlätt på vintriga grusvägar och som inte väger ett dyft.

Hur fort tror ni att det går när fyra tokpigga hundar får ta i allt de vill och dra mig på en sån?;)

Jag hoppas att de inte tänker grusa vägen i år. Iaf inte innan de har hunnit ploga upp rallybanan på sjöisen!:devil::D

Sv: När det är för mycket snö...

Lovar att jag ska tvinga nån att filma oss imorrn. Eller så får ni en film från förarposition! ;)

Har du en Blankfrusen sjö Så kan jag berätta att det går fort som fasen bara på fötterna och med två hundar...

Det är bättre fallhöjd från en liten släde;)

Vallhundar kan säkert höger, vänster, stanna och sakta på kommando :D

Kl Jag ser fram emot filmen! Det låter underbart!

Men hur styr du hundarna?:eek: Du kan väl inte gärna styra dom med ratten på boben?:p

Det var lite min tanke oxå, sen insåg jag att Migos hundar nog kan komandon, jag har ju tänkt att kombinera skidåkning med våran och låta honom dra, men jag är lite rädd för att han fullständigt glömmer bort att han har mig med om vi skulle få upp ett färskt spår eller ännu värre, det springer upp en hare framför nosen på oss, det kan hända att vi hinner långt innan komandot når in i hans hjärna. :angel: I vanliga fall så har ju jag uppsikten och kan avbryta innan han får upp farten, men där har man ju farten upp liksom. :D

Vallhundar kan säkert höger, vänster, stanna och sakta på kommando :D

Kl Jag ser fram emot filmen! Det låter underbart!

Vallningskommandona är inte riktningskommandon, det är rörelse i förhållande till fåren som avses då.

Däremot så har jag ju kört mina med cykel flera gånger, går med dem fästa i midjebälte osv, så då har jag lärt in vanliga styrkommandon.

Med bobben hördes det dock inte så bra fram till ledhundarna, så jag fick bromsa lite innan varje korsning och sen peka - då fattar Boss vart jag vill och tar med sig de andra.

Det var lite min tanke oxå, sen insåg jag att Migos hundar nog kan komandon, jag har ju tänkt att kombinera skidåkning med våran och låta honom dra, men jag är lite rädd för att han fullständigt glömmer bort att han har mig med om vi skulle få upp ett färskt spår eller ännu värre, det springer upp en hare framför nosen på oss, det kan hända att vi hinner långt innan komandot når in i hans hjärna. :angel: I vanliga fall så har ju jag uppsikten och kan avbryta innan han får upp farten, men där har man ju farten upp liksom. :D

Bara att lägga sig ned i snön, kör du bara en hund lär han inte orka dra dig speciellt långt liggande;)

Sambon som körde efter oss igår med schäfer och skidor bromsar genom att köra in i snövallarna. Jätteopraktiskt tycker jag som har stoppkommando;)

Sambon som körde efter oss igår med schäfer och skidor bromsar genom att köra in i snövallarna. Jätteopraktiskt tycker jag som har stoppkommando;)

Hahaha, det låter som om ni är lika galna båda två! Kan tänka mig hur det ser ut hos er. Den ena kommer efter ett gäng vallhundar på barnleksak, den andra kör med flit rakt in i snövallar... :D

Bara att lägga sig ned i snön, kör du bara en hund lär han inte orka dra dig speciellt långt liggande;)

:D Jag har tänkt på det, jag är mest rädd att det kommer ett träd i vägen... ;) Men jag ska införskaffa en riktigt bra dragsele först och fortsätta nöta in stoppkomandot, det fungerar ju på promenader så om jag fortsätter att nöta in det så borde det kunna fungera på skidor oxå! :D

Hur är det med inpassning på selar? Det känns lite vanskligt att beställa på nätet men det kanske går att mäta så det blir riktigt?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka