När börjar ni öka fodergivan till dräktigt sto?

B

Bodil Åslund

Har för första gången ett dräktigt sto och undrar nu när ni andra brukar öka fodergivan till era?
Min tanke är att i november återigen dräktighetskolla henne för att se så att hon fortfarande är dräktig och kanske efter jul öka fodret.
Fölet väntas komma ca 5 juni.
Det är en New Forest så kanske ni med liknande raser kan svara hur ni gör.
Ni får också gärna berätta hur er foderstat ser ut fram till fölning.

Sv: När börjar ni öka fodergivan till dräktigt sto?

Stoet har i princip inget ökat näringsbehov förrän i 8:e månaden, men då ökar det (främst proteinbehovet) ganska rejält. Det kan alltså vara bra idé att börja vänja in nya foderslag och större mängder strax innan...

Efter fölningen ökar behovet ytterligare inför digivningen, för att sedan sjunka efter några månader igen.

Har tyvärr inga siffror i huvudet längre, men i stora drag funkar det så som jag beskrev. :)

Jag har ett fullblod som är svårfött och henne satte jag på så mkt foder hon orkade trycka i sig redan tidigt i dräktigheten. Just för att hon skulle ha reservhull att ta av inför digivningen.

Men annars säger man att behovet ökar först i mån 8.

Fast de brukar ju ha ett lite mindre näringsbehov när fölet är 0-3 månader och sen ökar det rejält tills fölet börjar äta mestadels grovfoder och inte diar så mycket längre. Mitt sto föll ur, trots massor med mat, när fölis var drygt 3 månader, nästan 4. Sen dess har jag fått stopp på viktnedgången genom ytterligare tillskott av proteinrikt och energirikt foder, men hon har inte lagt på sig så mycket. Räknar inte med att hon kommer gå upp så mycket i vikt förrän i vinter.

Mindre näringbehov, snarare STÖRRE. Under digivningen 0- ca 3 mån är ju behovet enormt för stoet. Hur kan du då säga att det minskar ? Stoet ska ju dels försörja sin unge och dels sig själv. Om man ger stoet för lite så försäker hon ju i första hand försörja sin unge, till bekostnad av sig själv = stoet faller ur.

Då verkar det vettigt att öka i januari/ februari, ungefär som jag tänkte.
Hon får en anings mer nu också men inte markant. Betar dagtid fortfarande och får kraftfoder och hö på kvällen.

Har för första gången ett dräktigt sto och undrar nu när ni andra brukar öka fodergivan till era?
Min tanke är att i november återigen dräktighetskolla henne för att se så att hon fortfarande är dräktig och kanske efter jul öka fodret.
Fölet väntas komma ca 5 juni.
Det är en New Forest så kanske ni med liknande raser kan svara hur ni gör.
Ni får också gärna berätta hur er foderstat ser ut fram till fölning.

Hej Bodil!

Vi gör precis som du ska göra, dvs. ta blodprov för att konstatera dräktigheten igen. Ökar givan när de går in i högdräktigheten, dvs ung 8:e månaden (precis som man skrivit här innan). Tips är att läsa boken "Hästens utfodring", där hittar du mkt kunskaper om energibehovet så att du kan räkna ut en bra foderstat till ditt sto.
Lycka till med fölet o dräktigheten!

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har köpt ett sto som var dräktigt i ca 8:e månaden för 50 000 och kontrakt är skrivet där det står att hon är dräktig med en viss...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 034
Senast: Similitude
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 022
Senast: NotlikeI
·
Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 268
Senast: Habina
·
Avel Ställde fråga på foder, men inget svar alls där så jag provar här där ni har stor erfarenhet av avel. (jag har bara fått detta enda föl)...
Svar
12
· Visningar
1 020
Senast: bigganl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka