När byta till vuxenfoder?

igbest

Trådstartare
När brukar det vara man byter till vuxenfoder till valpen? Är det olika beroende på storlek på hunden? Jag har för mig att det är vi 12 månader eller är jag helt fel ute...

När brukar det vara man byter till vuxenfoder till valpen? Är det olika beroende på storlek på hunden? Jag har för mig att det är vi 12 månader eller är jag helt fel ute...
12 månader har jag fått lära mig. Men det här med "valpfoder" är inte något som jag har någon vidare tilltro till. Det går alldeles utmärkt med vuxenfoder där man kollar så att innehållet blir rätt. Vet många som går över på vanligt vuxenfoder med bra innehåll när valpen är 3-4 månader och det har aldrig varit några problem. På små hundar brukar det inte vara något speciellt men på stora snabbväxande hundar ska man vara försiktig så att dom inte växer för fort vilket gör att det är viktigt att maten inte är för kraftfull så att dom skjuter iväg som kanoner och sen får problem senare pga en alldeles för brant tillväxtkurva.

Jag har en borzoi och där blir hanarna lätt upp more 85-90 cm höga. Det är inte ovanligt att dom nått full höjd när dom är 7-8 månader redan och sedan mest ökar i vikt och massa efter det. Så det gäller att se upp med stora hundar.

Jag gick över på "vuxenfoder", aka Nordic färskfoder när min var 8 månader och det har han ätit sen dess utan några speciella tillsatser, nu är han snart 13 månader och det har inte varit några problem alls.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag är mitt uppe i att byta foder, främst då ena hunden är lite för tjock. Och jag har stött på samma problem som många andra gör, så...
Svar
9
· Visningar
647
Senast: SiZo
·
Hundhälsa Har läst runt lite och det verkar som det vanligaste är att man byter från valpfoder till vuxenfoder kring året, eller "när hunden vuxit...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
6 901
Senast: Dentaku
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 455
Senast: Puffindog
·
Hundhälsa Säkert en korkad fråga, men jag måste kolla 😁 Hon har sitt andra löp nu, hon är 15 månader, löpt runt 10 dagar, första dagarna har vi...
Svar
2
· Visningar
521
Senast: movi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka