när börjar jag??(ardenner)

S

sinner

:Dokej...nu har jag min lilla kille hemma. han är 6 månader och den absolut lungnaste häst jag träffat i mitt liv. han har hittils inte reagerat på något, och då har dom fällt träd vid hagen bland annat..:cool:

nu är min fråga....när ska jag börja göra saker med honom? målet är att han ska köras i skogen och framför redskap, men ochså ridas en vacker dag.

nu leder jag honom mellan stallet och hagen, ställer honom i gången och ryktar, kratsar och pratar med honom varje kväll innan maten.

leda honom går bra, så promenader tänkte jag börja med efter jul, men mer då?
ge mig gärna lite tips och inspiration, om gärna också saker jag INTE ska göra med honom just nu.

Sv: när börjar jag??(ardenner)

Jag har haft min fjordiskille sen han var i samma ålder som din. Jag har försökt ta med honom på lite evenemang och så för att han ska få se världen så mycket som möjligt. Ex utställning. Men kom ihåg att inte vara kvar så länge, det är mycket för en liten häst på en gång! Promender med barnvagn, cyklar, moppar och allt möjligt är bra. Har du någon som kör i stallet, så häng på och låt honom kika på vagn & ekipage. Träna KOMMANDON! Jättebra för senare inkörning! Om han ska bli skogshäst, låt någon fälla träd och köra motorsåg medan han ex står på avstånd och äter/ser på. ALLT du gör har du nytta av sen!

okej...åker ju inte ut på så mycket grejjer och så, men visst, man kan väl alltid dra ihop en fest i hagen eller nåt så det blir lite stoj och stim.... fälla träd brar han sig ju inte om, det bevisade han igår... han lyfte inte ens huvet från backen... funderar på om han är döv...hehe
jag har bara mina två ardennrar i stallet, och goliat gör jag inte så mycket med för tillfället då jag behöver ha någon som hjälper mig med honom...
kommandon var ett bra tips.... han är lite seg eller så...
man ska ta det luuuuuuugnt, enligt honom... och det är ju bra...oftast..

Du kan göra massor med han. Selvänja. Tömköra med grimma. Tränsvänja. Dra linor. Träna kommandon, tex. stå, höger, vänster. Det svåraste är ju att lära dom att stå still. Tänk på det och öva massor. Stå är alltid stå. Inget annat.

okej, nu har jag lagt vojlock på honom under rykten(brydde sig inte) och så hittade jag en bjällerkrans i stallet somm jag skramlade runt med
(lillkillen brydde sig inte däremot blev gamlingen ganska skärrad!)
bakhovarna som var ett problem lyfte han idag innan jag ens hann be honom om det... och jag har haft hästen sen i lördags...
man kan säga att jag är nöjd...:D

trådkapning:
Känner du en alicia med familj i Mortorp? Hon pratade idag om en som hade en brun ardenner som hette goliat :)

/hennes arbetskamrat

mortorp???? men alicia och roger känner jag.... men goliat är ju inte brun, han är ju färgväxlare ju!!! (fast just nu är han såklart brun...)
:rofl:

ja åke, jag får nog hålla med dig.... men då är frågan vad min gamle goliat är... för inte kan han vara ardenner om man oftast blir nöjd med dom....suck...:confused:

Jag har med haft några enstaka undantag i stallet. ;) Men den ena står i Danmark och den andra står i Finland nu..

jag har lovat att aldrig sälja min bjässe, så det är inget alternativ.... förresten tror jag inte jag skulle kunna det ändå....trots att han är en stirrpelle och envis som en åsna...

nu har det börjat!
idag hade brave sele på sig för första gången!
(tyvärr för stor, men han blev åtminstone bara förvånad)
tusan vad kul detta ska bli!!

kom gärna till körträningen den 20 januari, eller 27 :) Camilla där är jätteduktig med inkörningar.

var när hur??!!! nu blir jag jätteglad!:banana::bump:
berätta gärna mer, jag är verkligen inte van vid evenemang och sånt..:crazy:

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 986
Senast: Mia_R
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 805
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 868
Senast: Jamtland
·
Övr. Katt Jag är fortfarande i sorg efter att min katt hastigt och totalt oväntat rycktes ifrån mig för några veckor sedan. Alla hans saker är...
2
Svar
33
· Visningar
5 162

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka