Neeej, uhm det är nog ditt barn tror jag. Och det är himla trevligt och väldigt nice. Men med ett annat barn eller med ett andra barn kanske du skulle bli besviken om det är just det du tycker om. Jag gjorde ingenting sådant med mitt spädbarn och framför allt läste jag inte böcker, alls (och då älskar jag att läsa böcker).
Jag upplevde också det med mitt barn en gång att jag blev ombedd att passa en annan persons bebis (det var väldigt plötsligt på och helt oväntat, de sa -du är ju ändå här med din bebis, kan du kika på vår med och försvann), han satt där helt sött i sin bilstol och var ursöt och sög på en napp i två timmar
(eller valfri tidsperiod, minns inte exakt, föräldrarna stack dit näsan ibland) om han pep så sa man gulligull och satte in nappen igen. Jag var i chock. Mitt barn, en månad yngre, hade jag i bärsele och gick runt och visade och pekade och lullade och pysslade och flyttade och visade igen. Han var så uttråkad att det fanns inte och skrek varje gång det var tråkigt, typ en eller två månader gammal var han och vi var utomhus så mycket att titta på.
Med det sagt så -nej jag blev inte förvånad och hade inte förväntat mig någonting annat än det jag fick och jag var mycket nöjd
. Jag har syskon som är 20 år yngre och många kusiner och visste precis vad jag skulle få och det var därför jag väntade tills jag blev 35 innan dessutom. Men ibland blir jag förvånad över vad andra får för bebisar
och att ibland tänker de då att många bebisar är likadana, de där 50% (som man kan lattemamma) känns rent av som de som beskrivs mest i bebispressen och folk som inte har mycket yngre småsyskon o kusiner verkar övertygade om att man får just denna typ av bebis i allmänhet.
Samtidigt så tror jag det ligger mycket i att barn kanske blir lika sina syskon så du har nog god chans att få ett till litet lugnt knyte
. Men det är alltså inte typiskt. När kusinerna dessutom var inne på tredje barnet var det ju inget gull alls, de hade det under armen när de tog hand om de andra bara.