Hästen har börjat "buga" ihagen?!

Sv: Hästen har börjat "buga" ihagen?!

Det kan ju vara att han har kvar lite spänningar i ryggen och försöker göra sig av med dessa genom att strecha, smart häst i så fall. Märker du inget annat ovanligt så skulle jag inte göra någonting åt det.

Det kan ju vara att han har kvar lite spänningar i ryggen och försöker göra sig av med dessa genom att strecha, smart häst i så fall. Märker du inget annat ovanligt så skulle jag inte göra någonting åt det.

Ja att han är smart är det ingen som tvivlar på :angel: Men ärligt så har jag också haft funderingar i de banorna alternativt att de kanske liksom kliar i märgen om ni förstår vad jag menar. Alltså inte att det kliar bokstavligen men ni vet hur det kan vara om man har en skada och som sedan börjar läka ordentligt.
Tycker att han i övrigt rör sig bra men att han kanske provar dra ner nosen i backen mer nu alltså när man rider har han alltid när man släpper tyglarna velat he ner nosen till backen och sedan gå på det viset så man är rädd att han ska kliva i tyglarna men det har förut aldrig varit ett bekymmer. sedan några veckor tillbaka kan jag tycka att det ha varit lite mer sådan, förut har han varit väldigt försynt han har bara gjort det när man släppt tyglarna men nu har han verkligen provat liksom dra ner huvudet vilket han inte har gjort förut och det är inget jag vill låta han hålla på med heller jag menar ok när man har släpper tyglarna och ska slappna av men rider jag ordentligt så ska han gå ordentligt också.
Fast det isig behöver juh absolut inte vara något konstigt utan det är bara han som heltänkelt testar gränserna men somsagt nojig blir man.

Så gör min häst varje gång man kommer ut till stallet och ska ge frukost. Hon stretchar, veterinär skrattade och sa att jag hade en väldigt smart häst som tänker på att hålla stelheten borta. Inget farligt med det. Det har hon gjort i många år och är hennes morgonritual.

Min häst gör så ofta på morgonen när jag ska släppa ut henne. Hon gör det i boxen, jag har fått uppfattningen att hon legat men stigit upp precis när hon hör att jag kommer. Hon gör precis som du beskriver, rumpan i vädret och raka framben, dessutom gäspar hon oftast. Sen när hon går ut ur stallet passar hon på att sträcka bakbenen ett i taget när hon lyfter dom över tröskeln. Ser lite ut som en katt..

Låter precis som min häst :love:

Min Paint gör det ofta när han legat ned och sovit, fungerar väl som oss och andra djur antar jag, sträcker ut musklerna, inget du behöver oroa dig för tror jag. Min kille ser iaf väldigt nöjd ut när han sträcker på sig som en katt

Min häst sträcker oxå på sig ibland. De har hänt nångång när vi rider oxå :)

Här är länk till bild eftersom jag säkert inte kommer att lyckas att få in bilden:angel:
http://www.pixbox.se/pic_show_id30024264.html

pic_show_id30024264.html

Min polla sträcker sig också så, som morgongympa ungefär! :bump:

Först sänker hon framdelen och putar med rumpan :angel: (raka framben som en katt), ser himla kul ut men hon verkar tycka det är riktigt skönt för hon frustar mycket dovt under tiden. :love:

Sen när vi går ut så sträcker hon gärna på bakbenen också! :D:D

Det känns som en helt normal grej, alla blir vi lite stela av att vara i samma ställning hela tiden, hästarna som dessutom är i boxen hela natten och inte har mycket spelrum (nu har hon dock en box som hon gott kan gå runt i utan problem, även ligga med benen rätt ut eller i luften :love:) och blir lite extra stela efter natten! :)

Liknande trådar

Hästvård Min häst som jag har haft i många år och som normalt är en lugn och trygg individ har uppvisat några konstiga beteenden från och till...
Svar
14
· Visningar
2 944
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 920
Hästvård 18-årigt halvblod imp. Irland, hade en kotledsinflammation 2009 som behandlades med tuppkam och läkte fint. Han röntgades i samband med...
Svar
4
· Visningar
1 574
Senast: Ekblomma
·
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 377
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix