När börjar ni med silage?

arabia

Trådstartare
Här i trakterna är det svårt att få tag i bra hö iår men ensliage finns det gott om. Frågan är om jag redan nu vågar öppna en storbal o fodra 4 shettisar o 2 araber med utan att den blir dålig på ett par dagar? Kanske skulle se om jag kan få tag i lite hö o fodra med tills det blir kallare? jag vill heller inte göra allt för många foderbyten då jag har en fångis i gänget. Kan få ensilage från samma fält för hela vintern

Sv: När börjar ni med silage?

Det beror på hur stor balen är. Är det en liten bal ca 40 kg kan du ju sprida ut hösilaget så det torkar. Då är det inga problem. Det blir ju värre med en stor 300 kg bal. Då skulle jag hellre försöka få tag i små höbalar så länge.

Nu skrev jag ju att det var storbal, får nog se mig om efter hö men det är inte lätt o få tag på bra hö efter denna regniga sommar

Nu skrev jag ju att det var storbal, får nog se mig om efter hö men det är inte lätt o få tag på bra hö efter denna regniga sommar
Men de som slog i juni fick mycket bra höskörd så det borde inte vara så svårt att få tag på hö?!

Jag hade definitivt inte vågat chansa på storbal redan nu. För närvarande ger jag Horsegrass, som jag köper i småförpackningar på 20-25 kg och då jag bara ger 5 kg/dag får jag oftast kasta det sista av varje bal.

Någon gång i slutet av oktober eller i början av november kan jag nog börja hugga in på storbalarna med hösilage.
Jag har en granne som har en mycket fin, och mycket sen, förstaskörd hö i storbal och han säljer gärna till mej om det behövs.

Immer

hade absolut inte vågat börja ge storbalshösilage nu eftersom det är så få/små hästar. Vi har börjat med våra småbalar hösilage nu och fodrar allt vi orkar för att det ska gå åt i tid.
Hade storbal förut till fyra hästar men det funkade så länge det var kallt.

Hö finns att köpa det är inte det som är problemet, utan att hitta hö av god kvallitet. Ska göra en runt rigning till alla bönderan i byn o höra om någon har lite bästa kvalitetshö o sälja.

Jag har 3 hästar, och kommer eventuellt ha 3 till innan vintern.
Jag provade att börja med hösilage en gång i oktober men det möglade och vi fick slänga balen.
Någon gång i mitten/slutet av november funkar bra tycker jag. Tills dess fodrar jag med hö för att slippa oroa mig över mögel :)

Behöver du verkligen börja fodra hö redan med så pass "lättfödda" (generaliserar, jag vet) hästar? Här växer gräset så det knakar fortfarande, min svårfödda fullblodskorsning får bara lite havre efter ridning som komplement än så länge. Räknar med att klara honom på gräs nån månad till.

Alternativet till hö är väl småbalsensilage tills det blir svalare, är ju lite dyrare per kg men det blir ju billigare än att öppna storbalar och slänga en massa. Finns kanske tom nån bonde som gjort både storbal och småbal, så slipper du byta leverantör?

Senast ändrad:

Ja jag behöver fodra med grovfoder eftersom mina hästar inte går på bete. Araben min är en fånghäst o shettisarna blir smällfeta bara av att titta på gräset. Fodrar med hö idag men som sagt det är svårt o hitta bra hö med bra värden. De flesta häromkring som slog sitt före midsommar plastade in sitt. Det hö som finns att få tag på är slaget väldigt sent o dessutom är det inte mkt det inte kommit regn på.

Jihooooooooooo nu har jag äntligen fått tag på hö av bra kvallitet (hoppas jag iaf), det är grönt o fint, ingen analys än men det ska skickas in så fort jag får hem det. Känns så skönt. Här i trakten är det näst intill omöjligt att få ett bra hö iår, men jag har fått tag i 2,5 ton, det ska nog räcka tills hösilaget går att använda (när det blir kallt.

Om jag inte hade annat att tillgå så hade jag börjat ge av storbale nu.
MEN jag hade räknat med att få kassera en del av balen.....

Personligen kommer jag troligen bara att ha två hästar här i vinter... Jag kommer att köpa hem lite hö för den första tiden....
Sen kommer de att få gå över till storbalarna längre fram i höst/vinter.
Och ändå räknar jag med att få kassera...

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 690
Foder & Strö Någon med samma problem? Jag börjar ge upp. Har en bonde som tar in en massa hö och hösilage varje år. Jag bokade upp...
Svar
4
· Visningar
2 483
Senast: Natasja
·
Foder & Strö Min häst skulle ioförsig kunna äta tills han dog bokstavligt talat om han fick äta bara hö. Men nu är det så att han är extremt lättfödd...
2
Svar
29
· Visningar
3 424
Senast: Nominous
·
Foder & Strö Jag har 2 kallblod (finnhästar) på lösdrift. Båda är ungefär samma storlek, runt 155 cm höga, lite åt det grövre hållet. Typ 550-600 kg...
Svar
13
· Visningar
1 985
Senast: ch791022
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka