När börjar longeringen av unghäst?

Sv: När börjar longeringen av unghäst?

Longering på AR-vis (vilket jag är säker att TS avser) är inte detsamma som "vanlig" longering. Enligt BB är hästen mogen för inlongering när den är 3,5.

Immer

Ja det är "AR longering" jag syftar på. :)

Okej, då fick jag det förklarat för mig. ;) Tackar. :bow:

Funderar dock då, hur sker longering på AR-vis?? Att arbeta hästen med lina på volt - arbete med form, steg etc - görs ju även av andra än "AR-folket"...? Longering med syfte att motionera är ju ingenting som är typiskt för dressyr, utan handlar väl mest om okunskap.

Min 2-åring BEHÖVER arbetas lite eftersom han är så pass påhittig och blir helt enkelt störig om jag inte arbetar/hanterar honom dagligen. Får han "jobba" 5-10 minuter per dag blir han relativt trevlig att umgås med, annars är han som ett ADHD-barn.

Vi markarbetar, longerar, tränar tygeltag, halter, sidoförflyttningar och går promenader. På någorlunda AR-vis.

Markarbete: kunna skritta på en ganska stor volt bredvid mig i båda varven utan att knuffa mig inåt, dra mig utåt eller slänga med huvudet. Inga krav på form.
Longering: gå på stor volt ett par varv, göra halt på kommando och stanna på spåret, sätta igång i trav och sakta av. Ca 5-6 varv åt båda hållen.
Tygeltag: höger, vänster. Inget konstigt med det.
Halter: stanna bredvid mig när jag stannar, stanna en bit ifrån mig på kommando "Halt", stanna för extremt lätt tygeltag.
Sidoförflyttningar: ska gå undan för mitt tryck med bogen respektive baken.

Vi gör inte allt samtidigt eller samma dag utan växlar lite. Jag ser inga som helst problem i detta utan ser bara at jag får en mer glad, lugn och nöjd häst som fattar hur man uppför sig. Och så skiter jag i 3.5-årsgränsen. För annars får jag problem framöver med handhavandet. Hingst!

Hjälper hästen att finna balansen.
Gymnastiserar hästen åt bda hållen.
Inlärning av komandon.
Förbereder hästen så den kan bära ryttaren på det mest optiamal sättet.Bent säger även i sin bok:

" Inlongering.

Det lönar sig att ta god tid på sig i början. De fel du gör här följer dig genom hela utbildningen av din häst - de extra månader av tid som du använder här tjänar du i slutet av utbildningen i år. Endel unghästar behöver längre tid, andra kortare - sådant är livet helt enkelt! Lugn framförallt så att den lilla dumma, den stirriga och den motspänstiga hänger med. Det kanske är så att just den hästen senasre visar sig vara en talang."

"Metoder.

Det finns många vägar att gå de första stegen längs. Oavsett vilken väg du väljer, glöm inte att den endast är grunden för den senare ridningen och gymnastiserandet, inget självändamål.
Inlongeringen är endast ett medel för att nå målet och den metod an väljer beror på varje enskild häst. Många metider kommre från kulturer där man arbetar med hästar som växt upp i det fria, medans våra föl som växt upp som handtama har helt andra problem."

Bents bok "Akademisk Ridkonst. En ridlära för anspråksfulla fritidsryttare.".

Han förklarar sedan metoderna men jag har inte ork att förklara dom nu.

Orsaken till att jag frågade när man ska börja är för att jag vill se hur många som håller med Bent samt för att se om jag var ute och "cyklade" när det gäller min 2 åring.

Senast ändrad:

Såhär brukar det se ut:
Sl.jpg

Kan tillägga att Bent endast använder hjälptyglar på extremt svåra hästar när han longerar och då väldigt långa.
Kan berätta emr omdet sedan om så önskas. (citera från boken) men nu ska jag till stallet.

Liknande trådar

Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
676
Senast: Elo
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 253
Senast: lirco11
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 748
Senast: Ninnurur
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 720

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka