När det är dags för avvänjning!!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Arabar
  • Startdatum Startdatum
A

Arabar

Sitter här och funderar på bästa sätt vid avväjning.
Då jag har bytt stall så kommer jag att ha alla mina hästar på lösdrift till hösten, även 2 ston med föl vid sidan.
Stallet ska göras om i vinter och där finns idag bara 2 boxar, en stor och en ponnybox med en gång emellan. Detta kommer ske i vinter så vet ej om det finns 2 boxar i december när det är dags, den stora ska vara kvar!!
Fölstona kommer att få gå på egen lösdrift och nu undrar jag hur ni skulle gjort när det är dags för avvänjning av fölisarna.

Går det på nåt vis vänja av ute på lösdrift genom att dela den på 2 eller har ni andra förslag??

Måste jag vänta med stallbygge tills det är klart??

Sv: När det är dags för avvänjning!!

Jag tror att det kan vara svårt att bara dela lösdriften, de lär stå på varsin sida av staketet och gapa på varandra.
Det bästa är att skicka iväg antingen stona eller fölen.

Går de i en större flock nu ? I såfall skulle jag skicka bort stona så fölen fick vara kvar i sin trygga flock.

Om det inte är bråttom med avvänjningen så varför avvänja? Stona kommer när tiden är inne avvänja fölen själva. Vid 5-6 månader är det alldeles för tidigt att avvänja ändå.

Jag har varit med i två stall där det gjorts så och det har aldrig skrikits alls när ex stona sen går på annat bete på somrarna medan de kanske går med sina avkommor under vinterperioden.

Nej, det är bara de 2 stona och deras stoföl! Är det viktigt att de får se varann om de ska vänjas av succesivt eller kan jag låta stofölen stå inne i stora boxen och mammorna kvar på lösdriften!?

Fölen är inte mina och ägarna vill ha hem dom! Ett föl kommer att vara nästan 7 månader och det andra ca 6,5 månad. Det tycker inte jag är för tidigt!!

Men vill inte ägarna ge sina föl de bästa förutsättningarna?

Mina föl vänjer jag av vid cirka åtta månader.

Jag skulle inte vänja av succesivt.
Men det är ju jag det.

Är det så fölägare/stoägare vill ha det så skulle jag ha fölen inne på natten i samma box till att börja med och stona ute på lösdriften. Helst ska de inte kunna höra/se varandra för jag kan tänka mig att det blir lite gapigt. Och sen ta ut ungarna dagitd i samma hage som mammorna.

-och hålla alla tummar jag har att märrarna inte spränger staketen och kutar hem till sina ungar

Liknande trådar

Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 452
Senast: sorbifolia
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 471
Senast: Smurfoff
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 827
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
13 865
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka