När börjar hästar bli gråa av ålder?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
* Hade noll aning om vart jag skulle lägga tråden, flytta gärna om så behövs! *

Som rubriken säger; När börjar hästar bli ordentligt gråa?

Vet en häst som "enligt uppgift" ska vara ca. 10 år, men vem vet om det stämmer... Hon har i alla fall på senaste tiden (snarare sedan förra vintern) blivit "så grå" att hon gått från att vara brun utan tecken till att ha tydliga vita hår i pannan, samt vara helt stickelhårig över korset...
Kan det vara så att hon är äldre än vad som uppges, eller kan faktiskt 10 åringar bli så gråa så snabbt? :cautious:
Kan tillägga att det är en häst "av halvblodstyp" det är frågan om...

Sv: När börjar hästar bli gråa av ålder?

Med hästar vet jag inte, men människor kan börja få grå hår redan innan de fyllt 20år.

Eftersom det sitter på korset så kan det vara ett anlag som fått lära mig kallas för sabino, men som numera tydligen heter något annat. Men i vilket fall så kan det ge vita hår eller vita fläckar lite varstans även på vuxna hästar. Dessa fläckar kan till ock med komma och gå ibland.

Tack för infon Masse! :)
Kan det förekomma hos alla raser eller finns det bara hos några specifika? Hästen i fråga är (antagligen, inga papper på det) någon form av Öststats halvblod...

Det förekommer hos många raser. Jag har själv ett 23-årigt halvblod som både är stickelhårig och har gråa hår som beror på ålder. De sistnämnda förekommer som i klasar medan stickelhåren är mer jämnt utspridda. Hon har fått anlaget från sin pappa.

Hos mig finns en nu 19-årig shettisvalack som enligt uppgift från ägaren var ordentligt gråhårig i pannan redan då han köptes som 12-åring.

KL
Min 12-åring har alltid haft vita hår i pannan men bara senaste året eller kanske två så har de blivit enormt mycket fler, så många fler att jag funderat på om det kan ha med ålder att göra, men 12 år ju ingen ålder kan jag tycka. Islänning och sto.

min madame har alltid haft lite stickelhår. dom har blivit fler och fler för var år som går. nu är det riktigt mycket på en del ställen. samma sak med hennes dotter. hon är bara 5, men där började dom första vita stråna dyka upp i manen när hon var 3. mormor hade åxå dom här stickelhåren.

New Forest 22 år: Inga gråa hår ännu :love:

26518853.a4d186e4.640.jpg

Tror inte att du kan dra några slutsatser om hästens ålder utifrån gråa hår ...jag hade ett russ som var fux och som var rejält grå på huvudet redan när hon var 10 och nu har jag ett brunt halvblod på 30 som inte har ett grått strå ....

Jag har en 15-åring som haft gråa tinningar ganska länge och en 16-åring som inte är grå. Båda shettisar.

Mitt svarta sto (travare, nu 20 år) har haft lite vita stickelhår på höger sida av halsen/bogen.
Detta fenomen uppkom vid 8 års ålder. I övrigt har hon inga gråa hår.
Min "gamle" valack som jag nyligen tog bort (travare, 22 år) började däremot att få mer och mer vitt i pannan och på nosryggen.
Började för två-tre år sedan och blev mer och mer med tiden.
Han var ljusbrun och hade stjärn som blev större för varje år:p

Min ögonsten som avlivades när hon var 24 hade inga gråa hår förutom några stickelhår på kroppen som hon "alltid" haft och även gett i arv till sin dotter. Inget i ansiktet.

Min herre på 20 år är riktigt gråhårig i hela huvudet. Mer grå än brun.. Och det är ner på ganascherna och lite på halsen. Annars ser han ut som 10 i kroppen :D han började bli grå för ca 2år sedan men det är senaste halvåret som han har blivit jätte grå

Tja, när blir en människa rynkig? Eller gråhårig? Eller tunnhårig?
Fråga generna och yttre faktorer, de borde veta :angel:

Min gubbe är 19 år, inte ett grått hår (eller ja, han är musblack. Men inget "extra grått").

Min ögonsten som avlivades när hon var 24 hade inga gråa hår förutom några stickelhår på kroppen som hon "alltid" haft och även gett i arv till sin dotter. Inget i ansiktet.

Min pigga 24-åring har bara lite grått under pannluggen, fux för övrigt.

Vet en svart hingst som är ca 12 år som har vita/gråa hår över hela kroppen, av en ras där inga färger förutom skimmel, svart, mörkbrun och brun är godkända.
Sen har inte detta m hästar att göra men min hund blev grå om nosen som tvååring, ser ut som en gammal gubbe :).

Min ridtravare, som fyllde 17 i våras, har börjat få ett och annat grått strå vid tinningarna :)

Kan inte svara generellt för halvblod, men min 12åring har inga gråa strån och hans mamma,18 när jag sålde henne, var inte grå heller.

Dock vet jag en ponny som blev rejält grå över pannan redan som 8åring.
Min kallblodstravare ble aningen vit på nosen när hon var drygt 25, och fick inget mera. Hon blev 28 f ö.

Mitt varmblod är född 96, alltså 17 år lite drygt. Han har börjat bli lätt "stickelhårig" över kroppen (annars helt "vanlig" brun häst) men med extra mycket vitt vid armbågarna och framåt huvudet/halsen. Han har en del vitt som tydligt är gamla skav, men resten är jag övertygad om är åldersvitt.

Liknande trådar

Avel - Moderator får gärna flytta tråden, hade ingen aning om var jag skulle lägga den - Tittade på en hästs Blå Basen-sida och några...
Svar
6
· Visningar
1 197
Senast: Masse
·
Hästvård Vi har en 7-åring hemma som har funnits hos oss i fyra år. När han kom som treåring var han inte mycket hanterad och gick inte att fånga... 2 3
Svar
44
· Visningar
7 702
Senast: Jate Volim
·
Hästvård Insåg idag att min 19-åring har börjat få fler vita hår i pälsen sen senaste tiden och nu har hon även några vita hår i svansen. Tänkte...
Svar
19
· Visningar
2 681
Hästvård Hoppas på lite tips och råd, höra lite olika åsikter, om jag bara målar jävulen på väggen eller om jag faktiskt borde kontakta veterinär... 2
Svar
26
· Visningar
4 268

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka