När börjar med täcken?

SnowY

Trådstartare
Hej,

Jag har en liten fråga, när börjar man med täcke?
Jag använder ett täcke framför allt eftersom min häst får snabbt (tyvärr börjar han nu redan) sin vinterpäls.
Flesta säger till mig att jag måste titta när jag tycker det är kallt, men problemet är att jag är inte född i Sverige och kommer från en lite varmare land :)

Min häst får mycket päls och det är inte så fint att ha, eftersom han svettas snabbt när vi tränar. Därför tycker jag redan det är kallt :)

Nu är det ungefär 6-8 grader på nätterna och jag har en jättetunn sommarstalstäcke som jag har lagt på honom.

Vad har/tycker de flesta? Raka är ingen lösning, eftersom han är rädd för det.

Sv: När börjar med täcken?

Min häst går med regntäcke när det är regnigt och dåligt väder. Så länge det är uppehåll får han vara utan täcke även om det blir kyligt på nätterna. Han har börjat bli ganska luddig redan och jag är inte brydd av tjock vinterpäls då jag jag inte tränar så hårt.

Dock ser jag rätt ofta hästar som går med täcke dygnet runt redan, även när det är strålande sol.

Tycker inte det är fel att ha ett lätt fodrat (ca 100 g eller liknande) den här tiden på året. Men tycker nästan lite synd om hästar som är inpackade i täcken när solen gassar som värst och det är 17 grader mitt på dagen.

Dock ser jag rätt ofta hästar som går med täcke dygnet runt redan, även när det är strålande sol.

.

Min ena är en sån häst som går med täcke nästan dygnet runt :crazy: . Känslig hud och päls som inte klarar vädret så bra. Spänner sig så fort hon blir kall (regn/blåst/ruggigt) = ryggont= knäledsinflammation. Så för hennes egen skull går hon täckad, även vid fint väder om det skulle vara lite blåst.

Den andra har bara täcke vid ihållande regn eller annat skitväder, så jag är inte en sån som täckar för täckandets skull ;)

Friska hästar förstår jag inte varför man paketerar in dem i täcken i tid och otid.

Vad har/tycker de flesta? Raka är ingen lösning, eftersom han är rädd för det.

Jag hade nog försökt vänja hästen vid att bli rakad. Det behövs ju inte rakas så mycket för att det ska bli skillnad, och om det bara behövs tas bort lite hår på halsen kan du använda en liten maskin. Tar lite längre tid i jämförelse mot en stor men det låter och vibrerar inte lika mycket :)

Jag tror att man lurar sig själv till viss del när man lägger på täcke och det ser ut som om hästen får mindre vinterpäls. Täcke kanske minskar pälssättningen lite, men jag tror inte att det gör någon jättestor skillnad (täcket trycker ner pälsen, så att det ser ut att vara mindre päls än det egentligen är). Men det är ju naturligtvis lite besvärligt med tjock päls eftersom den torkar långsamt (då tänker jag på när hästen är ute i dåligt väder) så jag håller med andra här. Täcke vid dåligt väder (regn/snöblask) och låt pållen vara utan andra dagar. Ett regntäcke med ett tunnt fleecefoder är min personliga favorit som funkar bra i de flesta väder (inte sol!). Sedan håller jag med om att du skulle försöka vänja hästen att bli klippt på halsen. Det kan du ju träna under lång tid utan att behöva stressa :)

Jag lägger täcke på min häst när han fryser/står och spänner sig, inte när jag gör det. Efterhand lär man sig hur hästen reagerar på olika väder. Min häst har (konstaterade) ryggproblem och får inte bli kall, då ömmar han i ryggen direkt (vilket i längden leder till knäledsinflammationer på mitt djur).

Enligt min erfarenhet gör tidig täckning minimal skillnad för vinterpälsen, det är snarare ljuset som styr. Täcker trycker mest ner pälsen och får den att se mindre ut.

Sen tycker jag det verkar smartare att klippa hästen än raka den. ;) Kan du inte försöka vänja hästen vid klippning? Som någon sa, det räcker kanske att klippa halsen och då kan du använda en mindre och smidigare maskin.

Har samma uppfattning, ljuset spelar större roll än själva täcket vid växandet av vinterpäls, så av den anledningen till att täcka är ju bara idiotiskt.

Och raka sin häst gör väl ingen?? jag ser framför mig en häst utan hår NÅNSTANNS, riktigt så extremt hoppas jag det aldrig blir.

Täcke på hästen har man då den behöver det, inte annars.

Min dam 27 år, kommer förhoppningsvis att komma igång som promenadhäst igen, nu till vintern... Hon står på lösdrift sen i december förra året. Blåsigt, gråmulet och regnigt om dagarna regntäcke... annars naken. Om nätterna, när det nu börjat gå ner under 10 grader och ibland ända ner mot frost... så har hon regntäcket på sig om nätterna.

Det där med att säga, täcke när det är kallt. NÄR är det kallt då? Det är liksom det, lite som TS är ute efter tror jag. :)

Ska man ha tränings- och tävlingskondition på hästen, skulle man nog ha klippt och täckat redan tidigare.

Min dam får isbjörnspäls, vare sig hon har täcke eller inte iofs. Det har hon haft i alla mina ägarår... så 2005-2009 klippte jag henne, för att ens kunna ha henne till promenadridning. Men nu när hon är lösdriftshäst, får hon ha sin mammutpäls. Vi får promenera och rida utifrån det.

Jag tillhör den lata skaran av hästägarna, avskyr att behöva greja med täcken, så jag är bara glad åt att mina hästar får egen päls att värma sig med :)

Är det blötväder & snålblåst ute, då får de täcke på för att slippa bli blöt och därmed frysa pga detta. Men bara kyla klarar de alldeles utmärkt utan att jag lägger mig i, det får lite mer mat i hagen bara. Storhästen brukar dock börja huttra lite när tempen sjunker under -15 så då kan jag få hjälpa honom lite med ett täcke. Ponnierna klarar sig dock fint :)

Visst blir de svettiga vid arbete, men får de bara skritta av sig ordentligt på hemvägen så brukar de vara nära nog torr när vi kommer hem till stallet och kan efter en stunds pyssel gå ut i hagen utan täcke igen.

Usch & fy för att hålla på med täcka av och på, min nacke & axlar skriker på hjälp varje gång :(

Det där med att säga, täcke när det är kallt. NÄR är det kallt då? Det är liksom det, lite som TS är ute efter tror jag. :)

Fast det går ju inte att svara rent generellt på, man får gå efter sin egen häst och förutsättningarna den har för att hålla värmen själv. Om hästen har vindskydd i hagen, fri tillgång på grovfoder osv. Jag har utgått från att min häst klarar sig utan täcke och sen lagt på täcke när jag sett att han frusit. Efterhand lär man sig och kan lägga på täcke innan hästen fryser.

Min häst har täcke nu om det är blåsigt och under + 15 grader på nätterna medan stallkamraten står utan. Jag vet att min häst hade snorat och spänt sig om han stått utan täcke, men kompisen klarar sig alldeles utmärkt.

Fast det går ju inte att svara rent generellt på, man får gå efter sin egen häst och förutsättningarna den har för att hålla värmen själv. Om hästen har vindskydd i hagen, fri tillgång på grovfoder osv. Jag har utgått från att min häst klarar sig utan täcke och sen lagt på täcke när jag sett att han frusit. Efterhand lär man sig och kan lägga på täcke innan hästen fryser.

Min häst har täcke nu om det är blåsigt och under + 15 grader på nätterna medan stallkamraten står utan. Jag vet att min häst hade snorat och spänt sig om han stått utan täcke, men kompisen klarar sig alldeles utmärkt.

Så sant, så sant... Men det är lite den här beskrivningen som du nu skrev, som förklarar lite BÄTTRE, hur man ska tänka och se. Och inte bara säga. Täcke på när det är kallt och täcke av när det är varmt. ;)

Har man inte haft egen häst innan, så är det faktiskt JÄTTESVÅRT att se "när det är kallt/varmt" och "när hästen fryser". Då är risken stor att man som någon sa... "kastar på täcke i tid och otid" i stället.

Vi kan inte räkna med att alla är födda i stallet och uppväxta med hästar. Utan många är precis som jag, uppväxta i ett vanligt hushåll, börjat med hästar på ridskola där hästarna i stort sett aldrig har täcken, om de inte är sjuka... utan klipps i olika "filtklippningskonstellationer" och klarar sig bra på det. När man då sen skaffar sig en egen häst, så har man rätt att klia sig i huvudet och fundera på vad man behöver och när.

Mvh

IngelaH

Senast ändrad:

Skall du täcka för att minska pälsen börjar det redan bli för sent. Sen kan man ju inte hindra hästen från att få vinterpäls genom att täcka den, men man kan givetvis göra så att den får mindre päls. Om den inte fryser så sätter den inte heller flera cm lång björnpäls.

Ett helt ofodrat täcke ger ingen värme att tala om, så du behöver ett med lite foder i (dock inte så tjockt att han blir för varm). :)

Absolut, jag kommer själv från samma bakgrund och har lärt mig av mina misstag helt enkelt. :p Om min häst snorar, är spänd och öm i ryggen eller står och skakar, så har vädret varit för kallt för honom och det är läge att lägga på täcke. Så länge han inte visar något tecken på att frysa så får han gå utan.

Svårt att säga, olika för olika hästar, hur de är hur hur/vart de lever.

Men bra foder, vindskydd, oklippt (möjligen bara halsen), bra hull -brukar de flesta hästarna klara sig bra utan täcken. Vill man ha för att det är lättare att hålla rent och om man har en klippt häst, lr en väldigt frusen häst av sig, då täckar man hästen. Men många har ju även sin häst inne på nätterna, då blir det ju tempskillnad, och en häst som står i innebox (ej kallstall) får inte samma päls som sin motsvarighet på lösdriften

Att ha fler än ett täcke, tänker på de som har termotäcken och nån fleece under och kanske rent av ett extra regntäcke över dessa, alltså 3 täcken sammanlagt, är ju väldigt obehagligt för hästen och med så många täcken blir det heller inte speciellt mkt varmare heller, snarare blir det lättare mer fuktigt, fukten går inte ut lika lätt som bara med ett täcke. Det kan knappast vara speciellt skönt för hästen, samma som när man ser hästar med eksemtäcken å flygtäcken efter ösregn, hästen blir stel som en pinne.

Senast ändrad:

jag har några frågor..... om någon orkar svara...:

1. om hästarna har blivit dyblöta av ett regn medans man varit på jobbet då? ska man lägga täcken på dom när dom är blöta?
2. om mna har ett fleecetäcke på natten och det börjar ösregna och fleecetäcket blir blött, blir inte hästen jättekall då?
3. fryser hästen om man lägger regntäcke på när de är blöta?
4. hur mkt kyla klarar en nordis?
5. vad tycker ni om yllefiltar som täcken? alltså gamla "hästfiltar"?
6. en bekant totaldissade hästtäcket som uppfinning. vad anser ni är orsaken till att man täckar?

är täckesnybörjare och har ingen aning om hur jag ska tänka. finns det några tumregler?

pust :)

min häst har endast täcke vid regn och stormigt väder, annars får hon gå naken än så länge. men vid 0-gradigt ska hon få ha på sig ett övergångstäcke.

"linaback" - jag kan svara så som jag tycker om dina frågor!

1. absolut inte! hästen får till 99% regnskållor. (svamp) eftersom pälsen inte får andas och torka. händer detta min häst får hon gå naken tills jag åker till stallet och tar in henne.
2.tänk själv om du står med en fleece jacka och det börjar spöregna så du blir sjöblöt. + att stå still ( vilket dom flesta hästar gör vid regn)
3. se svar nr 1. lägg ej på täcken på blöta hästar. fleece och svettäcken går bra då det andas.
4.beor på pälssättning samt från häst till häst. vet ett varmblod som verkligen har höll på att frysa ihjäl vid -15 grader. bor i norrland så ni kan tänkta er hur hon frös vid -30 ;)
men en vinter gick hon på lösdrift och skaffade sig mammutpäls. hon gick utan täcke hela vintern och frös ingenting. hon fick ha täcke vid kraftigt snöfall eller blåst.
hästarna i vårat stall går ute varje dag under vintern trots ibland över -30 grader. dom har fri tillgång till hö och mår gott.
5. har aldrig använt
6. JAG använder täcket mestadels för att skydda min häst rygg mot kyla och regn. hon blir väldigt frusen och får ont i ryggen om hon går utan täcke när det regnar. jag köpte henne i somras så jag vet inte hur hon kommer att klara av vintern (importerad från tyskland iår). men jag har ordentligt med vintertäcken då vi kan ha det ganska kallt!:)

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
5 000
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 923
Senast: mamman
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 927
Hundhälsa Funderat lite extra på hur olika det kan vara mellan raser och individer på när och om hunden behöver ha tröjor, täcken och skor och...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 655
Senast: fejt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka