När började ni köpa bebisprylar till era kommande bebisar?

Sv: När började ni köpa bebisprylar till era kommande bebisar?

Av det vi köpte innan E kom så var det sängen som var onödig. Hon sov mellan oss tills att hon var 5 månader, nu sover hon i sin säng men som står ihop med våran och så har vi tagit bort ena spjälsidan.

Andra ovärderliga saker som jag köpte innan var vagnen, andningsalarmet och en massa goa filtar. Vi skickade morfar att handla sjal när vi var på BB och den har varit KANON!

Vi handlade nog nästan allt under senare delen av graviditeten efter att vi gjort organscreening och hjärtdiagnostiken, då kändes det något lugnare.

Kan ni inte ha ett vägg-skötbord t.ex. ovanför toaletten?
Vi kan ju inte borra hål i kaklet! :eek: ;) Alltså det får plats på golvet också, men badrummet är på bara drygt 6 kvm, så det blir ju inte så mycket golvyta kvar. Det finns väl såna man kan ställa på badkaret också?

Skötbädd på tvättmaskinen skulle också kunna funka, problemet är bara att tvättstugan är i andra änden av huset. Efter inbrottet törs inte jag sova om huset är olarmat och det skulle betyda att vi måste larma på och av på nätterna. Har redan glömt det en morgon och råkade dra igång sirenen och fick omedelbart ett samtal från larmbolaget. :o Sånt kanske man inte har tid med om bebis är ledsen. :D

Ang det där med andningslarm, har ni hyrt eller köpt det direkt? Och någon speciell sort ni kan rekommendera? Vad jag har förstått så finns det olika varianter, en som man lägger "plattor" under bebisens madrass och en där man knäpper fast i blöjkanten? Vilka har ni använt? Har ni haft många falsklarm?

Då passar jag på att ställa en fråga till om skötbord till er som har lite mer erfarenhet ;)
Skulle det funka med ett mobilt skötbord? Alltså som en skötbädd och en liten korg med saker som behövs till blöjbyte, och så tar man fram den när det behöver bytas. Vi är väldigt trångbodda och vårat badrum är inte heller särskilt stort så det finns ingen plats för någon permanent skötbädd. Eller är det jättejobbigt att ligga på knä och byta blöja?

I mitten av vecka 19 köpte vi spjälsäng, skötbord och högskåp i leksvikserien från Ikea.
Så hela barnrummet är inrett med matta, fåtölj och fina lampor också. Men nåt annat har jag inte köpt, ska köpa barnvagn begagnat av min kusin. babysitter och bilbarnstol förstås men det tar vi sen..
Kläder hade jag tänkt börja kolla på i mellandagarna, jag har förhoppningsvis till april på mig!
:)

Det funkar kanon med mobil skötbädd för mig när jag är i stugan iaf, men det är ändå bekvämast hemma med skötbordet tycker jag :).
Men vad är det som säger att du måste stå på knä och byta blöja med mobil skötbädd?
Ni har väl bord/soffa/säng? ;)

Oregano Jag trodde ert badrum var så litet att ni inte ens fick plats med ett badkar. Men de finns ju de man hänger på badkaret, de är ju kanonsmidigt med nära till vatten (och tvål....)

viv Ja det är drygt att byta blöja sittandes på knä. Byt på något bord eller i sängen istället ;) Vi är ute och far väldigt mkt och skötbord har vi ju bara inte dom vi åker till. Då byter man där de passar bäst och som är acceptabelt för de man hälsar på. Kanske inte uppskattar att man byter bajsblöja på deras köksbord ;)

Ett gäng handdukar och en skötbädd så man skyddar underlaget från kiss/bajs så kan man byta överallt.
Med min skötväska jag hade till min första vagn fick man med ett tunnt plastat skötunderlägg. Det kändes väldigt hygieniskt att kunna lägga ut de först och så en handduk på den så de inte blir kallt. Både för sonen och för underlaget man byter på.

Jerseyko och nisse_

Jo det är klart att vi har bord och soffa, tänkte inte så långt bara :p Jag tror aldrig jag har bytat en blöja i hela mitt liv. Åh jäklar hur ska detta gå :eek:

Den första blöja jag bytte var på BB. Konstigt nog kändes de som jag aldrig gjort annat!
Är det en pojke så har jag några tips. Öppna blöjan men lätta bara över snoppen och fråga om han måste kissa. Typ jämt i början kissa Rasmus när man öppna blöjan, kanske för de blev kallt ;) Och se till att snoppen ligger rätt när du stänger annars läcker blöjan.

Den här gången är de en flicka i magen, hur tusan byter man blöjja "på en sån"?

Det kommer gå bra, det är fler än du som aldrig heller bytt blöja och de har lärt sig :).
Det värsta som kan hända är väl att du sätter på den fel så det läcker ut lite, men det är väl inte hela världen ;).

vi köpte när de passade oss, vi lade inte pengar på allt nytt utan köpte när de var tillfälle, sängen köpte vi redan v 15, tidigt ja men det var ett jättebra erbjudande för en ny säng sen rullade det bara på lite i taget..

Och se till att snoppen ligger rätt när du stänger annars läcker blöjan.

Och hur ska snoppen ligga om den ligger rätt menar du? :angel: Här är en till som aldrig någonsin bytt en blöja och i april är det tänkt att jag ska kunna det där...

Köpt de mesta nu fick bidrag på 2700 :) så vagn,babysitter osv e inhandlat kläder kommer farandes från alla håll xD

Vi har ju samsovit med E första 5 månaderna och då fungerar inte att ha larm med plattor, vi har haft blöjlarmet ( ser ut som en personsökare ).

Det fellarmar något oftare skulle jag tro eftersom det sitter fast på sprattelbejbis, vårat har fellarmat 2 ggr :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok För längesen gick undertecknad in på en bilfirma och spontanköpte en ny bil. Jag behövde inte tänka så mycket på pengar på den tiden...
Svar
6
· Visningar
689
Senast: cassiopeja
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 145
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 640
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 209
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar