När bytte ni till bilkudde resp tog bort den helt?

Mirre

Trådstartare
Hur gamla (och långa) var era barn när ni tog bort ryggstödet på bältesstolen och lät de sitta på bara kudden?
När har ni tagit bort kudden helt och haft barnen suttit på bara sätet?

Nu är ju min bara 6 år så hon har ryggdelen kvar, och kommer ha det tills axlarna inte får plats helt enkelt, innan dess blir bältesledningen fel. Kudden ska hon sitta på tills 9-10 typ. Även om det är 135cm lång som gäller för att sitta utan barnstol enligt lag.

Tösen fick bort ryggdelen när hon var ca 6 1/2 och sonen 8 1/2. Tösen fick ta bort den tidigare för hon fick inte plats längre.

Tösen fick börja sitta utan kudde i våras, 8 1/2 år gammal och 134,5 cm lång och högst troligt 135 nu. Hon fick sitta utan 0,5 cm tidigare helt enkelt för att hon inte längre fick plats i stolen så what to do...

Sonen har fortfarande kudde. Han är 10 1/2 år och är 128 cm lång.

Summan summarum, Har kudden så länge det går men får barnet inte plats och uppfyller kraven så har vi tagit bort den. 0,5 cm såg vi inte som världens undergång och fick överväga ett barn som inte satt bra i kudden eller som satt bra på sätet..
Sonen kommer ju kunna ha den flera år till och är väl inte helt nöjd över det. Men han får väl äta mer spenat och ägg då så han växer snabbare :p

Jag har tagit bort kudden till min 9 åring nu som är ca 140 lång.
Yngsta har bara kudden nu och han är strax under 130. Var lite nojig över att jag var för snabb med att ta bort kudde och ryggstöd, men å andra sidan trivs ungarna så mycket bättre i bilen nu och sitter bättre :p

Jag har tagit bort kudden till min 9 åring nu som är ca 140 lång.
Yngsta har bara kudden nu och han är strax under 130. Var lite nojig över att jag var för snabb med att ta bort kudde och ryggstöd, men å andra sidan trivs ungarna så mycket bättre i bilen nu och sitter bättre :p
Kolla bara så att bältet fortfarande är ok på den yngsta. Det finns ju kuddar med bältesledare på som kanske kan vara ett alternativ.

Hur gamla (och långa) var era barn när ni tog bort ryggstödet på bältesstolen och lät de sitta på bara kudden?
När har ni tagit bort kudden helt och haft barnen suttit på bara sätet?
Han är 7, vi har kvar hela bältesstolen. Men i mormors bil har han åkt på kudde i två år. Kudde är ok och säkert och ibland säkrare än bilbältesstol. Han kommer inte att få åka utan kudde eller stol innan han är åtminstone 140 lång och det blir detsamma med framsätet. Det står till och med minimilängd 140 där för krockkudden.
(Nu såg jag att vid 135 var det lagligt att ha utan kudde, men jag tror nog att det blir till 140 i alla fall om han inte protesterar.)

Här i österrike är det 145 cm som gäller för att få åka utan så till det är det kudde som gäller.
Äldsta dottern är 8,5 år och i stort sätt alla hennes kompisar åker med bara kudde. Men hon har gott om plats i sin bältesstol så den kommer fungera ett bra tag till (hon är 126 cm lång) och så länge den passar får hon också åka i den

Tog bort ryggstödet nyligen och använder bara kudden till sonen. Snart 8 1/2 år, 135 cm lång. Kudde får han ha ett tag till.

Min 10,5 åring på 147 cm slutade bara för någon månad sen med bältesstol. Hade inte läst på och trodde de skulle sitta till 12-årsåldern. Åker nu helt utan.

8-åringen på 139 cm åker med bältesstol i ena bilen eftersom de djupa sätena blir lite obekväma med bara kudde (ryggen gör ju att man inte sitter hela vägen in). I den andra bilen har hon kudde. Att hon sitter på kudde beror på att hon inte ser ut så bra annars.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 777
Senast: Anonymisten
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
817
Senast: Svartkatt
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 145
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 387
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama