Sv: När börjar longeringen av unghäst?
Min 2-åring BEHÖVER arbetas lite eftersom han är så pass påhittig och blir helt enkelt störig om jag inte arbetar/hanterar honom dagligen. Får han "jobba" 5-10 minuter per dag blir han relativt trevlig att umgås med, annars är han som ett ADHD-barn.
Vi markarbetar, longerar, tränar tygeltag, halter, sidoförflyttningar och går promenader. På någorlunda AR-vis.
Markarbete: kunna skritta på en ganska stor volt bredvid mig i båda varven utan att knuffa mig inåt, dra mig utåt eller slänga med huvudet. Inga krav på form.
Longering: gå på stor volt ett par varv, göra halt på kommando och stanna på spåret, sätta igång i trav och sakta av. Ca 5-6 varv åt båda hållen.
Tygeltag: höger, vänster. Inget konstigt med det.
Halter: stanna bredvid mig när jag stannar, stanna en bit ifrån mig på kommando "Halt", stanna för extremt lätt tygeltag.
Sidoförflyttningar: ska gå undan för mitt tryck med bogen respektive baken.
Vi gör inte allt samtidigt eller samma dag utan växlar lite. Jag ser inga som helst problem i detta utan ser bara at jag får en mer glad, lugn och nöjd häst som fattar hur man uppför sig. Och så skiter jag i 3.5-årsgränsen. För annars får jag problem framöver med handhavandet. Hingst!